Konstig i pälsen!

M

Moja

Min ponny har blivit lite konstig i pälsen.;) Han är helklippt (utom på benen och en "fyrkant" där sadeln ligger). Vi har klippt honom två gånger i år, Han är mörkbrun. Den första gången vi klippte honom så blev det knappt någon färgskillnad och han blev blank och fin. När vi däremot klippte honom den andra gången blev han helt grå (rått-färgad). Det har alltid vart så att den första gången vi klippt så har pälsen växt jättesnabbt. Den andra gången däremot så växer pälsen knappt någonting, det kommer små svarta strån men det går inte fort. Det var ca 2 månader sen vi klippte sist och pälsen har inte växt ett dugg. Kan man göra någonting för att få pälsen att växa mer? Brist på någonting?

Nu har han fått små sår på halsen (kanske 5 st totalt), det är sårskorpor och om man pillar lite på dom tycker han att det är obehagligt såklart!. Jag tror att det kan vara från pinnar ifrån ett träd där han brukar stå och gnaga lite. När man borstar på rumpan så kommer det lite vit/grått pulver, Mjäll?.
Igår märkte jag också att han på ena sidan av halsen har kortare päls, som att det är avskavt. Han har inte halstäcke..
Såg att man kan ge foderjäst?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Konstig i pälsen!

Din ponny kommer att börja fälla nu i dagarna, om den inte redan gjort det, så det du kan påverka är sättningen av sommarpälsen, vinterpälsen lär inte växa mer. Ett hårstrå har sin programerade längd, när det är fullt utväxt så sitter det kvar tills det nya hårstrået växer ut, oavsett om det klipps eller inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! I somras fick min ponny eksem vilket ledde till att hon kliade av ca halva manen, från manken och upp halvvägs på halsen ungefär...
Svar
6
· Visningar
806
Senast: sweep
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 208
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
2 977
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp