Konstig kattsjuka!

Jadzia

Trådstartare
Mina föräldrar har ett helt gäng katter på sin gård och för några år sedan blev ett par av dessa katter sjuka. De tappade helt orken, krampade lite och slutade äta. Sjukdomsförloppet var snabbt och katterna gick från helt friska till döda på två dagar.
Prover togs hos veterinär, men han kunde inte säga vad det var. Kattpest eller någon annan sådan sjukdom var det inte.
Sju katter dog under fem dagars tid, men sedan var det stopp. Övriga fem katter blev inte sjuka och lever än idag.
Vet. skakade på huvudet och förklarade faran över.

Förra sommaren fick deras kattmamma tre ungar och de verkade pigga och friska. De busade sig genom sommaren och växte sig stora och fina. I oktober insjuknade ungarna, en efter en. Det blev samma visa igen och ungarna dog allihop inom loppet av tre dagar. Mina föräldrar hann inte ens in till vet. för avlivning.
Återigen skakade vet. på huvudet och såg ut som ett frågetecken. De vuxna katterna frodades och visade inga tecken på sjukdom. Proverna kunde inte avslöja om de bar på något virus eller någon bakterie.

I somras smet kattmamma iväg och parade sig. Fyra fina ungar föddes och de verkade må bra allihop. I tisdags blev den första ungen sjuk och igår dog den sista.
De vuxna katterna är fortfarande friska.
Nu har vet. beslutat sig för att det rör sig om något virus som de vuxna katterna är immuna mot, men som de små dör av. Alla katter ska avlivas och gården ska hållas kattfri i minst sex månader för att förhindra ytterligare smittspridning. Granngården har nämligen haft ett liknande fall hos sig.

Är det någon som hört om något liknande?
Vad kan det vara för konstigt som tar livet av ungarna, men först efter ett par månader?

Stackars små missar som måste avlivas. Kattmamma är den bästa kisse som finns, förutom min egen.
 
oj,hjälp vilken sörgelig situasjon.
man blir nestan på gråten ju...
har aldrig hört om en sådan sjukdom,
men jag kom till en fråga direkt....vem är pappan till ungarna?det är inte möjligt att det är han som bär på sjukdommen själv?har granngården haft parning av den samma hannen karnsje?
det lät som en veldig skrämmande sjukdom och hoppas ni får bort den efter den kattfria perioden,men jag måste verkligen säga att jag lider med kattene som dör och skall dö....... :(
 
Det var inte samma pappa till de två kullarna, så därifrån borde det inte ha kommit. Första gången drabbade det vuxna katter också.
Vem som är pappa till granngårdens katter vet jag inte, men där var det en vuxen katt som strök med.
 
Fy attans vad tråkigt :(

Måste kännas hemskt för dina föräldrar.....hoppas att vet. kan lösa mysteriet, obduktion kanske?

Mvh C + Gänget
 
Det där låter precis som det min ena klasskompis hade hos sig förr. Detta är ju dock 8 år sen.

Men precis som du säger så gick det väldigt fort.
De vuxna katterna överlevde men kattungarna dog som på löpande band när de var några månader.
 
Har vet. obducerat någon?
Tagit prover för coronavirus?
Det kan ibland mutera till FIP som oftast är dödligt. Särskilt för unga och svaga kissar.
Vad har symptomen varit?
Det kanske inte räcker med att sätta er gård i "karantän", grannarna kan ju oxå bära på samma virus...

Lycka till
 
Två katter obducerades, men inget upptäcktes den vägen.
Om corona-prov är taget vet jag inte, men det borde väl vet. ha tagit. Måste kolla med mamma.

Symptomen var plötslig orkeslöshet, matvägran, lätta kramper och feber.
Har grannarna fått samma skit så lär viruset aldrig försvinna. De kommer inte att ta bort sina katter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 589
Senast: Trott
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
24 504
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 423
Senast: DizAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp