Konstig sits..

L

Linds

Hej.

Vet inte hur ja ska förklara de hela, men ibland känns de verkligen som ja bara inte kan rida. Sitsen är helt värdelöst (enbart i trav å galopp samt inte på alla hästar) och de är knappt möjligt att rida på en volt.. Jag har ridit i 10 år... Någon annan som har liknande skumtproblem eller har nå tips? mvh

Sv: Konstig sits..

Aha. Nu kommer vi till ridsportens moment 22:
- Det är jättesvårt att sitta bra på en häst som inte går bra.
- Det är jättesvårt att få en häst att gå bra om man inte sitter bra.

Vad kan man då göra för att knäcka problemet?
- Man kan rida lätt eller stå i lätt sits tills hästen går så bra att man kan sätta sig.
- Man kan försöka arbeta med hästens form och balans i skritt, för att få den att orka gå bättre när man sätter den i trav. I skritt är det lättare att sitta bra, och man hinner med att arbeta med hästen på ett annat sätt.

Hej.

Vet inte hur ja ska förklara de hela, men ibland känns de verkligen som ja bara inte kan rida. Sitsen är helt värdelöst (enbart i trav å galopp samt inte på alla hästar) och de är knappt möjligt att rida på en volt.. Jag har ridit i 10 år... Någon annan som har liknande skumtproblem eller har nå tips? mvh

Rider du för instruktör? Det är ju steg ett om du vill komma till rätta med dina problem.

Jag har också ett sånt problem!:crazy: Ja t.e.x när jag ska trava lr nått sånt så känns det som jag skumpar jätte mkt men en dag när jag skulle prov rida min häst så kändes det som jag skumpe jätte mkt men från marken ska min "ridlärare" och mamma att det såg bra ut så du kan ju be nån i början att se hur du sitter för det kan se bättre ut från marken än vad du tror och känns:banana: ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 105
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: valy
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka