Konstiga märken i ljumsken

S

smiling_sun

häromdan såg jag att min häst hade stora hårlösa fläckar i ljumsken och ner lite på bakknäet, det flagar sig och fäller en massa små skinnbitar. Dessutom hade han ett litet runt sår mitt i det också.. Och ett litet skrapsår där bara själva pälsen hade skavts av på insidan av benet längre ned vid hasen. Vad kan detta vara? Ser inte ut som svamp.. Kan det ha något att göra med att han har lymfangit på v.f och eksem så senan på h.f...? Han har haft ringorm förra året. Ett riktigt måndagsexemplar denna häst :mad:
 
Hej
Kan det vara bensnörena till täcket som skavar (om han har täcke)? Min skavde av håret på insidan av låren i somras när han hade insektstäcke - jag ändrade och satte bensnöret bara under svansen, då växte pälsen ut igen.
 
Det är inte någon form av blister effekt? Har du masserat honom med liniment, eller haft täcket på annan häst som blivit masserad? Har du tvättat täcket med tvättmedel som han kanske överreagerar på? har han svettats i jumsken och fått lite skav av täcket?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 044
Hästvård När jag kom ut till betet för ca 2,5 veckor sen upptäckte jag att min hästs ena has va svullen, både över hasspetsen (på insidan av den...
2
Svar
20
· Visningar
3 362
Senast: mian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp