Bukefalos 28 år!

Halt på samtliga ben!

Sv: Halt på samtliga ben!

Är anledningen att hästen stått/vilat sen april på ngt sätt skaderelaterat alls?
Som jag nämnt så fick hon vila i våras då min tid inte räckte till. När hon sen började gå på bete så fick hon en sårskada bak så hon kunde ej ridas på några veckor. När såret var läkt och hon va fräsch igen så började jag sätta igång henne, efter 1 veckas enbart skrittrundor så va hon svullen i sitt bakben vid hasen. Fick vila ytterligre men eftersom det inte gick tillbaka så beställdes tid på klinik för undersökning och på den vägen är det. (lite kort summering).

Hur har det gått för dig och din häst?
Jag har varit på återbesök men med min otur just nu så hade hon troligen lyckats sträcka en sena i frambenet på natten (går ute i liten hage, själv) så hon va svullen, varm och ömmande på morgonen. Men eftersom jag hade tid så åkte jag till kliniken i alla fall. Eftersom senan precis hade skadats så va det för tidigt för att se om det va något allvarligt eller en sträckning. Men hon ultralljudades och den fanns vätska runt senan men annars ok. Hon fick Metacam igen i 5 dagar och återbesök om 14 dagar.
Själv tror jag på sträckning, dagen efter va hon kall och fin igen och ingen svullnad. Får hoppas att senan ej är skadad så vi kan göra den planerade hältutredning!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
840
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
472
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 401
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp