Bukefalos 28 år!

Konstiga symptom

M

Morpan

Min hund mår uppenbarligen inte helt ok och jag funderar på om jag måste kontakta jourveterinären. Han har väldigt konstiga symptom som är svåra att beskriva. Han liksom tuggar i luften, slår ihop käkarna (som en krokodil) och sväljer så det låter, som en överdrivning sväljning. Ingen direkt hosta, har kraxat till någon gång. Han är annars pigg och glad, äter och dricker. Men detta har hållit på till och från under natten. Någon som känner igen detta?
 
Sv: Konstiga symptom

OBS. Inte för att oroa dig i onödan men...

Mina föräldrars hund gjorde ungefär som din verkar göra och hade då (vid besök hos veterinär) konstaterad analruptur, alltså spricka i ändtarmen. Han gjorde den rörelsen för att det gjorde så ont att spänna sig när han skulle svälja.
Behöver ju inte vara samma sak, men jag skulle nog ta in hunden på kontroll. Föräldrarnas hund fick vi tyvärr ta bort, dels på grund av rupturen, men även för att han hade en massa strul med njurarna. Det går att operera rupturen om man har en hund som är lite yngre (inte 12 som i vårt fall..), även om det är rätt jobbig konvalecens.

Har han svalt något konstigt?

Åk in när vetten har öppet och få honom/henne kollad är mitt råd.
 
Sv: Konstiga symptom

Har du kollat så att hunden inte har ett föremål i tänderna eller i halsen?

Om du inte ser något så tempa och ring vet.
 
Sv: Konstiga symptom

Han kan ha svalt något som har fastnat i halsen. Han kan ha svårt att andas. Om tandköttet är ljusare/vitare/blåaktigt så åk in akut omgående. I så fall har han syrebrist.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 807
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 884
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Har en 10 månaders tax som fram till förra veckan aldrig haft problem med magen. I torsdags var hon lite lös i magen, men inget...
Svar
6
· Visningar
1 064
Senast: MiaMaria
·
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 122
Senast: mollyphlox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp