Konstiga täcken!?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 038
E

Egonson

I höstas köpte jag ett regntäcke på rea, 50% utgående sortiment.
Ren chansning, men jag var i desperat behov av ett extra täcke.
Det hade kostat ca 1200 kr och hette Royston Lightweight (William Funnell) tydligen importerat från England.
Köpte tidigare i somras ett regntäcke från Event, 700 kr.

De bägge täckena verkar fungera på ett väldigt mystiskt sätt, om det ösregnar några timmar ex.
Täcket blir genomfuktigt, men hästen är ändå ALLTID helt torr :confused: så jag använder dem ändå.
Är hästen svettig och det inte regnar ute, och man lägger på täcket, då andas det jättebra och hästen torkar fort så det verkar inte vara fel på "andningen".

Eftersom jag har lyckats få tag i två exemplar av olika märken, undrar jag ska täckena verkligen fungera så här?? :eek: :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Konstiga täcken!?

kanske är för att när det blir för mycket regn så går egnet igenom men täcket absorberar fukten antagligen då kan det hända att hästen blir fuktig ibland men inte blöt

Det är väl absorberande men jag tycker alltid man ska ha mer än ett regntäcke tex, så man kan byta.Det är inte bra att täcket ens är lite fuktigt.

Nej, jag har flera regntäcken (eller 3 st, används bara några ggr i veckan eller när det är dåligt väder) som jag låter torka ordentligt emellan gångerna.

Tycker bara det är lite mystiskt, eftersom själva hästen är snustorr och varm, men täcket blött.

Men är inte det ett ultimat regntäcke? Som blir blött utan att hästen blir blöt? :)

Förstår att du funderar på hur det kan komma sig! Jag vet inte - men var nöjd att ha hittat ett regntäcke av superkvalité! :)

Norrland

Jo visst är det superbt :)
Det är bara det att jag har aldrig ägt något liknande förut.
Alla andra har liksom varit mera vanlig regnjacka, när det inte håller mera regn så går det igenom fläckvis och man blir blöt.
Blir lite konfunderad.

Vissa täcken fungerar med absorberande yttertyg, då händer det du beskriver - genomblött och tungt täcke, och torr häst.

Det där märks tydligt här just nu. Unghästen har ett teflonbehandlat horse savertäcke. Där rullar regndropparna av täcket. Det suger inte upp en endaste liten droppe regn.

Valacken har ett med absorberande yttermaterial.

När de komme rin från ösregn så tar jag av lilldamens täcke, SKAKAR det och sen är det i princip torrt, någon droppe kvar på yttertyget men de har inte sugit upp en enda droppe.

Valackens täcke kan man nästan VRIDA ut och det brukar droppa floder av det när man hänger upp det på tork (och tuuungt blir det).

BÅDA hästarna är lika snustorra och varma.

JAG föredrar det teflonbehandlade som lilldamen har där INGET vatten sugs upp, det går fortare att torka, blir inte tungt och bökigt att hantera och mans lipepr bli blöt själv när man bär runt på det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 930
Senast: Emine
·
Utrustning För ett par tre år sedan köpte jag ett regntäcke till en av min av hästar då hennes hade börjat läcka. När jag efter en tid skulle testa...
Svar
10
· Visningar
978
Utrustning Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel: För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min... 2
Svar
24
· Visningar
2 663
Utrustning Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför... 2
Svar
26
· Visningar
5 037
Senast: bejkonfis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Ung kille
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur