Konstigt beteende likt headshaking

Wildan

Trådstartare
Jag har en valack som blir 6 i år som har ett ganska konstigt beteende. Det började i somras då han skakade mycket på huvudet och kliade mulen mot benet, endast vid ridning. Vi trodde det hade med solen att göra och försökte skydda honom men beteendet har fortsatt efter sommaren. Vi pratade med en veterinär ifall det kunde vara head shaking syndrome men eftersom han endast skakade vid ridning och inte vid ridning på hackamore trodde vi inte att det skulle vara det. Tandläkare har varit ute några gånger och säger att han ser fin ut i munnen, vi har tagit bort en vargtand och fyllt igen ett hål som vi trodde kunde orsakat hans beteende. Han har inte skakat och kliat under en period på hösten, då när jag red mycket med hackamore men han trivs inte på det heller egentligen, han är väldigt känslig om mulen och reser sig ofta när jag tar i det, därför rider jag inte med det nu. Nu har skakandet kommit tillbaka mer och han kliar näsan mycket mot allt i princip, när han har bett eller direkt när vi tränsat av. Jag promenerar mycket med bett och han får ryck och kliar mycket då med, igår stannade han och kliade sig och hade mulen i marken och skrapade med hovarna i marken, som om något var fel men vi vet verkligen inte vad. Han äter glatt och är pigg och glad i allmänhet. Har någon hört om ett liknande beteende eller finns det någon som vet hur vi kan gå vidare?
 
Jag har en valack som blir 6 i år som har ett ganska konstigt beteende. Det började i somras då han skakade mycket på huvudet och kliade mulen mot benet, endast vid ridning. Vi trodde det hade med solen att göra och försökte skydda honom men beteendet har fortsatt efter sommaren. Vi pratade med en veterinär ifall det kunde vara head shaking syndrome men eftersom han endast skakade vid ridning och inte vid ridning på hackamore trodde vi inte att det skulle vara det. Tandläkare har varit ute några gånger och säger att han ser fin ut i munnen, vi har tagit bort en vargtand och fyllt igen ett hål som vi trodde kunde orsakat hans beteende. Han har inte skakat och kliat under en period på hösten, då när jag red mycket med hackamore men han trivs inte på det heller egentligen, han är väldigt känslig om mulen och reser sig ofta när jag tar i det, därför rider jag inte med det nu. Nu har skakandet kommit tillbaka mer och han kliar näsan mycket mot allt i princip, när han har bett eller direkt när vi tränsat av. Jag promenerar mycket med bett och han får ryck och kliar mycket då med, igår stannade han och kliade sig och hade mulen i marken och skrapade med hovarna i marken, som om något var fel men vi vet verkligen inte vad. Han äter glatt och är pigg och glad i allmänhet. Har någon hört om ett liknande beteende eller finns det någon som vet hur vi kan gå vidare?

Har du testat ett nosnät?! Vet många hästar som blivit botade av detta då dom är allergiska mot pollen osv och detta stoppar det.
 
Om det kommit tillbaka nu skulle jag iallafall misstänka pollen. Det börjar ju trots allt närma sig våren och jag vet att några bekanta redan känt av pollen.
 
Jag har aldrig hört talas om nickel allergi hos hästar så det är långsökt, men du kunde ju testa ett plastbett och se vad som häsnder. Annars finns det ju snällare varianter av bettlöst, typ sidepull etc. Jag har också klätt nosremmen på bettlösa träns med päls för att göra dem mildare. Vissa hack är verkligen rätt skarpa.
 
Headshakingsyndrom är ett samlingsnamn för huvudskakningar så nog är det headshakingsyndrom din häst har. Frågan är ju vad som utlöser det. Du bör åka till klinik och utreda hästen ordentligt. I början skakade min häst bara när hon hade träns men det blev så illa att hon tillslut skakade och kliade sig hela tiden även när hon var helt naken.
 
Jag läste någonstans nyss (minns tyvärr inte var) att om hästen kliade mulen i samband med eller efter ridning så kunde det bero på nosgrimman.

Har du testat att rida utan nosgrimma eller kanske men någon anatomisk variant?
 
Jag har själv en utredd HSer (nervfel, trigeminal neuralgia) och fått kontakt med rätt mkt andra HS ägare då jag bråkat mkt i rättstvist kring min hästs sjukdom och behövt läsa på ordentligt. Jag är så stöddig att jag vågar säga att jag är mer påläst än vissa veterinärer till och med. Har råkat ut för veterinär som försökte förelså att man ska sätta nervblocken genom munhålan på hästen, vilket är smått idiotiskt för då skulle man bara komma åt en eller två av grenarna på trigemanl nerven och eventuellt behöva borra i skelettet :mad:

Det låter som att det mkt möjligt kan vara någon form av headshaking. Som redan skrivits är headshaking bara ett samlingsnamn som beskriver symtomen. Sedan kan det vara vad som helst som är orsaken.

Jag skulle börja med att bara börja testa olika scenarion för att försöka ringa in när hästen är drabbad och hur den uttrycker sig när den blir drabbad.
Prova tex att rida när det är mörkt eller med huva som mörklägger. Hel flughuva, nosnät, rida på grimma. Motionera ifrån marken och se om symtomen även kommer då.
Ute vs inne? Vind, regn?
Annars är det bara att börja åka till veterinären för utredning. Jag kan rekommendera att direkt åka till större klinik/sjukhus då det tar lite mera resurser för att göra en riktig utredning.
 
Jag rider en häst som har börjat skaka på huvudet, endast vid ridning och endast i skritt på långa tyglar. Hon är en väldigt känslig häst och har lätt att stressa ner så jag har tänkt att det kanske kan bero på det? En stressindikation på något sätt?
 
Min häst har också HS.
Hon gör det när det "händer mycket" eller om hon blir stressad.
Det är ingen skillnad på regn, sol, mörkt, ljust, blåst eller något sådant. Utan jag har märkt att det kommer sig som om hon liksom får ett tics om hon är uppe i varv och stressad. Så som tur var är det inte hela tiden.

Hon är inte utredd mer att fått tänderna kollade (Inga anmärkningar), och visiterad av veterinär "utvändigt". Nosnät har jag testat och det gör noll skillnad, inte heller flughuva som mörkar hjälper
Det jag märker med henne är att det minskar ju längre man ridit eller promenerat. Även att klappa och knåda halsen hjälper. Vilket i min värld styrker att det är stressrelaterade.

Hon är väldigt känslig och jag misstänker att hon reds in för snabbt och för hetsigt. Så magkänslan är att hon är traumatiserad på nåt vis av för hård press och kass utrustning.

Hur går en utredning till? Måste det göras på klinik (min häst är bökig att åka med...)
 
Jag har en valack som blir 6 i år som har ett ganska konstigt beteende. Det började i somras då han skakade mycket på huvudet och kliade mulen mot benet, endast vid ridning. Vi trodde det hade med solen att göra och försökte skydda honom men beteendet har fortsatt efter sommaren. Vi pratade med en veterinär ifall det kunde vara head shaking syndrome men eftersom han endast skakade vid ridning och inte vid ridning på hackamore trodde vi inte att det skulle vara det. Tandläkare har varit ute några gånger och säger att han ser fin ut i munnen, vi har tagit bort en vargtand och fyllt igen ett hål som vi trodde kunde orsakat hans beteende. Han har inte skakat och kliat under en period på hösten, då när jag red mycket med hackamore men han trivs inte på det heller egentligen, han är väldigt känslig om mulen och reser sig ofta när jag tar i det, därför rider jag inte med det nu. Nu har skakandet kommit tillbaka mer och han kliar näsan mycket mot allt i princip, när han har bett eller direkt när vi tränsat av. Jag promenerar mycket med bett och han får ryck och kliar mycket då med, igår stannade han och kliade sig och hade mulen i marken och skrapade med hovarna i marken, som om något var fel men vi vet verkligen inte vad. Han äter glatt och är pigg och glad i allmänhet. Har någon hört om ett liknande beteende eller finns det någon som vet hur vi kan gå vidare?
Har ni kollat tårkanalen sim går mellan näsan och upp i ögat?På en del hästar är den kanalen igentäppt eller igenväxt och kan ge irritation.Ett öga brukar då också rinna mer.Sen hade jag en märr som skakade på huvudet om naclspännet kom för nära öronen.Hon slutade när jag red utan eller med längre pannband
 
Vilket också kan styrka att det är en nerv klämd i nacken vilket verkar vara en ganska vanlig orsak till HS.

Känner mig inte så kunnig och smart nu, men även det känns lite lugnande. Om det är "psykiskt" känns det bättre än om det är något som måste opereras för att bli bra :)

Hur brukar utredning av HS gå till? Vad kollar veterinären?

Mvh känner sig väldigt opåläst ;)
 
Känner mig inte så kunnig och smart nu, men även det känns lite lugnande. Om det är "psykiskt" känns det bättre än om det är något som måste opereras för att bli bra :)

Hur brukar utredning av HS gå till? Vad kollar veterinären?

Mvh känner sig väldigt opåläst ;)

Jag har inga som helst personliga erfarenheter så jag vet inte vad som görs vid en utredning eller vad det kostar.
Jag vet några hästar som haft nerver i kläm och en som jag känner där de gick in och knipsade bort en nerv. Dock växer ju en sådan tillbaka efter några år och det gjorde det ju så småningom. Jag tror inte de gjorde om det.
 
Jag har inga som helst personliga erfarenheter så jag vet inte vad som görs vid en utredning eller vad det kostar.
Jag vet några hästar som haft nerver i kläm och en som jag känner där de gick in och knipsade bort en nerv. Dock växer ju en sådan tillbaka efter några år och det gjorde det ju så småningom. Jag tror inte de gjorde om det.
Jag fick höra att det är riskabelt att knipsa av nerver - eftersom hästen då inte har någon känsel där. De kan i princip klia sig helt sönder och samman.
 
Jag tror att man, innan man ger sig in på en möjligen både långdragen och kostsam utredning av ett rätt diffust symptom, kanske behöver ställa sig frågan hur stort obehag beteendet kan antas innebära för hästen (och för den delen för ryttaren).
Min häst gör då och då som TS häst, beteendet låter mycket likt även om det inte är lika frekvent. Jag har dock gjort helhetsbedömningen att han inte lider nämnvärt av det, och det är inte heller något som stör mig som ryttare i någon större utsträckning. Hade vi tävlat på hög nivå hade jag kanske gjort en annan bedömning, men i dagsläget känns det som en oprioriterad fråga för mig/oss.
Bara min reflektion liksom.
 
Jag fick höra att det är riskabelt att knipsa av nerver - eftersom hästen då inte har någon känsel där. De kan i princip klia sig helt sönder och samman.

Jag förstår det som att den hästen, för ca 10 år sedan var en av de första man testade det på.
Kan tänka mig att det absolut kan bli så.
 

Liknande trådar

Hästvård Kan hästar ens ha det? Har en snart 6 val som vi ägt drygt ett år. I början av sommaren började besvären i form av att hästen börjar...
Svar
11
· Visningar
2 358
Senast: mollyphlox
·
Hästvård Hej, min häst har lagt sig till med ett beteendesom jag gärna vill komma tillrätta med. Jag vill gärna höra om någon annan har...
Svar
0
· Visningar
916
Senast: Salikon
·
V
Foder & Strö En vän till mig läste idag i en tidningsartikel om hur giftig vitsippan är. Där stod endast ur människans synvinkel och att ett barn som...
Svar
6
· Visningar
5 215
Senast: Egonson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp