Bukefalos 28 år!

konstigt träns

parfymflaska

Trådstartare
Dök ner en snabbis i H**ks reakorg idag och hittade ett fint träns från CH som var kraftigt nedsatt, och i rätt size. So far so great. Vart nu när jag började justera remmarna som jag började tycka det såg konstigt ut. Det normala är ju att käkrem och sidostycken utgör samma nackstycke, och att nosgrimman är trädd på undersidan och är ett eget nackstycke.

Men detta har typ tvärt om, det är nosgrimman och käkremmen som sitter ihop, och sidostyckena som går på insidan som en smal rem. Jag har aldrig sett ett träns som ser ut så förut och känns som det borde bli lite fel, jag brukar iaf alltid knäppa nosgrimman innanför sidstyckena, nu blir det ju typ, fel :p Klantigt av mig att inte kolla nogrannare i affären, nu är jag jävligt frustrerad! :devil: men det är åtminstone väldigt snyggt! :D
 
Sv: konstigt träns

Det börjar bli vanligare och vanligare med lite annorlunda lösningar på huvudlagskonstruktionerna numera.

Det tråkiga är att det inte alltid funkar att byta delarna, utan man är låst vid den nosgrimman som följer med. Det gör att jag inte köper dem, eftersom jag oftast byter nosgrimman eller tar bort den helt.
 
Sv: konstigt träns

Är det inte bara att de satt fel? Att nosgrimman ska sitta på den lösa remmen och sidostyckena i nackstycket?
 
Sv: konstigt träns

Det trodde jag också först, men icke. Nosgrimman går inte att ta loss, isf får man ta väck käkremmen också och rida med bara sidstycken och pannband. Himla dum design tycker jag, typ allt eller inget :crazy:
 
Sv: konstigt träns

Ska försöka lösa bild imorgon, min kamera har blitt snodd så får låna nåns. Letar efter bild på hemsidan men det verkar inte finnas där längre. Såg nu att det sitter två klisterlappar på kartongbiten som satt på. På den ena står det islandsträns, men det verkar inte rimligt? Det har ju aachen nosgrimma och käkrem, iaf det sista brukar hööks islandsträns inte ha tror jag
 
Sv: konstigt träns

http://www.hooks.se/product.aspx?productid=300466

det är väldigt likt detta, samma med strassen iaf. Men det har en käkrem och som sagt, så sitter käkremmen och nosgrimman ihop och sidostyckena är en egen lång rem... haha alltså jag fattar ingenting, kan det kanske vara någon som satt ihop delar från olika träns? fast det förklarar fortf inte vrf käkrem och nosgrimma sitter ihop :p och sidstyckena går inte heller att ta loss från nackremmen de sitter på, finns bara ett spänne på ena sidan. sick xD
 
Senast ändrad:
Sv: konstigt träns

Som det här fast med käkrem ?

32064673.jpg
 
Sv: konstigt träns

Fetange: Ja, exakt så är det! Tack, tror jag behövde lite hjälp att förklara:bow: Och ja, det är superkonstigt! Detta kanske är universums sätt att säga till mig att sluta spontanköpa massa saker på rea? :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: konstigt träns

Verkar ju som sagt helkonstigt... Det borde finnas på bild någonstans om Hööks har haft det! Det står ingenstans om vad modellen heter?
 
Sv: konstigt träns

Jag har aldrig sett ett träns som ser ut så förut och känns som det borde bli lite fel, jag brukar iaf alltid knäppa nosgrimman innanför sidstyckena, nu blir det ju typ, fel :p

Men om du lägger sidstycksremmen utanpå nackstycket så måste det ju hamna rätt?
 
Sv: konstigt träns

mm får väl göra det, men det kommer se lite fult ut för sidstycksremmen är ju mkt smalare än nosgrimman/käkremmen. :mad:

På ena lappen står CH aachenträns cob, på den andra CH aachen islandsträns. I övrigt ingenting om vad det heter, tyvärr. Det jag länkade till förut är det närmaste jag hittade.
 
Sv: konstigt träns

Det låter som ett islandsträns...

Det har ganska så ofta den utformningen och det är inte speciellt ovanligt att islandsträns har achennosgrimma och käkrem :)

Och om det var väldigt nedsatt kanske det är något som de hittat i sina gömmor som är flera år gammalt?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Då min häst nu är utredd o det visat sig att hon har fel i munnen o inte ska gå med bett så blir det hackamore o Rambo Micklem. Det jag...
Svar
4
· Visningar
1 760
Senast: Liten
·
Utrustning Har en ponny med stort och grovt huvud. har börjat rida honom lite smått på ponnyhack och tycker att det går bra men har lite problem...
Svar
6
· Visningar
917
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp