Bukefalos 28 år!

träns+ponnyhack = omöjligt?

Septicemia

Trådstartare
Har en ponny med stort och grovt huvud.
har börjat rida honom lite smått på ponnyhack och tycker att det går bra men har lite problem med att få träns och hackamore och hästhuvud att passa.

Hästen har breeed panna, kan nästan ha full i pannband, men behöver stl ponny i sidostycken för att hacket inte ska komma för långt ner, men har för mycket käke för att käkrem i ponny ska passa.
Har jag nackstycke i cob blir det genast för långt i nosen...
Vad ska jag göra?
Rider just nu med väldigt blandade tränsdelar, och ändå så är käkremmen för liten.

// Vimzis som har en häst med konstigt huvud ;)
 
Sv: träns+ponnyhack = omöjligt?

*håller med*

Men min dam är en arab.... Du kanske ska prova nåt som finns i arabstorlek? Letar själv efter det!! Inte just till hack, men jag har det problemet med alla träns!!!:crazy:

Pannbandet för kort i ponny - skulle behöva cob eller t.o.m full...
Sidostyckena lagom i ponny - förhoppningsvis... På det jag har nu är de för långa!!!:o På ett ponnyträns!!
Käkrem och nosgrimma för litet i ponny. - skulle behöva cob
 
Sv: träns+ponnyhack = omöjligt?

Det ska jag göra. Tack så mycket! :bow:

Hur är islandstränsen i storlekarna? Bara en huvudlagsrem räcker egentligen och då slipper jag käkremmen plus att det är enkelt att hitta eget pannband.

Men tror att de blir för långa med hacket...:(
 
Sv: träns+ponnyhack = omöjligt?

Ett löst pannband är ju lätt att köpa, sen ett ponnyträns, där du kan byta ut hela käkremmen, dvs. ett sådant träns där du kan spåänna den från båda sidor kombinerat med ett likadant cob träns, som du kan använda till vanligt bett.
Blir ju iofs. lite många träns, men det har jag aldrig klagat över :angel:

Du kan inte göra fler hål på sidostyckena då? Annars kanske ett typ Frank Baines el. Glengordon skulle passa, de är nämligen nätta i storlekarna på sidostyckena men ganska långa käkremmar på (varje fall mina).

lycka till!
 
Sv: träns+ponnyhack = omöjligt?

Jo, men jag tycker det är så trist att behöva blanda massa tränsdelar. :p
Vill ju ha samma sorts spännen på allt och det betyder att jag får köpa 2 likadana träns i olika storlekar...
 
Sv: träns+ponnyhack = omöjligt?

Köp en kandar/stigbettsrem, de går ju att göra hur korta som helst, och köp ett pannband till.
 
Sv: träns+ponnyhack = omöjligt?

kan du inte köpa sidostycken stl ponny och trä på då?? Eller köpa ett större pannband??

Eller gå till en läderverkstad och be dom sy upp ett i dom måtten du vill ha? Brukar gå på kanske 2-3 hundra kr, inte så farligt
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
329
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 413
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Ska vänja in bett på min ponny född -21 i höst och har börjat titta lite på träns. Grejen är den att jag inte har en susning om vilken...
Svar
1
· Visningar
552
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 264
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp