Bukefalos 28 år!

Träns till hackamore

MinKloetta

Trådstartare
Då min häst nu är utredd o det visat sig att hon har fel i munnen o inte ska gå med bett så blir det hackamore o Rambo Micklem. Det jag nu letar är ett träns med ergonomiskt nackstycke som INTE har en massa extra remmar vid sidostyckena. Alltså jag vill ha ett träns där nosgrimman är ett eget stycke så när man tar bort den så är det inte någon extra rem kvar då man satt fast hacket. Dyon har jättefina träns men där blir det remmar över, samma med Claridge House, HG o andra jag tittat på. Hoppas dock att jag missat nått i mängden som är som jag önskar. Då hacket trycker på nacken så önskar jag kunna lätta lite på trycket över känsligare delarna. För en gångs skull så har jag ingen begränsning vad det får kosta så bring it on!! :D
 
Sv: Träns till hackamore

Fast det finns väl hur mycket träns som helst som har separat nosgrimma. Jag har iafl bara sådana träns. Kom dock ihåg vad som är viktigt på hack att man kan behöva kortare sidostycken än vad många träns har så man inte står där och inte kan höja hacket dit man vill ha det. Hacket ska ju sitta betydligt mycket högre än var alla bett gör. Så tänk på sidostyckena. De flesta träns jag har som har normallånga sidostycken blir för långa till hacket. :)

Vad är du ute efter för typ av träns då? Egentligen är det ju bara ett nackstycke, sidostycken och pannband du ska ha. Och ev tyglar då om du ska ha speciella spännen som ska matchas. Finns sidor där du kan plocka ihop egna träns utan nästan alla märken som finns. Inte mer dyrt än att beställa dem orginal.
 
Sv: Träns till hackamore

Om du har en fet budget (sisådär 2000-3000:-, skulle jag tippa), så gå till en duktig sadelmakare och få ett träns specialtillverkat. Då kan du få det precis som du vill ha det :laugh:
 
Sv: Träns till hackamore

Jo, jag vet att det finns en uppsjö med träns, men det ska vara - som jag skrev i frågan - ett ergonomiskt nackstycke o inte bara vilket som helst. Sånna verkar bara göras med en massa flärpar som gör att när man satt fast hacket så är det en flärp över på varje sida. Inte snyggt och inte... Snyggt! :D Har du tips på hemsidor där man kan mixa o matcha sitt eget träns så tas det tacksamt emot.

Eftersom jag har pengar (prisa skatteåterbäringen:)) så tänkte jag köpa ett träns som var klart lixom... Tror inte det finns några så duktiga sadelmakar i min lilla stad... :confused:
 
Sv: Träns till hackamore

Ptja, du måste ju inte ha en i din stad - det räcker med någon som kan tänka sig att skicka (t.ex mot postförskott) ;) Har en i tankarna, PM:ar dig.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon av er som köpt lösa delar och satt ihop ett eget träns utifrån era egna specfika önskemål? Skulle vara jättekul att se...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: pinky
·
Utrustning Dök ner en snabbis i H**ks reakorg idag och hittade ett fint träns från CH som var kraftigt nedsatt, och i rätt size. So far so great...
Svar
15
· Visningar
1 754
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp