Konstläderstövlar, är det nåt att ha?

parfymflaska

Trådstartare
Mina gummistövlar har spruckit och jag behöver nåt nytt att ha på fötterna. Något som tål att kliva omkring i stallet, på gödselstacken och i hagens lera och sedan spolas av med vattenslangen, utan att man blir blöt om fötterna. Det hade vart kanon om det fanns sådana stövlar som även funkar att rida i också, jag är lat och tycker att det är så bökigt att byta skodon före och efter ridning som jag gör nu. (Tänker alltså inte på gummiridstövlar, det har jag haft och de var värdelösa. Tålde inte att man trampade ner hälen, gummit sprack. Samt för mjuk sula). Utan jag tänker på konstläderstövlar, typ de där "Swing" som säljs lite varstans. De saluförs ju som ridstövel och påstås vara helt vattentäta, så de låter ju precis som vad jag är ute efter. Billiga också! ;)

Är det någon som har/ har haft sådana stövlar? Var de vattentäta, funkade de att rida i, höll de hyfsat? :)

Problemet är att om du vill ha ett par stövlar som håller för att mocka i, så behöver du en gummiblandning som står emot urin. Och såna stövlar är sällan gjorda för ridning. Rekommenderar alltså att du köper ett par riktiga lantbrukargummistövlar, och sen ett par ridstövlar som är lätta och smidiga att ta av och på och funkar med samma mängd sockor så att det blir smidigt för dig.

Det är inte så att mina ridskor är besvärliga att få på sig på något sätt, egentligen, utan det är själva grejen att byta stövlar/skor som jag vill slippa. Som sagt, lat! ;) Till vardags rider jag oftast i ridskor och shortchaps, för dom behöver jag inte putsa efter passet. Det går ju rätt fort att bara dra av gummistövlarna och dra på skor + chaps, men det är ju ändå ett extra moment. Och jag gillar inte extra moment.

Men kanske går det inte att komma ifrån skobytandet då. Det är ju ingen mening med att köpa konstläderstövlar om de ändå inte tål stalljobbet, så det får väl kanske bli nya gummistövlar istället, men av det rejälare slaget. Tack för ditt svar :)

Konstläderstövlarna är sköna och smidiga, värmer rätt bra i vintervariant också, Men!!! Jag tycker inte alls att de höll måttet kvalitetsmässigt. De höll knappt 2 säsonger för mig, de sprack i materialet i fotdelen. Dels på grund av att de inte tål kyla utan spricker, dels för att materialet är tunt för att kunna vara flexibelt.

Så investeringsmässigt satsa hellre på ett par läderstövlar i mellanprisklass, de håller för dagligt slitage på annat sätt, materialet är elastiskt och klarar kyla, väta, smuts och snö. Förvisso gillar inte läderstövlar mockande och lera, men jag kan lova dig att konstläderstövlarna är bra mycket kinkigare på den punkten.

Jag hade köpt ett par konstläder ridstövlar från Aigle, någon av deras lite bättre modeller.
De är mer gummi än plast i dem så att det går att rida i dem och få ner hälen.
Dessutom har de modeller som är snygga, så snygga nu ett par konstläderstövlar kan bli :)

Man kan även använda sina 30 år (!!!) gamla gummiridstövlar på en lerig internationell hopptävling.
Och on topic igen. Jag som är väldigt petig med vad jag har på fötterna. Det får absolut inte kännas klumpigt. Jag använde Aigles gummiridstövlar som gummistövlar. Tog väl iaf mer än 5 år av misshandel innan de senaste paret gav upp och sprack vid vristen. Har ett par Muck boots, men tycker de är oerhört klumpiga.

111973.jpg
112063.jpg

Jag undrar också, har tröttnat på läderstövlarna och nu är dragkedjan trasig så jag behöver köpa nya. Tycker det är så himla smidigt att kunna gå ut även i en lerig hage med gummiridstövlar och sen bara skölja av dem. Jag vill ha tunna, ofodrade och har hittills köpt de som hööks har. Men undrar om det finns några snyggare? Med båge på utsidan?

Jag undrar också, har tröttnat på läderstövlarna och nu är dragkedjan trasig så jag behöver köpa nya. Tycker det är så himla smidigt att kunna gå ut även i en lerig hage med gummiridstövlar och sen bara skölja av dem. Jag vill ha tunna, ofodrade och har hittills köpt de som hööks har. Men undrar om det finns några snyggare? Med båge på utsidan?

Aigle har såna om har båge på utsidan, vet dock inte om de är helt ofodrade.

Ok, det låter bra :) jag googlade lite men hittade inte så mycket, är det någon särskild kedja som sälger aigle?

Ingen aning vilka som säljer dem nu, googlade lite och det fanns ganksa många åf både här i Sverige och utomlands.
Här i Sverige verkar de dock främst ha de vanliga tråkiga modellerna på lager, men det borde gå att beställa hem roligare?

Vad tror ni om läderstövlarna baltimore som h**ks säljer då? Att de inte är vackra kan jag leva med, jag tänker bara ha dom hemma ändå. Men fuktionen? Det finns ju massa bilder i katalogen där de stövlarna rids i. Jag vet inte om de kanske är lite klumpiga bara. Men prova och klämma på dom kan man ju göra iaf, det kostar ju inget. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Blandraser och renraser

Hästrelaterat

Tillbaka