Konstnader vid betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MaRomer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 918

MaRomer

Trådstartare
Funderar över hur mycket man ska budgetera inför våren 2012. Då jag ska låna ett sto och betäcka.

Om vi Tex tar Chirlon. Då står han på Tullstorp.

Språng: 2000 :- (exkl moms)
90 dagar: 7000:- (exkl moms)

Jag räknar med att spruta igång stoet och att hon under denna tid står kvar på seminstation. Hur länge bör man räkna med att hon står från det att hon blir sprutad tills konstaterad dräktig? Stoet kommer stå på station nära mig och sperman kommer skickas.

Har aldrig betäckt ett halvblod och med semin och allt vad det innebär! MEn har budgeterat ca 30 000kr men vill ha ett hum så jag inte får en chock när räkningen kommer fr seminstationen;)

Sv: Konstnader vid betäckning

Vad bra att du inser att ett språng och fölavgift är långt ifrån vad det kostar. I år är vi upp i 24 000 kr utan att vi betalt 90-dygns än så fölavgiften tillkommer på 7000 kr. Vi har inte försäkrat fostret än p g a att det precis gått 40 dygn och ska på koll på måndag så vi kan försäkra.
Vårt sto ville inte komma i brunst och fick sprutas igång - kludd, klabb och tappad dräktighet, men nu äntligen verkar det som om det är ok. Vågar knapps tänka tanken ens. Så händer det nu inte mer så är vi en bit över 30 000 kr när fölet kommer. Då har jag inte räknat bensin typ 50-11 gånger till stationen, ledighet från jobb och inte heller de kostnader som kommer när fölet är fött typ registrering, verkning, vacc.

Har betäckt 3 ggr. Första gången total kostnad ca 20 000 kr. Gång 2 ca 15 000 kr. Gång 3 ca 25 000 kr. Den 3e fick vi krångel med pga att hingsten inte var fertil och vi fick byta hingst samt spruta igång då stoet låst sig efter alla försök. Så mellan 20 och 30 000 är nog rimligt att räkna med för 'normala' kostnader om man inte valt en snordyr hingst.

Min 'gång 2' tog sig på första försöket, stod inte mer än en vecka på station osv. Drömläge liksom :)

Jag har betalat 18550:- samt 24230:- för två ston jag betäckt i år. Den första på TAI tog sig på första, språngavgift 1000 euro, den andre på FAI tog sig också på första, 1200 euro i språngavgift. Tre resp. fyra dagars uppstallning som kostade 150 :- per dygn. Detta är exklusive foster-och fölförsäkring.

Sprutas stoet så tar det några dagra innan hon kommer i brunst, sedan koll på 17 dygn, så minst den tiden får du räkna med uppstallningskostnaden.

Jag tror din budget ska vara OK om det inte går helt fel.

KL

Låter bra att jag inte räknat helt tokigt! Hur lång tid från det att man sprutar igång ett sto tar det tills brunsten kommer??

Vad jag har förstått tar de flesta 3-9 dagar efter sprutan, det året vi gjorde det på ett sto tog det en vecka.

Jag tror att vi på 5 ston.. är uppe i 85 000. Och då är levande föl obetalt.

Då har vi haft ett sto som tog 4 försök på och vi försökte 3 ggr med fryst = dyrare.
Ett som hade tvillingar, resorberade efter klämt och betäckts om = stod mycket på station.

Nu inräknat uppstallningar, veterinärer, alla skick, transportkostnader till och från station osv.

Så räkna runt 20-25 tusen för ett sto är inte orimligt. Sen vet man aldrig hur många försök det tar osv. Kvaliten på sperman osv.
(Anger inkl moms nu för det är de siffror jag ser och för trött för dra av momsen ;) )

Varför ska du spruta igång en brunst?

Om jag tolkar ts rätt så räknar hon med det ur "kostnadssynpunkt"? el så är hon medveten om ett äldre sto kanske som har svårt för att komma i brunst el liknande?

Men hon försöker väl räkna på ett ungefär vad hennes blivande betäckning/dräktighet kan komma att kosta och hamnar det under hennes "planerade kostnader" så är det bara positivt =)

Varför ska du spruta igång en brunst?

Därför att hon har varit mycket svår att få igång brunsten på ordentligt och sist tog det 3 försök. Så ägaren tycker detta är bästa sättet. Kommer hon igång själv hade det varit kanon! Men ägaren och uppfödaren tvivlar starkt på detta.

Om jag tolkar ts rätt så räknar hon med det ur "kostnadssynpunkt"? el så är hon medveten om ett äldre sto kanske som har svårt för att komma i brunst el liknande?

Men hon försöker väl räkna på ett ungefär vad hennes blivande betäckning/dräktighet kan komma att kosta och hamnar det under hennes "planerade kostnader" så är det bara positivt =)

Presis. Detta sto har svårt att komma i bra brunst och små brunstar mest och sist tog det 3 försök innan hon blev dräktig. Vi kommer bara titta på hinstar med minst 90% dräktighet. Allt annat känns som bortkastade pengar. därför ät tex chirlon högt upp då han har 95% dräktighet!

Ingen fel spruta igång. Fick spruta igång en i år för hon kom aldrig i riktig brunst.
Nästa år får vi nog spruta igång alla efter de haft sin fölbrunst efter fölat för inte det ska bli för sena betäckningar och se till så de får bra brunst.

Oftast är det bäst att låta dom komma i normal brunst, och det brukar de göra om de har hingstkontakt och går på gröngräs.
Men kostnaden för en PG-spruta är ju inte speciellt hög ändå.

Oftast är det bäst att låta dom komma i normal brunst, och det brukar de göra om de har hingstkontakt och går på gröngräs.
Men kostnaden för en PG-spruta är ju inte speciellt hög ändå.

Visst är det det! Men under sina 13 år har hon brunstat lite när hon vill och speciellt inte brunstat när vi vill;) Så tar med det i beräkningen att det nog kommer behöva göras! Gröngräs lär det tyvärr inte finnas i april. Och jag vet inte om de har hingst på seminstationen.... Det låter jag vara osagt.

Har de inte hingst på seminstationen ska du absolut välja en annan station!

Har de inte hingst på seminstationen ska du absolut välja en annan station!

Det är ägaren till stoet som väljer stationen. Deras andra sto har tagit sig båda gångerna där och iom detta stoet krånglade sist så väljer de en liten lugn seminstation med jättebra personal. Jag skrev att jag inte vet om de har hingst där eller ej!

Men då kan du säga till ägaren att jag absolut rekommenderar en station med hingst.
Särskilt viktigt om man har ett sto som inte går i brunst som en klocka. Hingst-teasning har STOR inverkan på stona!!

Men då kan du säga till ägaren att jag absolut rekommenderar en station med hingst.
Särskilt viktigt om man har ett sto som inte går i brunst som en klocka. Hingst-teasning har STOR inverkan på stona!!

Det är den stationen eller ingen och jag vet fortfarande inte om de har hingst där! Så den frågan kan vi sluta diskutera.

Har ett sto som sket fan i hingsten och kom inte igång fast de gick i hagen bredvid. De fick spruta igång henne och DÅ blev hingsten intressant.
Så på alla ston hjälper inte hingst och det var inte det TS handlade om.

Visst kan de behöva sprutas trots att det finns hingst i närheten.
Men att folk tror att det är lika bra att spruta igång brunst, än att låta stoet komma i brunst själv, är beklagligt.

Och blir dyrt i slutändan.

Och jag är ÖVERTYGAD om att dräktigheten blir bättre om stona har hingst inom syn, lukt och hör-håll.

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 583
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 456
Senast: ginnies
·
Avel I år fick mitt sto en skada vilket gjorde att jag rätt sent på säsongen (mitten av juli) körde henne till hingst. Har aldrig sett brunst...
Svar
18
· Visningar
2 416
Senast: Tonto
·
Avel Jag ska ju förhoppningsvis få ett sto betäckt denna säsong men jag fattar typ ingenting. :p Jag har valt hingst men där står bara...
Svar
4
· Visningar
1 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka