Konstnader vid betäckning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MaRomer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 918
Sv: Konstnader vid betäckning

Visst kan de behöva sprutas trots att det finns hingst i närheten.
Men att folk tror att det är lika bra att spruta igång brunst, än att låta stoet komma i brunst själv, är beklagligt.

Och blir dyrt i slutändan.

Och jag är ÖVERTYGAD om att dräktigheten blir bättre om stona har hingst inom syn, lukt och hör-håll.

Nu har ju ägarna till stoet haft hingst i 2 år för några år sedan och även i somras och hon brydde sig inget om hingsten då eller i somras. Men som sagt det var inte det jag undrade över!

Förlåt att jag försöker hjälpa dig att optimera chanserna att få stoet brunstigt och dräktigt.
Jag ska lägga dig på min lista över folk som inte vill ha hjälp.

Förlåt att jag försöker hjälpa dig att optimera chanserna att få stoet brunstigt och dräktigt.
Jag ska lägga dig på min lista över folk som inte vill ha hjälp.

Jag vet att det underlättar om det finns hingst på station, MEN det är fortfarande inte mitt sto och inte jag som bestämmer vilken station hon ska till. Och inte heller vet jag om det finns hingst på station eller ej...

Därför tycker jag att den diskussionen är ganska orelevant i denna tråd;)

Vad är det som är värt att satsa på detta sto som är ett sto som är svårt att få i brunst och därmed dräktig ? Varför man lånar ett sådant sto ! Stoet måste ju vara ett alldeles enastående sto om det kan vara värt att kasta 30 000 i sjön ?

Jag skulle faktiskt själv ringa seminstaionen och kolla vad dom anser att det ligger för fel bakom varför stoet inte kommer i brunst eller om hon även kan ha andra fel ...som ligger bakom innan du ger dig in i detta .

Mia

Men du är det det här stoet http://www.blup.se/sv-SE/horses/110868-hollyday-av-bolex-70 ?

Hon har ju fått 1 föl och det år 2004 ? Alltså för 8 år sedan när du ska betäcka ....

Hur många gånger har ägaren försökt efter det att få stoet dräktigt ? Och stoet är svårt att få i brunst ?

Jag själv skulle aldrig låna detta sto och anse att det är förmånligt i o med att det verkar vara ett krångelsto och du därmed kastar pengarna i sjön och mycket känslor osv därmed inte sagt att det blir så men det är stor chans känns det som .

Köp dig ett trevligt sto eller föl det blir billigare eller låna ett sto som du vet har varit lätt att få dräktig .

Stoet ser trevligt ut men inte värt att ev lägga ner de pengarna på på ett ev krångelsto .

Mvh Mia

Ytterligare en aspekt att tänka på när man sprutar igång ett sto är att om hon blir dräktig så är det större risk för tvillingar på igångsprutade ston än på de som kommer i egen brunst, CK rätta mig om jag har fel!

Då rättar jag dig, för jag har aldrig kunnat se att tvillingdräktiget förekommer oftare på vare sig igångsprutade ston, och inte heller på de ston man sprutar med Pregnyl för att de ska släppa ägg.

Men du är det det här stoet http://www.blup.se/sv-SE/horses/110868-hollyday-av-bolex-70 ?

Hon har ju fått 1 föl och det år 2004 ? Alltså för 8 år sedan när du ska betäcka ....

Hur många gånger har ägaren försökt efter det att få stoet dräktigt ? Och stoet är svårt att få i brunst ?

Jag själv skulle aldrig låna detta sto och anse att det är förmånligt i o med att det verkar vara ett krångelsto och du därmed kastar pengarna i sjön och mycket känslor osv därmed inte sagt att det blir så men det är stor chans känns det som .

Köp dig ett trevligt sto eller föl det blir billigare eller låna ett sto som du vet har varit lätt att få dräktig .

Stoet ser trevligt ut men inte värt att ev lägga ner de pengarna på på ett ev krångelsto .

Mvh Mia

Ja det är detta sto. Hon stod på en större semin station det året och det tog 3 försök innan hon tog sig. Därav valet av mindre station. Och nej de har ej försökt mer då hon tävlats. Men hon ska nu gå i avel. Jag har själv tränat/tävlat detta sto och vill således ha en avkomma efter hennes stam/ temperament. Då jag gillar henne. Visst skulle jag kunna köpa en färdig häst, men har inte hittat någon som passar min plånbok med den stam jag vill ha. Och tanken med att betäcka henne är också att jag inte vill ha någon "egen" häst fören om 1-2 år. Därav vill jag inte köpa ett avelssto, men visst har jag funderat på det!

Jag tar med i beräkningarna att ev behöva spruta igång henne, det kanske inte behöva! Det vet vi inte, men jag vill inte få en obehaglig överraskning när räkningen kommer.

Jag ber er än en gång hålla er till ämnet, vill ni diskutera något annat så skicka PM. Tack!

Jag tar med i beräkningarna att ev behöva spruta igång henne, det kanske inte behöva! Det vet vi inte, men jag vill inte få en obehaglig överraskning när räkningen kommer.

Jag ber er än en gång hålla er till ämnet, vill ni diskutera något annat så skicka PM. Tack!

Du ska nog ta i beräkningen att spruta igång henne låter som minsta pengen och jag tror inte din budget räcker om det går åt skogen och stoet blir stående på stationen hela sommaren med sprutningar sköljningar bakterieprov och dubbla språngavgifter vid byte av hingst .

osv Stoet krånglade för 8 år sedan och man har tydligen haft svårt för att se om hon brunstar .

Men vem vet du kanske har turen på din sida och allt går bra men mycket talar emot detta .
Dock glädjer jag mig om allt går bra för dig MEN du får inte mer pengar till en häst om det går åt skogen och du får denna chockräkning och inget föl ....
Vilket du faktiskt är rädd för ?

Och på vilket sätt håller jag mig inte till din fråga som är om 30 000 kr räcker till betäckning av *detta sto*

Mia

Mia

Du ska nog ta i beräkningen att spruta igång henne låter som minsta pengen och jag tror inte din budget räcker om det går åt skogen och stoet blir stående på stationen hela sommaren med sprutningar sköljningar bakterieprov och dubbla språngavgifter vid byte av hingst .

osv Stoet krånglade för 8 år sedan och man har tydligen haft svårt för att se om hon brunstar .

Men vem vet du kanske har turen på din sida och allt går bra men mycket talar emot detta .
Dock glädjer jag mig om allt går bra för dig MEN du får inte mer pengar till en häst om det går åt skogen och du får denna chockräkning och inget föl ....
Vilket du faktiskt är rädd för ?

Och på vilket sätt håller jag mig inte till din fråga som är om 30 000 kr räcker till betäckning av *detta sto*

Mia

Mia

Det är just kostnaden jag är rädd för och över 30 000kr vill jag inte lägga, det är därför jag frågar här på buke.

Du har PM;)

Vårt har också varit ett krångelsto förutom första gången när allt blev "by the book" och inte ett öre mer än ofrånkomliga kostnader.

Tre resorberingar -07 = inget föl. En resobering -08 sedan fick hon regumate och fick föl -09. I år ingen egen brunst, sedan kom en dålig, blev inte dräktig, sprutades igång, blev dräktig med hade tappat det till 30 dygnskollen.

Började om igen med sprutning, sköljning, behandling...blev dräktig och har nu hållt det och är ca 50 dygn.

Men nu till min poäng: veterinären som normalt arbetar vid Celle tog en biopsi på henne ner till sitt lab i Tyskland. Det visar sig att hon har en infektion som gjorde att hon hade < 10% chans att behålla en dräktighet utan behandling. Så är det ett krångelsto - gå till botten med varför i ett tidigt stadie.

Vårt har också varit ett krångelsto förutom första gången när allt blev "by the book" och inte ett öre mer än ofrånkomliga kostnader.

Tre resorberingar -07 = inget föl. En resobering -08 sedan fick hon regumate och fick föl -09. I år ingen egen brunst, sedan kom en dålig, blev inte dräktig, sprutades igång, blev dräktig med hade tappat det till 30 dygnskollen.

Började om igen med sprutning, sköljning, behandling...blev dräktig och har nu hållt det och är ca 50 dygn.

Men nu till min poäng: veterinären som normalt arbetar vid Celle tog en biopsi på henne ner till sitt lab i Tyskland. Det visar sig att hon har en infektion som gjorde att hon hade < 10% chans att behålla en dräktighet utan behandling. Så är det ett krångelsto - gå till botten med varför i ett tidigt stadie.

Nu vet vi ju fortfarande inte om hon är ett krångelsto...Har bara fått 1 föl innan och blev då stressad av att stå på stationen. Så vi får se vad som händer!"

Såg att någon gillat min kommentar och kan meddela att stoet började brunsta direkt, seminerades efter 4 dagar och efter 5 dagar var hon hemma igen.

Allt gick bra och idag äger jag en mycket trevlig tre årig hingst efter Dalwhinnie 1180. Men french med i morgon kommer han vara valack

Nu vet vi ju fortfarande inte om hon är ett krångelsto...Har bara fått 1 föl innan och blev då stressad av att stå på stationen. Så vi får se vad som händer!"

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 583
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 456
Senast: ginnies
·
Avel I år fick mitt sto en skada vilket gjorde att jag rätt sent på säsongen (mitten av juli) körde henne till hingst. Har aldrig sett brunst...
Svar
18
· Visningar
2 416
Senast: Tonto
·
Avel Jag ska ju förhoppningsvis få ett sto betäckt denna säsong men jag fattar typ ingenting. :p Jag har valt hingst men där står bara...
Svar
4
· Visningar
1 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka