Bukefalos 28 år!

Konstruktiv kritik exteriör före och efter

@Snurre Håller med Michis, riktigt snyggt musklat!

Ang. idealvikt är det ju svårt, lättare med band än våg kanske, visserligen, för då går man ju efter omfång. Men det är ju stor skillnad på en 370 kg omusklad häst och en 370 kg extremt välmusklad...

En medelstor, "medelmusklad" häst bör nog snarare ligga mellan 300-350 kg än 350-400 kg, skulle jag vilja påstå. Jag har träffat en islandshäst som jag vet vägt strax över 400, men den var knappt 150 cm hög och extremt välmusklad (tävlade VM). Sen har jag även träffat såna som vägt närmare 400 utan muskler att tala om och då har det definitivt handlat om mer än 50 kg övervikt.

Men ja, enligt bilden ser det ju ut som att din häst kan tappa något mer utan att det skadar, så du verkar ju vara inne på rätt spår. :)
 
@yew98fq Hej å hå! Det ser ju inte ens ut som samma hästar :D Båda två ser mycket starkare ut och Hamingja ser ut att ha fått en jättefin överlinje. Fin hals!


Körde in henne på hösten och slutade mer eller mindre rida efter de, köring är svårt å att få hästen på tygeln hela tiden är supersvårt.
Där är vi inte idag utan har en bit av resan kvar för att nå de målet men bitvis går hon riktigt fint i körningen i dressyren.=)

Så underhalsen har fått jobbat lite extra en tid, men inge jag bryr mig om för de är fullt normalt i utbildningen som körhäst.
Ju mer utbildning hon får och ju mer stabil i formen jag lyckas hålla henne så kommer den att försvinna:)

Förstår att det är annorlunda att köra mot att rida.
Kan tänka mig att tömkörning med eller utan inspänning i låg och rund form är jättebra komplement till vagnkörningen. Det hjälper henne att stärka överlinjen och slappna av i underhalsen :)
 
@Snurre
Stor skillnad på ryggmuskulaturen! Bra jobbat! Men ett par kg till skulle inte skada ;)

@Snurre - Den första bilden är kanske inte i en jättesmickrande position/vinkel för pålle ;) Men annars håller jag med Michis.
Stor skillnad över länden också, den är rundare och ser starkare ut. Halsen är också bättre. Han ser generellt ut att vara mer bärig i sig själv.
 
Håller med om idealvikten. Snorri är 143 cm hög och rejält musklad, lagom tjock, och väger 357 på våg :-)
 
-Den första bilden är kanske inte i en jättesmickrande position/vinkel för pålle ;)

Nä kanske inte, grävde lite för skojs skull i datorn o hittade ett försök till uppställnings-bild från nån gång i juni.
DSC01817.JPG


DSC01825.JPG


Man längtar liiite till sommarpälsen är här :)
 
@Snurre Ja då ser han verkligen mycket bättre ut nu! På sista bilden du la upp nu så ser han nästan ut att vara i två delar eftersom rumpan är så hög. Bra jobbat :up:
 
Ett par kg till skrev jag, eftersom hon skrivit att han gått ned en hel del redan.
Han behöver som sagt TAPPA ett par kg till ....
 
Här skulle jag kunna sätta in några bilder på "Räkan". :)

I början på juni 2013, första gången jag såg honom:
13932541744_93bd8bbb07_b.jpg


Juli 2013 när han kom till oss:
13909123271_32492c4a10_b.jpg


Oktober 2013:
13932306813_2d16c58ce5_b.jpg


April 2014 (till höger):
13932146283_6cc455e776_b.jpg


Bonusbild på min vackra häst:
13909137671_ef6de75042_b.jpg
 
@Sansko Men oooj, har nog aldrig sett en så muskelfattig hals. Var han riden vid tiden för den första bilden? Hoppas att du säger nej :nailbiting: Jättestor skillnad mot nu! Ser ut som en annan häst.
 
@fetange Är inte helt säker, ägaren hade stora problem med honom och blev avbockad ganska ordentligt nångång på våren, så tror inte att han blivit riden så mycket där före... Dessutom hade han haft riktigt mycket mask. :( Vid den där tiden var han på ett försäljningsstall för försäljning, så då reds han nog en del.
När jag tog första bilden började jag träna honom på försäljningsstallet (var där på jobb). Sedan råkade han komma med hem. :o:D
 
@Snurre Ja då ser han verkligen mycket bättre ut nu! På sista bilden du la upp nu så ser han nästan ut att vara i två delar eftersom rumpan är så hög. Bra jobbat :up:

Jag har mina backar att tacka! på den rundan vi oftast rider finns 2 REJÄLA backar både långa o branta, jättebra att skritta o galoppera i :love:

@Sansko Jätteskillnad! han har fått en bakdel nu, på första bilderna är han ju bara en stor bog o underhals:p Han ser jämt musklad ut o ingen underhals.
 
December 2013, ridits sporadiskt under en period men inte varit "i träning"
Tyrany_zpsf7ee5193.jpg


April 2014
20140422_155715_zpscwp0ahly.jpg


Hon står ju oerhört ofördelaktigt på sista bilden, ser ut som en draghäst eller något. :laugh:;) Men har man någon gång försökt ta en uppställd bild med en lös gosig häst vet man dilemat. :angel: Hon är inte fullt så lågrektangulär. Tyvärr lite "trivselvikt", men överlag tycker jag hon är mycket jämnare musklad och hon känns även starkare. Första bilden är hon ju täckt av ett tjockt lager fluffpäls, sista bilden har hon nääästan sommarskrud. :D
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 769
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp