Kontakt med säljare/köpare

McMarco

Trådstartare
Hur har ni det med kontakten med köparen/säljaren efter en avslutad hästaffär? Fortsätter ni att hålla kontakten även efter de första tiden då det naturligt dyker upp lite frågor man kanske inte tänkte på redan före köpet? Känns det trevligt och viktigt eller känns det som en "belastning" (lite starkt ord men jag kom inte på något bätre). Eller skulle ni vilja ha mer kontakt än den ni har?

Jag själv skickar lite foton med mail och berättar lite hur vi har det tillsammans. Säljaren brukar svara och kommentera och berätta lite om livet hemma hos dem (djuren på gården o.dyl.) Nu är mitt hästägande ganska färskt men jag hoppas det håller i sig för det känns trevligt och tryggt.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Jag har haft mitt halvblod i 5 år och har ingen alls kontakt med uppfödaren, som sålde honom till mig. Vi har aldrig haft någon kontakt, men jag vet att hon frågat en gemensam bekant om hästen och hur han har det.

Min d-ponny har jag haft i snart 3 år och jag har fortfarande kontakt med förra ägaren. Min ponny är 18 år och de förra ägarna hade henne sedan hon var riktigt liten. De kommer hit och hälsar på ibland och vi mailar regelbundet. Förra ägaren rider mitt halvblod ibland :)

Min lilla ettåring köpte jag i november förra året. Jag har inte pratat med förra ägaren en enda gång sen vi hämtade henne. Jag har sökt henne en gång för att ställa en fråga, men hon går inte att få tag på varken per telefon eller mail.

Det är ok för mig att ha kontakt med förra ägaren, känns inte alls som ett påhäng i mitt fall. Bara trevligt.

Själv har jag sålt flera hästar, bla en till USA. Det var 5 år sen och vi har fortfarande kontakt per mail och brev. De brukar rapportera och skicka bilder, i början hade de en del frågor. Jag har gärna kontakt med nya ägaren, men bara om de vill såklart. Alla har inte velat, och då accepterar jag förståss det.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

När jag köpte Maya ringde förra ägaren flera gånger i veckan och frågade hur det gick. Ibörjan kändes det bra men sen började det nästan bli drygt när han la sig i hur hon skulle skötas mer och mer. Nu ringer han endast någon gång ibland. Dottern brukar jag skriva med på msn med jämna mellanrum om det är nått jag undrar över eller så. Ju mer man pratar med dom desto mer märker att de ljög en del innan köpet b.la. att hon var så otroligt lättskodd. Men ja det känns ju bra att dom bryr sig om hästen.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Jag sålde min unghäst ganska nyligen, i maj, och vi har kontakt titt som tätt. Jag vill gärna fortsätta ha det så och köparen informerar mig gärna och skickar även kort.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Träffar min hästs gamla ägare på tävling ibland och då frågar hon alltid hur det går och hur han mår och så. Sen kollar hon ju självklart när jag är inne på banan också :p
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Jag var medryttare i 3 år åt den första hästen jag köpt. Därför hade jag blivit bra kompis med ägaren, och vi har nu, 3 år efter köpet fortfarande regelbunden kontakt. Jag mailar bilder då och då, och hon hör också av sig. Hon har också varit och hälsat på någon gång. Jag tycker jättebra om förra ägaren, och hon är alltid välkommen hit.

Den andra hästens förra ägare hade jag en del kontakt med i början, pg. strul med pass och registrering. Nu har jag inte mycket kontakt, och har inget behov av det.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

KL

Jag har kontakt med säljaren åtminstående fyra ggr per år och många ggr oftare. Det har vi haft nu i fyra år och jag tycker att det är superkul hon är en härlig tjej med mkt kunskap.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

När jag köpt hästar har jag haft sporadisk kontakt med säljarna (ringt dem när jag skulle tävla i närheten av dem), när jag sålt har jag kanske ringt de nya ägarna en eller ett par gånger de första åren, men varit noga med att påpeka att de gärna får höra av sig så ofta de vill (och jag brukar få mail, SMS och andra uppdateringar lite då och då) 3 av köparna har ringt mig och erbjudit mig att ta hästarna på foder (jag har tackat ja vid 2 tillfällen, för att hjälpa dem). Åker ibland och tittar när de tävlar, och har bett dem att höra av sig när de gör sig av med hästen på ett eller annat sätt...
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Jag brukar skicka lite bilder o sånt till fd ägare på hästar jag köpt, men dom brukar sällan vilja veta ngt om sin sålda häst, så efter ett tag har jag slutat höra av mig med info/bilder. Tråkigt att komma med nyheter om säljaren ändå inte bryr sig.

Jag brukar hålla kontakten med köpare till hästar jag sålt. Jag har fått ngn bild då och då och jag uppskattar det. Jag har även varit och hälsat på vissa hästar (dom som inte står för långt bort) ibland.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

*Kl*

Jag fann en vän i min tants förra ägare... och hon kände min sambo sen tidigare, de hade gått i samma klass.

ca 2 veckor efter att jag köpt pållen åkte jag med förra ägaren till ullared och shoppa... sen brukar vi festa och sånt tillsammans så ja vi har kontakt men inte bara ang. hästen.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Och jag har funnit 2 mkt bra vänner i 2 av mina hästköpare, trots att vi bor lång ifrån varandra. :laugh: Det vi pratar MINST om i telefon under våra långa samtal är hästar :o
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Min ponnys köpare hade jag kontakt med när hon hade honom och har fortfarande, dels via buke. Ponnyn fick tyvärr avlivas efter 1 år pga av ett brutet ben. Var ca: 4 år sedan han såldes.

Valackens förra ägaren har jag inte kontakt med. Var lite handesstall över det hela. Dock träffar jag folk som har anknytningar till honom på tävlingar oså men vi brukar inte göra annat än att heja.

Stoets förra ägare har jag inte så mkt kontakt med. Däremot har jag kontakt med uppfödaren i belgien via mejl, vilket är rätt skoj.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Har kontakt med uppfödaren till våra nuvarande hästar. Dessvärre har jag inte hållit kontakten med dem jag sålt hästar till.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Hur har ni det med kontakten med köparen/säljaren efter en avslutad hästaffär? Fortsätter ni att hålla kontakten även efter de första tiden då det naturligt dyker upp lite frågor man kanske inte tänkte på redan före köpet? Känns det trevligt och viktigt eller känns det som en "belastning" (lite starkt ord men jag kom inte på något bätre). Eller skulle ni vilja ha mer kontakt än den ni har?

Jag själv skickar lite foton med mail och berättar lite hur vi har det tillsammans. Säljaren brukar svara och kommentera och berätta lite om livet hemma hos dem (djuren på gården o.dyl.) Nu är mitt hästägande ganska färskt men jag hoppas det håller i sig för det känns trevligt och tryggt.


Ja det har blivit så att kontakterna är ganska täta både åt ena och andra hållet. Sålde en häst för fem år sedan och har blivit nära vän med köparen. Har även bra kontakt med säljarna till mina nuvarande hästar, den ena hittar vi på en hel del aktiviteter med och den andra ställer gärna upp med råd per telefon om sin fd häst. Håller med dig om att det känns väldigt trevligt och tryggt :).
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Jag tycker det är jättekul om man kan ha kontakt med köpare/ säljare till sin häst.
Själv brukar jag ringa till förra ägarna och uppdatera hur det går.
Jag har endast sålt en häst och den såldes tillbaka till uppfödaren som avelssto. Vi har haft kontakt i alla år från det jag köpte henne.
Nu ska jag sälja min andra häst ( skriver papper idag) och hoppas att jag får information om hur det går. Henne har jag ägt i 8 år så det känns lite jobbigt.
Men sen vill man ju inte att säljaren ska lägga sig i för mycket heller. Jag tycker det visar att hästen har betytt något även för säljaren om de vill ha fortsatt kontakt.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Hur har ni det med kontakten med köparen/säljaren efter en avslutad hästaffär?
Jag köpte min travare från en amatörtränare och upplevde väl inte att han var speciellt gulligullig med sina hästar, dock förstås noga med dem. Vi köpte honom i maj och i slutet av sommaren tog vi en bild på hästen med mig på ryggen, en härlig sommarbild under ett äppelträd, och skickade det till säljaren och talade om hur han hade det, vad vi gjorde och att vi var väldigt nöjda. Vi fick ingen respons men hade inte heller bett om någon.

Efter några år flyttade vi hästen till ett stall nära förra ägaren så jag luskade på nätet och fick fram en mail som jag trodde gick till honom, och talade om hur allt var, att vi nu stod nära och att han gärna fick hälsa på om han ville, när han ville. Jag fick ett svar och han verkade glad över kontakten. Tyvärr hann han aldrig hälsa på vad jag vet, innan hästen blev skadad och fick tas bort akut. Efter detta meddelade jag honom också omgående om vad som hade hänt. Han svarade även då.

Känns det trevligt och viktigt eller känns det som en "belastning" (lite starkt ord men jag kom inte på något bätre). Eller skulle ni vilja ha mer kontakt än den ni har?
Det känns både tryggt och trevligt att veta att säljaren bryr sig. Jag tycker inte att det gjorde nåt att vi inte hade mer kontakt än vi hade, det viktiga är, tycker jag, att båda parter känner att det är helt ok och aldrig nåt problem, att kontakta varandra. Ffa när något händer. Men det kände jag att jag kunde.

Jag skulle inte uppleva det som en belastning och jag skulle uppskatta att förra ägaren ville komma på besök senare. Att prata, dela tankar och se hur hästen har det.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Min första häst sålde jag för 12 år sedan och han har därefter sålts 2 gånger och jag vet inte var han finns nu. Hälsade på en gång några månader efter försäljning och de skickade några foton senare.
Stoet jag sålde förra sommaren var jag och hälsade på i höstas men därefter har vi inte haft kontakt.
Båda säljarna har jag haft kontakt med.
Jag tycker det är trevligt med kontakt.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Min förra, älskade barndomshäst och bästa vän köpte jag för ca 20 år sen och de säljarna hade jag kontakt med då och då, har fortfarande så att vi skickar julkort och så fast hästen är borta sedan flera år. Men de blev alltid jätteglada när jag skickade kort på oss och allt tokigt vi hade för oss. :) De var ju ett äldre par och han hade varit deras store bufflige sällskapshäst (fjordhingst på 1.50) så han var som deras barn...De blev alltid tårögda när de hälsade på honom och så hur bra vi hade det tillsammans.

Min nuvarande häst har jag ingen kontakt med förra ägaren eftersom hon inte verkar intresserad alls av det.
 
Sv: Kontakt med säljare/köpare

Jag har kontakt med familjen som köpte min ponny! Jag får åka dit och hälsa på dem och rida ponnyn när som helst, men eftersom att det är cirkus 1000 km dit blir det ju inte så ofta. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 928
Senast: ako
·
Hästmänniskan Nu ska tilläggas att jag inte är någon av ägarna men jag är berörd ändå eftersom en av personerna är en god vän till mig. En häst ägdes...
2
Svar
38
· Visningar
5 145
Senast: Smedholt
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 313
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp