Kontanter hemma? Prepping.

Hände faktiskt för något år sedan när jag handlade tyg. Internet låg nere men el fanns iallafall.
Gick att handla för kontanter men kort eller swish fungerade inte.
Jag har också varit med om att kort och Swish varit nere och då fick jag handla utan kontanter. Hade gått bra med kontanter också på just det stället om jag hade haft några.
 
:cautious:

Behövde du inte betala alls?
Jo. Man fick skriva sitt namn på sitt kvitto och komma in under nästa vecka och ta hand om betalning för sitt kvitto. De sattes ”roligt” nog upp på en anslagstavla bakom kassan för beskådande av alla, så kom man inte in i rimlig tid och tog med sin lapp fick man nog skämmas i hela bygden.

Samma butik där paketutlämnaren inte vet vad bank-ID är (och min tafatta förklaring bemöttes med att sånt kan man ändå inte lita på) så har man inte leg så kan man glömma att få ut nåt paket.

Men självklart är det inte ett system som är en lösning för allt och alla - där butiksägaren är beredd att ta all risk när nåt skit uppstår.
 
Jo. Man fick skriva sitt namn på sitt kvitto och komma in under nästa vecka och ta hand om betalning för sitt kvitto.

Samma butik där paketutlämnaren inte vet vad bank-ID är (och min tafatta förklaring bemöttes med att sånt kan man ändå inte lita på) så har man inte leg så kan man glömma att få ut nåt paket.

Men självklart är det inte ett system som är en lösning för allt och alla - där butiksägaren är beredd att ta all risk när nåt skit uppstår.
Aha oj. Jag kan tänka mig att det kan funka om man har stamkunder.

Jag har någon gång varit med om det på en större ica, då hade de en "endast 3 varor" grej där man kunde betala kontant och de skrev handskrivet kvitto, så skulle de slå in det i kassan när strömmen var tillbaka.
 
Jag tror att det är viktigare att ha betalkort från mer än en bank faktiskt. Set kommer hända lite då och då att en bank ligger nere. Då är det bra att kunna använda en annan bank. Jag har ett kort som reserv där jag i en app kan välja mellan att pengarna dras från kontot och faktura. En gång när min bank hade problem så kunde jag ändå handla tack vare att jag ställde om reservkortet till faktura. Sen har jag ett kreditkort också.

Om allt kraschar tror jag att butikerna kommer stå rätt handfallna faktiskt. Kunderna kommer komma med sina kontanter och kräva att få handla men personalen kommer inte veta hur de ska agera. Det finns ju t.ex. krav på kvitto enligt lag. Jag tror faktiskt inte att det finns handlingsplaner...
 
Har runt £400 i kontanter liggande i min "grab bag" som innehaller grejer som kan hjalpa mig om jag skulle behova evakuera lagenheten fort. Att ha kontanter liggandes dar kanns lattare an att ha ett bankkort, sa for mig tanker jag att kontanterna kan ocksa vara behjalpliga om jag helt enkelt inte fatt med mig mina kort nar jag sprang ut. (men jag skulle fa med mig vaskan? inte helt vattentatt, men jag ar ocksa en belts and braces typ av person)
 
Jag tror att det är viktigare att ha betalkort från mer än en bank faktiskt. Set kommer hända lite då och då att en bank ligger nere. Då är det bra att kunna använda en annan bank. Jag har ett kort som reserv där jag i en app kan välja mellan att pengarna dras från kontot och faktura. En gång när min bank hade problem så kunde jag ändå handla tack vare att jag ställde om reservkortet till faktura. Sen har jag ett kreditkort också.

Om allt kraschar tror jag att butikerna kommer stå rätt handfallna faktiskt. Kunderna kommer komma med sina kontanter och kräva att få handla men personalen kommer inte veta hur de ska agera. Det finns ju t.ex. krav på kvitto enligt lag. Jag tror faktiskt inte att det finns handlingsplaner...
Behövs el för kassaregister (finns säkert kassaregister som kräver både el och internet) men behövs internet för annan betalning än kontanter.

En backup för el är enkelt att ha själv som butiksägare medan en backup för internet inte är lika lätt.
 
Alltså jag har nog tänkt på detta i åratal att jag borde ha en mindre summa pengar i kontanter hemma. Men tar man ut i bankautomaten så blir det ju inga små valörer direkt och de brukar inte vara så glad att man växlar i kassan.

(Fick fö googla för hur jag skulle stava bankautomat, man säger ju bank-o-mat!?)
Vill du ha mindre valörer än vad som finns i bankomaten så är cashback i kassan en smart grej, du handlar alltså med kort och kassören slår in säg 20:- mer så får du en 20-lapp i handen. :)
 
Behövs el för kassaregister (finns säkert kassaregister som kräver både el och internet) men behövs internet för annan betalning än kontanter.

En backup för el är enkelt att ha själv som butiksägare medan en backup för internet inte är lika lätt.

Så du menar att deras kassaregister inte är beroende av internet? Jag tror att mångas är uppkopplade och inte går att köra offline.
 
Nej, jag har inga kontanter hemma. Det blir bara ännu en sak som ligger och blir bortglömd för att jag är tankspridd och sedan många år endast betalar med kort. Ja, jag är sjukt digitaliserad, :eek:-reaktioner undanbedes.

Rent krasst så tänker jag att om det skiter sig rejält och vi står inför samhällskollaps så är pengar ändå inte värda särskilt mycket. Tror mer på att hårdvalutan i en sådan situation blir olika slags resurser, samt tjänster och gentjänster; saker som har ett värde även i en post-kapitalistisk värld.
 
I gar var jag in pa Albertsons har i stan. Jag handlar sallan dar da den ligger "fel" efter jobbet pa vagen hem. I alla handelser sa fungerade inte kortet for kunden framfor mig, de forsokte flera ganger, men det gick inte. Kassorskan forklarade att det inte var kortet, det var deras system som kranglade och skrev en lapp pa de $15 dollar det kostade och la i kassan (hon fick alltsa varorna gratis).

Mitt kort fungerade inte heller, men det var tillrackligt lite for att jag skulle ha kontanter som rackte, fast jag fick ge upp ett par av mina $2 dollars sedlar :cautious: som jag haft i flera ar och har kvar som maskot ... eller nat:p. Nu finns bara en $2 dollars sedel kvar, jag far kanske ta ut fler sjalv fran banken ... de har fick jag tillbaka som vaxel for flera ar sedan nar jag handlade nagot.
 
Vill du ha mindre valörer än vad som finns i bankomaten så är cashback i kassan en smart grej, du handlar alltså med kort och kassören slår in säg 20:- mer så får du en 20-lapp i handen. :)
Inte alla butiker som gör så plus att kortvillkoren kan innebära att man får betala ränta..
Jag brukar handla med 500-lappar på mataffärer och sparar en del 20- och 50-lappar jag får i växel.
Har tidigare sparat 100- och 200-lappar också men har förstått att mindre valörer är bättre.
 
Behövs el för kassaregister (finns säkert kassaregister som kräver både el och internet) men behövs internet för annan betalning än kontanter.

En backup för el är enkelt att ha själv som butiksägare medan en backup för internet inte är lika lätt.
Vid ett stort elavbrott kunde jag handla på 7eleven med kort. Så de kanske hade backup-el till kortsystemet.
Brukar oftast betala med kontanter så det var lite lustigt när jag kom dit för de hade stängt (elen gick under tiden jag var på väg dit) men personalen öppnade för mig och sa att det går bara att betala med kort. Hade kort med mig så blev insläppt. *stamkund* :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp