Kontrakt vid häst byte?

QuickStar

Trådstartare
Jag ska byta min häst mot en annan, de är likvärdiga i pris så det blir byte rakt av men hur formulerar jag ett enkelt hållbart kontrakt?

Jag ska besiktiga den nya hästen så fort han kommer hem då jag vill ha min egen veterinär

Vad bör jag tänka på?
 
Jag vet inte hur man gör vid byte, men vore det inte enklare att skriva varsitt köpekontrakt på hästarna?
Alltså du köper hennes, och hon köper din, även om inga riktiga pengar byts? Skriv ett uppskattat värde på hästen, det behövs ju även ibland när man försäkrar hästen.

Det borde ju underlätta rent juridiskt om det senare uppstår problem av något slag.

mvh, cranberry
 
Jag har gjort så en gång och då bestämde vi en köpeskilling och skrev den summan i ett vanligt köpekontrakt.

Annars gäller det vanliga vid köp/försäljning.
 
skriv vanliga kontrakt med rätta priset men gör ett tillägg att det är byta av häst i likvärdig prisklass samt att om den ena ångrar sig får hon ingen häst tillbaka utan pengar.. annars kan de bli tjafsigt om du fäster dig vid din nya och den andra vill lämna tillbaka sin nya och ha tillbaka sin gamla.. :smirk:
ring gärna å rådfråga en jurist om det där..
 
Jag har gjort "hästabyte" ett par gånger och anser att man bör ha 2 separata köpekontrakt med angivande av köpeskilling. Alltså inte "blanda ihop" de två affärerna, även om de görs upp samtidigt och med samma pris.
 
Okay det ni alla säger låter ju faktiskt smidigast. Jag har inte ens tänkt på att man kunde göra så, men å andra sidan har jag nog glömt huvudet i sängen sedan i torsdag för inget har fungerat :confused:

Tack för hjälpen!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Kanske en märklig fråga. Men anta att man, pga att man saknar förtroende för en veterinär av olika orsaker, bestämmer sig för att byta...
2
Svar
27
· Visningar
1 843
Senast: Sirap
·
Anläggning Hej! Jag har blivit vräkt ur stallet min häst står i, pga att hon sparkat en annan häst (inget märkvärdigt, ingen skada) samt de andra...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 832
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp