Problem med grannar nära stall och hage!

Koko11

Trådstartare
Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar.
Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och gränsen.
På baksidan av huset har de ett gammalt garage som ligger mitt emot hästarnas ligghall.
Där planerar de att bygga en verkstad/ garage där fordon kommer köra regelbundet och innebär buller och stök just där hästarna ska ha sin viloplats.
Och även när man gör iordning och de står uppbundna blir det ett störningsmoment och en säkerhetsrisk då bla mina barn gör iordning ponnyn där ligghallen är!
Hur stor chans är det att kunna vinna om man protesterar mot bygget just intill hagen/ligghallen?
Vet ju att hästägare sällan har något att säga till om, men alternativet är att vi måste flytta och byta både hem, stall, skola isf.😔
 
Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar.
Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och gränsen.
På baksidan av huset har de ett gammalt garage som ligger mitt emot hästarnas ligghall.
Där planerar de att bygga en verkstad/ garage där fordon kommer köra regelbundet och innebär buller och stök just där hästarna ska ha sin viloplats.
Och även när man gör iordning och de står uppbundna blir det ett störningsmoment och en säkerhetsrisk då bla mina barn gör iordning ponnyn där ligghallen är!
Hur stor chans är det att kunna vinna om man protesterar mot bygget just intill hagen/ligghallen?
Vet ju att hästägare sällan har något att säga till om, men alternativet är att vi måste flytta och byta både hem, stall, skola isf.😔
Fast är det ett dragracegarage de tänker bygga eller något? Har aldrig varit med om att hästar störts av fordonsljud på gården. :) Normalt rör sig ju både traktorer och fyrhjulingar och liknande på gårdar på landet.
 
Våra hästar brukar ligga och sova i hagen medan gräsklipparen/betesputsen/traktorn osv kör utanför eller i hagen på sommaren.
Sambon kör ibland traktorn/skotern/fyrhjulingen utanför stallet när vi gör iordning hästarna och sonen kör sin cross över gården. Det brukar inte vara något problem. De vänjer sig.

Bild från förra sommaren då sambon körde betesputsen i hagen och barnen lekte högljutt alldeles bredvid hagen samtidigt som hästarna låg och sov 😁

IMG_9506.jpeg
 
Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar.
Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och gränsen.
På baksidan av huset har de ett gammalt garage som ligger mitt emot hästarnas ligghall.
Där planerar de att bygga en verkstad/ garage där fordon kommer köra regelbundet och innebär buller och stök just där hästarna ska ha sin viloplats.
Och även när man gör iordning och de står uppbundna blir det ett störningsmoment och en säkerhetsrisk då bla mina barn gör iordning ponnyn där ligghallen är!
Hur stor chans är det att kunna vinna om man protesterar mot bygget just intill hagen/ligghallen?
Vet ju att hästägare sällan har något att säga till om, men alternativet är att vi måste flytta och byta både hem, stall, skola isf.😔
Om du inte har jordbruksfastighet (och kanske inte ens då?) hade jag inte drivit något för att få bygglov underkänt.
Såvida du inte har allt på det torra med att ha hästar i tätbebyggt område på något annat sätt.

Hästarna vänjer sig.
Jag bor bredvid en sädesgård. De har senaste åren kört tröska, traktorer med allehanda utrustning efter, lastare, grävmaskin, motorsåg, Sveaskogs skogsmaskiner, fyrhjuling och säkert nåt mer intill min hage. Mina hästar tittade lite på vissa av sakerna i början. Kanske joggade i trav. Nu bryr de sig inte.

De går kanske inte in och vilar just de tider det låter mycket i garaget i början utan står ute och tittar, men det är väl inget problem. De kan vila på nätterna eller andra tider det inte låter där.

Om du nu är orolig för säkerheten, är det verkligen olösligt att göra en skötselplats någon annanstans än just där?
Räcker väl med en säker uppbindning.

Alternativt om du har en sjukbox man kan utföra skötsel i. Man bör/ska ha sjukbox om man har lösdrift endast. Men det går nog att lösa tillfredsställande genom att avgränsa del av ligghallen, så det kanske är det du gör om du har sjuk häst? Eller om du har ett ställe nära att ta iväg den till om du skulle behöva boxvila förstås.
 
Drar du inte lite väl stora växlar när du tänker att ni kommer bli tvingade att flytta bara för att grannen bygger ett garage? Vad ska de göra i garaget, bygga jetmotorer?

Jag har bott granne med ett containerföretag. Hästarna hade sin vinterhage tråd i tråd med deras områdesstaket (nät) bakom vilket de körde och flyttade stora 40ft containrar med en enorm containerlyftare. Ja hästarna blev lite skärrade i början men vande sig snabbt och lärde sig dessutom att containrarna var utmärkta vindskydd att stå bakom när det blåste från det hållet, ju högre de staplade dem desto bättre.

För grannsämjans skull tycker jag du ska prata med grannarna till en början och stämma av lite hur mycket oväsen de kommer föra i garaget.
 
Tycker nog du drar på lite väl höga växlar nu 😊
Har svårt att tro att det skulle bli några problem alls, hästar är väldigt anpassningsbara.
Jag har haft häst på en stor grisgård ned mycket liv och stök samt bredvid en motorbana, inga bekymmer alls.
 
Våra hästar brukar ligga och sova i hagen medan gräsklipparen/betesputsen/traktorn osv kör utanför eller i hagen på sommaren.
Sambon kör ibland traktorn/skotern/fyrhjulingen utanför stallet när vi gör iordning hästarna och sonen kör sin cross över gården. Det brukar inte vara något problem. De vänjer sig.

Bild från förra sommaren då sambon körde betesputsen i hagen och barnen lekte högljutt alldeles bredvid hagen samtidigt som hästarna låg och sov 😁
Ja, det ser ju mysigt ut.
Men där har ju hästarna bra distans till både ljud och maskiner. Här hamnar brummandet just utanför hagen.
Rakt framför deras ingång till ligghallen som ej är flyttningsbar.
 
Väldigt förståeligt att du bekymrar dig som hästägare :) Men det kommer förmodligen gå hur bra som helst. Plötsliga ljud är förstås jobbigare än mer ihållande, men ska jag dra en personlig anekdot så hamnade jag i ett läge ned häst på boxvila samtidigt som det skulle borras bergvärme vägg i vägg med stallet. Bergvärmeborraren var bekymrad, men hästarna ryckte knappt på öronen.

Eftersom grannsämja är värt en hel del i min bok hade jag valt andra lösningar än överklagan i första och andra hand. Pratat med grannarna, eller flyttat ligghall/stall.
 
Väldigt förståeligt att du bekymrar dig som hästägare :) Men det kommer förmodligen gå hur bra som helst. Plötsliga ljud är förstås jobbigare än mer ihållande, men ska jag dra en personlig anekdot så hamnade jag i ett läge ned häst på boxvila samtidigt som det skulle borras bergvärme vägg i vägg med stallet. Bergvärmeborraren var bekymrad, men hästarna ryckte knappt på öronen.

Eftersom grannsämja är värt en hel del i min bok hade jag valt andra lösningar än överklagan i första och andra hand. Pratat med grannarna, eller flyttat ligghall/stall.
Tack för input, tyvärr är det inte möjligt att flytta ligghallen.
 
Ja, det ser ju mysigt ut.
Men där har ju hästarna bra distans till både ljud och maskiner. Här hamnar brummandet just utanför hagen.
Rakt framför deras ingång till ligghallen som ej är flyttningsbar.
Betesputsen var just utanför bild till vänster, och på vintern kör vi ofta traktorn in i hagen för att skotta eller ställa in en ny höbal. Hästarna flyttar sig knappt.
Skotern körs utanför stallet och hagarna varje dag på vintern, jag kör fyrhjulingen bredvid när dottern rider ponnyn, på våren står stora vedkapen utanför hagen och går stora delen av dagen osv. Och som sagt så körs det cross på gården och i och runt hagarna hela sommaren. Sambons garage och ”snickarboa” ligger i direkt anslutning till hagen (tråden sitter fast på garageväggen och är en del av staketet). Där kan det låta av allt möjligt, motorer som testas, tryckluft som pyser, kompressor som går, maskiner som låter osv. Ingen häst bryr sig och kan utan problem ligga och sova i närheten.
Sånt som är ofta vänjer de sig vid.
Det läskigaste är när det smyger omkring någon bärplockare i skogen utanför hagen 😅
 
Mina hästar har sin lösdrift bredvid en 70-väg. Vi bor på landet så det åker förbi såväl timmerlastbilar som traktorer, plus bilar då. Det är extremt sällan hästarna överhuvudtaget reagerar på trafiken*. De kommer dessutom gärna och kollar vad vi håller på med om vi står och fixar något i anslutning till deras hage, även om det låter. De vilar både inne och ute, så jag är inte ett dugg orolig för att de inte ska få tillräckligt mycket återhämtning.

Men även om det potentiellt skulle vara ett störningsmoment i stunder, så lär det ju inte handla om 24h om dygnet. Jag tänker att det i grannrelationer kan vara fördelaktigt att ge och ta - ni kanske kommer bli lite störda av deras garage, de kanske kommer bli lite störda av era hästar och så länge det hålls på en rimlig nivå är det ju något som båda parter får hantera.

* Bortsett från hästen som älskar att stå parkerad inne i lösdriften och titta ut på när skördetröskorna jobbar :rofl:
 
Vilka ljud eller synintryck tänker du att hästarna skulle reagera på?
Är det pyroteknik som ska hålla på med eller något liknande.
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 216
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 050
Senast: __Stilett__
·
Hästmänniskan Har precis köpt ett litet hus på landet. Meningen var att jag skulle arrendera en hage med lada alldeles intill där jag skulle göra...
Svar
2
· Visningar
1 693
Senast: corzette
·
Hästmänniskan men en granne vill inte ha hästar i närheten,finns det nått man kan göra? Som jag förstog det rätt så hade dom som nu ska sälja...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 107

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp