Kontraktsfråga

wrangler

Trådstartare
Om man ska byta två hästar mot varandra så att säga, är det lämpligast att skriva ett kontrakt om byte eller två separata köpekontrakt där "bytet" står som betalning?

Sv: Kontraktsfråga

Jag hade nog valt att utesluta detta om byte helt och istället sälja hästarna till varandra för samma summa pengar. Två fristående köpekontrakt med en köpesumma alltså :)

Varför? :)

Jag menar, det är ju inte så det kommer gå till.

För att klargöra. Jag vill ha tillbaka en häst jag sålde förra året för att den inte passar köparen, och har då erbjudit dom en annan häst istället som dom nu vill byta med. (Det handlar alltså inte om någon reklamation)

Varför? För att jag i min okunnighet gällande liknande affärer helt enkelt tycker det verkar enklare /tydligare att göra så :o

Jag tänkte att det kanske kan bli krångel om det inte finns ngt som anger "värdet" på de hästar som avses. Jag tänker mig att en köpsumma skulle underlätta om det (hemska tanke) skulle bli en tvist av ngn sort mellan inblandade parter.

Kanske jag är negativ, okunnig och lite paranoid bara? :crazy:

Ja alltså jag säger inte att det var fel (jag frågade ju ;)) utan ville bara ha en motivation.

Värdet kan man ju ange i ett byteskontrakt (hur nu det skulle se ut) också tänker jag.

Du får hemskt gärna meddela sen hur ni till slut utformade kontraktet/kontrakten.
Man vet aldrig, kanske hamnar jag i en liknande situation ngn gång i mitt liv, och då kan jag ju har fått lärt mig ngt av hur ni gjorde :)

Jag säger som Catherine.

Du är väl näringsidkare, kanske är köparen inte näringsidkare så då är det extra viktigt att överlåtelserna blir tydliga.

Det heter ju konsumentköplagen och inte konsumentbyteslagen - :angel:

Hoppas att allt går bättre denna gången!

Ja det hoppas jag också, men det tror jag. Jag hade "fel" känsla i maggropen när jag sålde förra året, men en bra känsla vad gäller denna andra hästen, hon kommer att passa dom mycket bättre! Jag är glad att dom tog sitt förnuft tillfånga och släpper honom ifrån sig :)

Men jag kan ju säga att det är jag som tar den största risken i den här affären, näringsidkare eller ej (vilket jag dock inte tänker vara så länge till :angel:). Jag vill bara att det ska bli bra för alla inklusive hästar.

*kl
Fler tips mottages gärna!

Två separata kontrakt, där konkret överlåtelsesumma (samma för bägge hästarna) anges. Vad händer annars vid reklamation etc? Att värdera hästar när det redan råder en tvist eller tvist är under uppseglande är inte helt lätt, och leder gärna till större osämja än nödvändigt.

För att förenkla det hela hade jag absolut sålt bägge hästarna (för pengar), men till samma summa.

Okej, ja jag förstår. Fast värdet kan man ju som sagt ange ändå.
Men jag fattar att det kan va smartast. Tänkte väl lite bakvänt att det var bättre att hålla sig så nära "verkligheten" i kontraktet på något sätt.

Det är ju ingen förvanskning av verkligheten, bara ett klargörande. Att det sedan skett vid samma tidpunkt (du har fått ena hästen och lämnat den andra samtidigt) är ju naturligt med tanke på överenskommelsen natur.

Personligen tycker jag inte det är fel att skriva in bakgrunden i kontraktet, alltså att avsikten är att byta hästarna mot varandra genom två separata köpekontrakt.

Kruxet kommer ju om en vill häva köpet, då krävs ju automatiskt den andra hästen i retur, något som den aktuella ägaren kanske inte alls är sugen på. Istället ska det då diskuteras vad penningsumman för den häst som ska stanna ska värderas i, och sedan har man 10 års tugg framför sig.

Bra input!

Kör på två separata kontrakt. Det blir bättre eftersom jag kommer ta hem den andra hästen innan dom får hem sin (ej avvand fölunge)

Tack!

Då tycker jag absolut det är rätt beslut med två kontrakt och två separata affärer, jag känner ju själv hur truligt det varit att tvingas förhandla om värdet på en häst som man egentligen vill behålla och som motparten VET att man egentligen vill behålla (värderingen tenderar ju att sträva åt fel håll i dessa fall ;))

Bara en fundering; hur blir det med ångerrätt, dolda fel tider, reklamationstider etc om man gör helt ny affär, dvs två kontrakt?

Har inte funderat igenom det själv, men slänger upp frågan då jag spontant kom att tänka på detta när jag läste tråden.

Lycka till

devere

Ja, jag vet inte. Jag vet bara att jag ändå är "rättslös" som näringsidkare :grin: Så deras reklamationstid är väl 3 år från och med bytet och min är i det närmaste obefintlig :grin:

Men jag har fött upp båda dessa hästarna och jag är tämligen säker på att deras ersättningshäst är felfri, precis som den jag nu tar tillbaka. :D Det är ju mitt förslag att göra såhär. Men som sagt, det är väl samma lagar som gäller dvs jag blir skyldig att köpa tillbaka häst och halva fosterlandet om det visar sig vara något fel i framtiden :cool:

OT men det ska bli mig ett nöje att avveckla min alldeles seriösa verksamhet och bli hobby uppfödare :angel:

Tack för Lycka Till-et!

Kom på ytterligare en sak på väg in från stallet:).

Det är olika momsregler. När Du köper tillbaka hästen, om det är privatperson som äger idag, är det ingen moms på inköpet, men den Du säljer är momspliktig.

Vilket innebär vid lika pris att Du skall betala in 20% av köpeskillingen i moms.

hälsningar

devere

Jag skulle nog skriva hästen som återköp och byte till annan häst och hänvisa till det köpet med tanke på 3 års Dolda fel .
Och det var ju med första hästen som ni påbörjade er affär . Och den är ju resultat till denna ? Typ ,.

Samt även ta med varför hästen byts ut .

Både med tanke på momsen samt 3 års Dolda fel .

Mia

Senast ändrad:

Ur livförsäkringsperspektiv ska du absolut skriva två kontrakt med köpesumma. Försäkringsreglerna gör ju att det man får försäkra in i nästan alltid är inköpssumma. Vet bekanta som gjort 'bytesaffärer' och fått ett helsike att förklara värdet på hästen så försäkringsbolaget 'köper det'. Medan finns det ett köpeskontrakt är det mycket enkelt.

Så, på papper köper du tillbaka första hästen och ger XXX kr för den, och i gengäld säljer du häst 2 och får XXX kr för den. Det är bäst ur försäkringshänseende. Men sen finns det ju andra aspekter med som redan tagits upp.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Funderar på att byta försäkringsbolag på två av våra tre hästar i år. Har Agria och Folksam nu. Men Dunstan kan få ner premien en hel... 2
Svar
33
· Visningar
2 290
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 730
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 699
Senast: 13579vas
·
Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 115
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025