Kontrollera hästtransport - hur?

Sar24BB66

Trådstartare
Hejsan! En hästägares stora skräck vid transportering av de stora djuren är bl.a. att hästen trampar igenom golvet. Därför undrar jag, hur kontrollerar man att golvet i transporten är ok? Kan man göra det själv, eller måste man föra trailern någonstans, vart isf? Min trailer är nästan ny, kollad och städas alltid ur efter användning, så den är ok, men tänkte fråga så man vet för senare :) Kan annars också vara bra att veta. Hur ofta ska trailern kollas? Ska annat än golvet kollas?

Sv: Kontrollera hästtransport - hur?

Lyft ur mattan och se hur golvet ser ut. Där de "kritiska" ställena är, oftast längst bak och runt kanterna, kan man sticka/peta med en skruvmejsel om det är plyfa, är det alugolv syns det tydligt om det börjar bli kass. Se bara till att du inte sabbar behandlingen av materialet. Längst ner vid väggarna är också bra att kolla om det är träigt material. Likaså lämmen. Vet att min ena häst trampade igenom lämmen när jag lastade en gång, det var lite läbbigt men det hade jag inte haft en tanke på att man kunde. Det är ju golven som är viktiga, tyckte jag.

Lyft även ur/flytta undan mattan för att torka upp golvet då och då när du använt släpet för att spara på golvet. Då ser du hur det ser ut när det är fräscht och då blir det ju lätt att jämföra.

Hakar på. Jag har ingen erfarenhet av alu-golv. Hur ser man om det börjar bli dåligt?

Glasfiber då? Finns ju märken med glasfibertransporter som lämnar livstidsgaranti på golvet. Är det verkligen så hållbart? Jag tänker mig glasfiber som ett material som vittrar sönder om det är ute i väder och vind många år. Har själv aldrig hört om en häst som trampat igenom varken glasfiber eller aluminium utan bara trä men relativt sätt då är det ju rätt så nya lösningar.

Sedär, jag har ju sett alugolv som blivit grönaktiga och "bubbliga" längs kanter trots att det inte gått så många år man kunnat tänka sig att det borde ta innan de blir kassa men det kanske har varit kass kvalitet på dem. Eller är det av andra anledningar de blir sådär?

Jag vill också gärna veta! Har ett plyfagolv med helgjuten gummimatta,antar att det bara är underifrån jag kan kika?

Vill gärna också veta hur man kollar golvet när det är gummimassa på alugolv istället för en lös matta som man kan ta bort. Kan man kolla under släpet eller nåt?

Glasfiber då? Finns ju märken med glasfibertransporter som lämnar livstidsgaranti på golvet. Är det verkligen så hållbart? Jag tänker mig glasfiber som ett material som vittrar sönder om det är ute i väder och vind många år. Har själv aldrig hört om en häst som trampat igenom varken glasfiber eller aluminium utan bara trä men relativt sätt då är det ju rätt så nya lösningar.

Har hört talas om hästar som trampat "genom" alu-golv så det händer men det pratas det inte om. Glasfiber/ plastlegering som det finns i golve idag på transporter är mycket bra material. Vet att det golvet THULE har i sina stora vagnar är noga utprovat och testat i olika miljöer och temperaturer. Glasfiber och andra liknande material är opåverkade av vatten och urin, det dom däremot kan reagera på är lösningsmedel av olika slag, men det skall man väl inte ha i en transport.

Vill gärna också veta hur man kollar golvet när det är gummimassa på alugolv istället för en lös matta som man kan ta bort. Kan man kolla under släpet eller nåt?

Visst kan du kolla släpet underifrån men du lär inte se om det är dåligt eller du kommer ha väldigt svårt att bedömma huruvida det är kasst eller inte. Det man kan se underifrån är att golvet har bågnat av hästens vikt, har sett det på flera släp med alugolv.

Jag vill också gärna veta! Har ett plyfagolv med helgjuten gummimatta,antar att det bara är underifrån jag kan kika?

Ja det är underifrån du kan kontrollera detta golv, men dessa golv brukar hålla länge.
OBS!!!! Du bör inte köra en häst med broddar på i ett släp med limmad gummimatta, broddarna går igenom mattan så att den blir perforerad och full med små små hål där vatten och luft tränger ner och löser upp limmet som mattan är limmad med. Därmed får du fukt ståendes under mattan vilket till slut tär på skivan. Viktigt är att om man får en står luftbubbla på gummimattan så åtgärda det så snabbt som möjligt, det går att laga oavsett vad de flesta säger.

OBS!!!!
Alla ni som kör era hästar broddade i släpen, tänk då på följande att broddarna går igenom limmad gummimatta och golv där du har gummimassa på golvet. Broddarna perforerar plyfaskivans ytskikt under och blottlägger rent trä som utsätts för fukt, likaså golv med gummimassa och trägolv under.
Skall ni tvunget köra med broddar lägg in en lös matta ovanpå för att skydda golvet.
Har ni golv med limmad matta eller gummimassa på alugolv så perforerar broddarna likaså mattan. Men den stora följden kan bli så att i och med att broddarna i regel är av järn/stål så kommer det in partiklar av detta i alu-golvet och därmed kan det startas en kemisk reaktion där alu-golvet börjar att oxidera. Visst kan detta beskrivas som ett "worst case scenario", men jag skulle aldrig någonsin våga chansa.

Är aluminiumet synbart dålig är den ju dålig. Och försvagad. Men även aluminium utan skador kan vara försvagad, utan att det syns.

Ja det är underifrån du kan kontrollera detta golv, men dessa golv brukar hålla länge.
OBS!!!! Du bör inte köra en häst med broddar på i ett släp med limmad gummimatta, broddarna går igenom mattan så att den blir perforerad och full med små små hål där vatten och luft tränger ner och löser upp limmet som mattan är limmad med. Därmed får du fukt ståendes under mattan vilket till slut tär på skivan. Viktigt är att om man får en står luftbubbla på gummimattan så åtgärda det så snabbt som möjligt, det går att laga oavsett vad de flesta säger.

Nu har ju jag lyckats fått ett par luftbubblor i mitt släp..:crazy: Hur lagar man det?

Tack för alla bra svar! :) men om det är svårt/inte går att kolla om golvet i transporten är dåligt eller ej, finns det något man kan göra för att förhindra att golvet blir dåligt/svagt? Och hur reparerar man ett golv som verkar svagt eller dåligt? Undrar också som ovanstående vad man gör åt luftbubblor om de uppstår? :)

OBS!!!!
Alla ni som kör era hästar broddade i släpen, tänk då på följande att broddarna går igenom limmad gummimatta och golv där du har gummimassa på golvet. Broddarna perforerar plyfaskivans ytskikt under och blottlägger rent trä som utsätts för fukt, likaså golv med gummimassa och trägolv under.
Skall ni tvunget köra med broddar lägg in en lös matta ovanpå för att skydda golvet.
Har ni golv med limmad matta eller gummimassa på alugolv så perforerar broddarna likaså mattan. Men den stora följden kan bli så att i och med att broddarna i regel är av järn/stål så kommer det in partiklar av detta i alu-golvet och därmed kan det startas en kemisk reaktion där alu-golvet börjar att oxidera. Visst kan detta beskrivas som ett "worst case scenario", men jag skulle aldrig någonsin våga chansa.

Tack för informationen, hade ingen aning om detta! :bow: Är det en extra gummimatta man bör lägga in på golvet vid transportering av en häst med broddar eller? Hålls den bra sen på golvet under transporteringen?

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
464
Senast: warg
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 700
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder... 2
Svar
20
· Visningar
2 094
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi För några veckor sedan köpte jag en hästtransport, ett Ifor Williams 1,5-hästars, årsmodell -14. Köpte den från ett dödsbo, en kvinna... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka