Kontstigt eller?

Låter väll rätt så rimligt att stallägaren tar ut extra i hyra för dessa extra "tjänster". Tycker dock att det handlar
om för mycket pengar. Vore bättre om hon t.ex. skulle lägga
upp ett fast pris på 900:- i kallhyra inkl. fodringarna som ingår, samt halm. Och kanske i stället ha ett fast pris som
inkluderar även på och avtagning med täcken samt avtagning av eventuella lindor och att detta sen ska va fritt med dessa tjänster och inte betala per gång..


Men det är klart, stallägaren försöker förstås utnyttja de
som hyr in sig till så mycket pengar som möjligt. Ganska
smart av stallägaren ändå..



Tycker själv att hon tog väldigt mycket pengar för och ta på, samt av täcken, lindor etc. Så hade det varit jag hade
jag nog låtit täcket sitta på över natten.
 
Jag jobbar på en ridskola och vi tog betalty förr för att byta täcken och linda av, men nu gör vi inget sådant alls längre. Tänk dig själv att varje dag byta täcken på stora hästar över 160 och uppåt blöta och tunga hur sliten blir man i sina armar och axlar för alla vet vi väl hur tunga de kan bli ;) och släpa de hit och dit och sen ändå gnälliga hästägare som inte är nöjda för att man har hängt upp de tillräckligt bra så var du nöjd om de gör det åt dig överhuvudtaget... :banana: :banana:
 
Men det är klart, stallägaren försöker förstås utnyttja de
som hyr in sig till så mycket pengar som möjligt. Ganska
smart av stallägaren ändå..

Det är hennes stall, hon gör som hon vill. Trivs man inte får man flytta. Att det är så svårt att acceptera!

Sen beror väl services på hur många hästar det står i stallet. Att linda av 15-20 hästar varje morgon är inget man gör gratis för att var snäll.
 
Det är väl självklart att man får betala om man vill ha täckes/lindnings service. Annars får ju de som har hästarna otäckade betala för de som vill ha täckeservice.
 
Men det är klart, stallägaren försöker förstås utnyttja de
som hyr in sig till så mycket pengar som möjligt. Ganska
smart av stallägaren ändå..

Jag tycker det verkar som om stallägaren hittat en lösning för de kunder som vill ha en tjänst han själv inte vill tillhandahålla. Den person som utför arbetet gör det knappast gratis. Mycket tillmötesgående av stallägeren att tillhandahålla en service som egentligen inte ingår!

Märklig inställning att det skulle vara att utnyttja hästägarna att hyra ut stallplatser, då är det väl lika gärna hästägarna som utnyttjar stallägaren och fdessutom örsöker få så bra service som möjligt utan att betala vad det är värt?

Sedan är det en annan sak att den dag den som sköter jobbet får skallen insparkad när hon lindar en häst kommer det kanske att vara en hiskelig soppa om någon och i så fall vem är arbetsgivare och ansvarar för arbetsmiljöskyddet...
 
Tjejen som ska sätta på täcken jobbar påett stall brevid och hyrs in av mitt stals ägare för 200 kr/timmen så jag tycker nog att hon får tillräckligt betalt,desutom så är det bara 4 hästar av 10 som ska ha täcken(resten är islandshästar)Så om hon nu erbjuder sig att hjälpa till i vårt stall också(hennes jobb tar ca 1 timme om dagen)Så tycker jag nog att hon kan sätta på täcken.Men jag kommer att åka extra i vinter för den skullen och jag tror de flesta hästägare kommer att låta mig ta täckena under vintern.Jag tycker 200 kr/dag för att ge lunch fodring är rätt bra betalt.............ingen dålig tim pening
 
Jag tycker 200 kr/dag för att ge lunch fodring är rätt bra betalt.............ingen dålig tim pening
Du vet, det blir inte mycket kvar av det till tjejjen. en viss del måste sparas för att räcka till sjuklön, semesterersättning och annat oförutsett. Kanske 20 kr. 50% av resten går bort i skatter och avgifter. Avbytare kostar 250kr/ timme och tjänar 78 kr/timme FÖRE skatt. Det är så det fungerar. Det kallas Svensk välfärdspolitik.

Men jag kommer att åka extra i vinter för den skullen och jag tror de flesta hästägare kommer att låta mig ta täckena under vintern.
Hur länge kommer du at orka det?
 
Jag borde väl gjort en fullständig uträkning kom jag på.

Timkostnad 200:-
Moms 20% - 40:-
Sparas - 20:-
Arbetsgivaravgifter - 36:-
-------------------------------
Kvar 104:- före skatt

Tycker du fortfarande att det är så lysande?
 
Men jag kommer att åka extra i vinter för den skullen och jag tror de flesta hästägare kommer att låta mig ta täckena under vintern.

Ja det är ju ditt val.
Risken är dock är stor att dina stallkamrater kommer att utnytja dig som obetald arbetskrafft. Har du lust till att bli det?
 
Hon får dessa pengar svart så det blir rakt ner i fickan...........Jag kommer att turas om med en tjej och vi får bensin pengar av de andra så det ska nog ordna sig till slut nu när vi pratat om det i stallet.Tack för visat intresse för detta inlägg.Altid kul att läsa folks olika funderingar och synpunkter.
 
Fint, tänk på det när du är på jobb (nu eller framtida), skulle du jobba en halvtimme extra om dagen utan lön?
 
När man hör sådana inlägg om att stallägarna försöker att sko sig på andra då är jag glad att du inte står i mitt stall!!

En fråga till alla som har häst uppstallade hos andra: HAR NI EN ANING OM VAD ALLT KOSTAR???????

Min tid är lika viktig som någon annans även om jag är stallägare. Hade jag bett dig att täcka av och på alla hästar och dessutom linda av och på så hade du garanterat inte gjort detta speciellt länge innan du hade velat få sänkt stallhyra!!!!!
 
Det är ju självklart upp till stallägaren, och man får väl vara glad om man lyckas hamna i ett stall där stallägaren ställer upp på att byta täcken gratis.

Jag har tidigare stått i ett litet stall á 2 boxar och där bytte alltid bonden våra hästars täcken på morgonen och sen bytte vi själva när vi tog in dem på kvällen, betalade inget extra, detta såg han som självklart? :eek: :bow:

Nu står jag däremot i ett stort stall med ca 15 privathästar och det SLITER på personalens axlar och kroppar att byta täcken på alla hästar varje morgon och eftermiddag (då de normalt sett tas in av personalen) och därför tar de 10:- per täckesbyte och det har gjort att de flesta låter pållan ha samma täcke ute och inne.

Jag tycker inte att man kan begära att täckesbyten ska ingå, men får hästarnas skulle vore det ju det bästa om det faktiskt gjorde det. Men jag förstår dem som inte vill/vill ta extra betalt för att byta täcken. DOCK synd om hästarna, faktiskt.
 
Tycker inte det är konstigt aatt ta betalt, tänk på att varje täcke hon lägger på tar tid.Hennes tid.
Var glad att det finns någon som står till tjänst och kan utföra dessa tjänster mot en billig peng.
 
Inte ett dugg konstigt. Vill man ha en tjänst utförd kostar det pengar. Vill man inte ha den så slipper man! Suveränt, så man slipper betala för andras "lyx". Du kan ju välja på att inte byta/ha täcke på hästen eller åka dit själv varje dag (vad kostar inte det?).

I stallet jag stod på tidigare gick vi ihop 6st som ville byta täcke på morgonen och turades om att ta de hästarna. Funkade suveränt!
 
Men det är klart, stallägaren försöker förstås utnyttja de som hyr in sig till så mycket pengar som möjligt.

Har du en aning om hur mycket det faktiskt kostar att driva ett stall? Bortsett från ev. ränteutgifter, samt utgifter för inventarier (såsom skottkärror, spadar, grepar, stängsel, elaggregat etc) kostar faktiskt el, vatten (om kommunalt), värme, gödselhantering mm en del pengar. När man räknat av dessa utgifter från inkomsterna återstår inte SÅ mycket till att täcka upp det jobb man har med fodringar etc. Timlönen blir inte särskilt hög, om man säger så. Självklart är det upp till varje stallägare att bestämma vad/hur mycket man är redo att åta sig och till vilket pris! Som hyresgäst har man ju valet att acceptera detta och flytta in, alternativt att leta upp ett annat stall som motsvarar kraven.

Tabitha (stallägare) :cool:
 
vad dyrt! här nere i skåne så kostar det ca 350kr i kallhyra m halm och då ingår in-utsläpp,fodringar,täckesbytning osv
 
....då är det bara att tacka och ta emot att stallägaren är så bussig och utför tjänster åt er som denne själv absolut inte får ett öre för.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 298
Senast: Hannah199
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 057
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Nu börjar jag tröttna riktigt ordentligt på ridklubben där vi har ena hästen uppstallad. Det är en ridskola på anläggningen och det...
2
Svar
28
· Visningar
4 921
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Vi har ett alldeles nybyggt litet stall med fyra boxar. Det är ljust och luftigt i stallet med högt i tak och alla regler för stall är...
Svar
2
· Visningar
1 615
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp