Konvalisent häst. kostnadsfråga..

L

lisarap

Knepig stavning. konstigt inlägg.
Men har iaf min häst hemma nu, hon har en inflammation i ett framknä. Kommer att bli fullt frisk efter vila. Är behandlad med butta och tuppkam, går även på inflammationsdämpande. Ska stå i boxvila 3 v. sen återbesök.

Jag är själv rädd för hästen och jag mår dåligt över att ha henne i stallet.
Jag funderar på att sälja henne som hon står nu, vad är då rimligt att ta i pris? Jag skulle sälja innan detta upptäcktes också

Den nya ägaren får då ta över min försäkring (självrisken har jag överskridit redan).
Jag hade henne ute på foder före köp. Men de ville inte ta henne med tanke på inflammationen.
Hon är inte halt, blir inte halt vid ridning utan detta upptäcktes med böjprov. Syntes inget på röntgen heller.

Hon är försäkrad för 25000:- liv. 25000:- vet vård.
Hon är 8 år, arab, skimmel, en häst med ett otroligt utseende. Grundutb. hoppad 1 m. 1.48 i mkh. Tävl. lättare hopp på klubbnivå. Har även en mkt bra gammelpolsk stam. Är snäll att rida och hantera och kommer bli det man utbildar henne till då hon älskar att jobba.

Rimligt pris nu?
Innan begärde jag 25000:-.

Eller ska jag "stå" ut i 3 veckor, hoppas på att hon är frisk och sälja då?

Jag tycker om hästen men hon skrämmer mig och då kan någon annan människa som passar ihop med henne ge henne chansen att bli den kanonhäst som hon kan bli.

Tack.

mvh Lisa.
 
Jag får det inte riktigt att gå ihop, hon är snäll att hantera men du är rädd för henne? :confused: Vad är det du är rädd för då?

Det blir nog väldigt svårt att få henne såld som konvalecent. Jag skulle inte vara intresserad av en sån chansning själv, men 10 000:- kanske om hon har gröna papper och pass?
 
Jag sålde en ponny för 5000 kr mindere men då va han sprutad sissta gången och skulle sättas igång efter * antal dagar/veckor. Med andra ord inget återbesök som kan innebära längere vila. Dessutom hade vi redan sängt priset 10-15000 kr pga tidigare sprutningar.
Dessutom var han försäkrad i dubbla beloppet än vad dom gav. Så om han mot förmodan skulle bli dålig igen och dom bestämmer sig att ta bort honom så fölorade som inte direkt på de heller. Och dom visste exakt vad dom köpte. Det är ju de viktigaste.
 
hmm,,varför ska hon stå i box i 3 veckor.
För mig låter det konstigt,,,har haft x antal som blivit sprutade med tuppkam ,,men aldrig fått order från vet att ha hästen i box i 3 veckor. :confused: :confused:
 
i ett tidigare stall fic en häst avlivas pga tuppkam. den höll inte ridmässigt.

inte bör man avla på häst med såna saker heller.

hade tyvärr gett väldigt lågt pris. (om jag ens köpt den)
 
Hej!
Har du ingen som kan hjälpa dig att hantera hästen tills den är frisk?
Någon kompis, förälder eller släkting som inte är rädd för den?

För jag har svårt att tro att någon vill köpa en skadad häst, som dessutom inte är så trevlig att ha och göra med(eftersom du är rädd för den så måste ju något vara otrevligt)

Vidare så undrar även jag varför du är rädd för den?
Du skriver ju " Är snäll att rida och hantera och kommer bli det man utbildar henne till då hon älskar att jobba"

Vad är det då som gör att du är rädd?

Det bästa vorde nog att ordna med att någon tar hand om henne tills hon är frisk och sedan sälja.
Det finns ju konvalescentstall där man kan hyra in sin häst med full skötsel, kanske vore det något för er?
 
Stilett, du menar knappast tuppkam, du borde mena tuppspatt? "Tuppkam" (eller hyraluonsyra..stavningen tveksam) sprutar med hästar med ledinflammationer med ;)
 
det är mkt möjligt. svarade på en annan tråd från samma användare samtigt och mixade ihop det.
 
Hon ska stå i boxvila eller konvalisenthage i 3 veckor sen återbesök.
Eftersom det är vinter, kallt och käle i backen kan jag inte göra någon sjukhage. Och i en sjukhage kommer hon att springa i.
Så jag hade antingen eller..
 
Hon har skrämt mig.
Jagat mig med bakdelen, jag tappade ett spänne på täcket som slog med hennes bakben, hon blev jätte rädd och jag hamnade bakom, jag blev jätte rädd.. På den vägen är det. Sen dagen efter så följde pappa med ut, han tog tag i grimman när jag skulle ta på henne täcket och hon reser sig upp, hon blev rädd=jag blev rädd.

Jag kan läsa hästen som en öppen bok, när hon blir rädd, blir jag rädd. Vi SMITTAR varandra..

Hon är ett stark ledarsto och jag en stark ledarmänniska. Hon försöker ta ledarskapet medans jag föröker hålla kvar det.

Förstår ni alla?
Jag har stor respekt för henne.
Hon har aldrig sparkat eller bitit. Utan det är så att jag blir rädd när hon blir rädd och hon blir rädd när jag blir rädd.. Svårare än så är det inte.
När hon blir rädd så visar hon ögonvitorna och går runt i boxen, placerar bakdelen mot dörren och huvudet i hörnet.
=
Jag blir rädd=
Hon blir rädd.. Så är vi igång igen..

Vissa dagar går jag in i boxen och hämtar upp henne från hennes trygga hörn, då är hon så snäll så..

Förstår ni? Hon är alltså en helt vanlig häst, men vi är rädda för varandra. Jag lovar att jag alltid har varit snäll mot henne!! Dock har jag höjt rösten vilket jag tror hon reagerar mkt på.. Men jag har jämt varit snäll, men stark som ledare.

Men jag får behålla henne och hoppas på att hon blir frisk, har ju alltid varit frisk och sund annars, sen får jag försöka sälja henne igen. Får väl även träna och tävla upp henne.. Nån gång ska ju rädslan övervinnas.
7-games är ju inga problem.. Tror det sitter mkt i huvudet på både mig och hästen.

Mvh Lisa..
 
finns det ingen som kan hjälpa dig???Hon lär ju inte bli lungnare av att stå i box.För din egen skull hoppas jag att du tagit bort kraftfodret.
Kan du inte fråga vet om du kan få plegg.
Hon kan ju inte stå i box i 3 veckor,
 
Plegg måste gå att få ut av veterinären. De har jag inte haft nått problem med iaf.

Har ni en utebox så skulle ju de vara bättre att ha hästen i så kan den iaf kolla runt lite än att vara instängd i ett stall.
 
Om både du och hästen är rädda för varandra så tror inte jag iallafall att ni slåss om ledarskapet... snarare tvärt om. Bra ide att sälja.
 
Jo, jag har tagit bort kraftfodret. Hon får betfor för att jag ska få i henne tabletterna, men det hon får kanske är 3 dl om dagen..
Och hon behöver inte pleggas, så stora problem är det inte. Hon är snäll att hantera, klart hon blir stressad när de andra går ut och hon får stå kvar men hon lugnar sig rätt snart.
Jag går med henne 2*20 min varje dag. Om jag får gissa så kommer hon bli mer stressad om hon får stå ute, då man inte ser hästkompisarna hela tiden.

Och sista svaret. Ja, det är en god idé att sälja då jag tycker hon förtjänar det bästa. En underbar häst på sitt vis. Snäll, gosig och vänlig, men mot mig, Osäker...

Mvh Lisa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 384
Senast: Habina
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 191
Hästvård Jag flyttade för ca 3 veckor sedan till nytt stall. Dagen efter inflytt möter jag stallägaren i sadelkammaren och hon börja prata om att...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 324
Senast: hoppeloppe
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 622
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp