Vad gäller vid återköp av häst vid dolda fel?

shampiz

Trådstartare
Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan av vad jag vet.
För knappt en månad sedan köpte hon ett 8-årigt sto från en privatperson (som privat köper in flertalet hästar från utlandet och säljer vidare) Hästen är en import från Holland, som säljaren köpte in ca 3 månader tidigare och enligt säljaren gjort en veterinärbesiktning utan anmärkning innan hon kom till Sverige. Säljaren veterinärbesiktigade hästen hos sig, köparen hade ingen möjlighet att vara med. När hon fick hem hästen så upptäcktes en del konstigheter som att ena hoven var betydligt mycket mindre än den andra. Att när hon stod så stod hon med ena frambenet i en konstig position. Och dessutom var hästen verkad och skodd med en vädligt konstig benställning fram så att hon mer eller mindre gick på tå. Dessutom så var strålarna på alla hovarna bortverkade helt och hållet. Såg ut ungefär som att dom var urgröpta. Hon var tvungen att ta ut hovslagaren som var tvungen att verka om hästen och delvis rättade till benställningen fram (bak gjordes ingenting då dom var ok, förutom strålarna som inte fanns kvar).

Första veckan efter verkningen så skrittade hon bara hästen för att hon inte skulle ansträngas för hårt efter verkningen och den ändrade benställningen. När hon sedan började trava hästen så kändes hon halt på bak. Vid longering syntes ingenting men däremot så kändes det under ridning. Däremot började hästen att stegra sig och uppföra sig allmänt konstigt. Hon bestämde sig att göra en egen veterinärbesiktning för att kolla upp hästen. Och det visade sig att hästen hade nåt som kallas för bockhov, troligtvis sedan många år tillbaks. Den hade kraftig strålröta och ytterliga några småfel. Veterinären tyckte att det var konstigt att den överhuvudtaget gått igenom veterinbesktning ua bara ett par veckor tidigare.
Köparen hade inte fått orginalet av det tidigare veterinärbesiktningen utan säljaren hade mailat över det till henne. Detta hade hon med sig då hon gjorde sin egna veterinärbesiktning. Och veterinären påpekade att den blankett var gjord på hade man slutat använda för länge sedan och tyckte det var konstigt att den var gjord på det. På den tiden då man inte fyllde i chipmärkning. Så nu misstänker vi att säljaren inte ens gjort en veteriärbesiktning utan förfalskat en annan besiktning. Eftersom hon inte fått orginalet utan han hade mailat den så finns ju möjlighet att redigera namn och uppgifter som då inte syns på samma sätt när man mailar över papprena. Köparens veterinär tyckte att det inte fanns nåt att anmärka på att hovslagaren varit tvungen att ändra benställning utan tyckte att han gjort ett bra jobb och att om det inte hade gjorts så hade hästen fått framtida problem.

Hon har kontaktat säljaren som påstår att hältan uppstått av att dom ändrat benvinklarna och att hon skulle ha låtit henne gå sådär eftersom hon gjort det i alla år. Och han hade inte märkt nåt om varken strålröta eller olika storlek på hoven. Men köparen vill nu lämna tillbaks hästen men säljaren påstår sig vilja prata med köparens veterinär. Köparen ger honom telefonnumret till veterinären och ger honom några dagar på sig att hinna ringa dit. När köparen inte hört nåt från säljaren så kontaktar hon honom för att höra hur det går. Säljaren påstår att han försökt få tag i veterinären men inte fått tag i henne. Vilket vi tvekar till att han gjort då veterinären har en mobilsvar och alltid brukar ringa upp om man lämnar ett meddelande.

Så det låter som att säljaren inte är så intresserad av att ta tillbaks hästen utan försöker att förhala det hela. Dessutom har säljaren betalningsanmärkning hos kronofogden vilket gör att han troligtvis är extra angelägen att "slippa" ta tillbaks hästen.
Då köparen nu är sugen på att skaffa en häst som hon kan ha nytta och glädje utav och då vill lämna tillbaks denna så snart som möjligt för att kunna skaffa en ny. Dessuotm så kostar denna häst en massa i både foder och stallhyra som känns som onödiga utgifter att betala för en häst som hon inte kan nyttja.


Så det vi nu undrar är om någon vet hur vi ska gå tillväga. Kan hon bara kontakta säljaren och säga: att nu kommer vi tillbaks med hästen och lämnar den hos dig. Passet får du tillbaks när jag fått pengarna.
Kan man göra så? Om det nu är så att han förfalskat veterinärintyg, finns risk att han kan skaffa ett nytt pass genom att påstå att hästen inte har nåt pass? Då hästen har ett holländskt pass, finns det registrerat i sverige med hans chip nr någonstans så att vi kan garantera att han inte kan skaffa ett nytt pass.
Någon som är kunnig på detta och kan råda oss till vad som kan vara bäst att göra?
 
Hej!

Inga av de fel du tar upp här låter som dolda fel. Bockhov, urgröpta strålar och olika stora hovar är sånt som man med ögat kan se, dvs inte dolda fel. Ett dolt fel är ett sånt man inte kan se/hitta på en gång.

Vad är de övriga felen hästen har? Vem betalade besiktningen hos säljaren? Har ni pratat med säljarens veterinär om besiktningen?

/Lavinia
 
Hej!

Inga av de fel du tar upp här låter som dolda fel. Bockhov, urgröpta strålar och olika stora hovar är sånt som man med ögat kan se, dvs inte dolda fel. Ett dolt fel är ett sånt man inte kan se/hitta på en gång.

Vad är de övriga felen hästen har? Vem betalade besiktningen hos säljaren? Har ni pratat med säljarens veterinär om besiktningen?

/Lavinia

Ok, det kanske inte räknas som dolda fel.
Markering VF, inåttåad VF och hälta på HB både högt och lågt
Men ändå så gick tydligen hästen igenom trots detta.
Säljaren betalade veterinärbesiktningen. Vi har försökt att ringa nr till den veterinär som sägs ha gjort veterinärbesiktningen men numret existerar inte
 
Eftersom köpet gjorts enligt Köplagen har din kompis ett ganska stort krav på sig att själv undersöka varan/hästen vilket hon tyvärr inte har gjort.
De fel som du räknar upp är sådana som går att se med blotta ögat om "besiktigar" hästen. Så din kompis skulle aldrig ha godtagit säljarens besiktning och har nu enligt juridiskt sett att se det godtagit det skick hästen är i.
Hade köpet istället gjorts enligt Konsumentköplagen hade det varit ett solklart fall att reklamera. Det är sådant som man som köpare måste vara klar över. Är man inte det så den billiga bra affären bli väldigt dyr.
 
Ok, det kanske inte räknas som dolda fel.
Markering VF, inåttåad VF och hälta på HB både högt och lågt
Men ändå så gick tydligen hästen igenom trots detta.
Säljaren betalade veterinärbesiktningen. Vi har försökt att ringa nr till den veterinär som sägs ha gjort veterinärbesiktningen men numret existerar inte

Ok. Hästen är inåttåad- inte dolt fel. Hälta lite var stans en månad efter senaste besiktning- det kan bero på ny ridning, nytt underlag eller nåt annat, kommer bli svårt att bevisa att det fanns redan när ni köpte hästen om ni inte hittar något som definitivt fanns där innan. Jag säger inte att ni har fel, men det är svårt och dyrt att lämna tillbaka en häst om säljaren inte är villig att ta den tillbaka och ni inte fullgjort er undersökingsplikt.

Har ni testat att leta reda på veterinären på typ Eniro och se vad den har för nummer där? (säkert har ni det men det är bäst att fråga).

/Lavinia
 
jag har försökt att skriva så tydligt jag kan med den information jag har:
Som jag skrev så har hon haft hästen KNAPPT en månad och veterinärbesiktningen var för en vecka sedan och efter veterinärbesiktningen så har hon inte ridit den alls.
Hovslagaren kunde inte komma ut förrän ca en vecka efter att hon fått hem hästen och då red hon inte den alls innan hovslagaren kom eftersom den inte var skodd bak och det var för halt för att det skulle gå att rida utan brodd. Efter att hovslagaren kom så skrittades den bara en vecka för att hon inte skulle få besvär av ändrad benställning och när hon började trava den så var den halt så därför red hon den inte mer innan hon veterinärbesiktat den. Så den har knappast blivit riden i en månad.
Finns flera i stallet som kan vittna till hur hovarna / benställningarna såg ut när hästen kom och att hon INTE har ridit hästen så att den kan ha fått skadorna.
Finns ingen på det nr
Nu är det så att eftersom hästen inte gått igenom veterinärbesiktningen och veterinären frågasatte hur hon kunde ha blivit godkänd ua ETT PAR VECKOR innan, så går vi på veterinärens rekommendationer och litar på att veterinären vet vad dom pratar om och vi dessutom misstänker förfalskat vet intyg från säljaren (dock vill vi inte anklaga säljaren för det då vi inte är helt säkra) så det vi mest av allt är att veta vad kan vi göra så att hon blir av med hästen? Att det inte kommer att bli lätt har vi redan förstått.
 
Problemet här är nu att säljaren med ett veterinärintyg har intygat att denne sålt en frisk häst, köparen måste nu bevisa att de fel som finns förelåg innan köpet. Och då skulle man ju teoretiskt sätt kunna säga att hov och benproblem förelåg innan köpet, men eftersom köparen godtog detta genom att ta hem hästen så räknas dessa bort.

Som Masse skriver så är det ett ganska stort problem din vän har framför sig, eftersom den "besiktning" som är gjord är UA och dessutom genomförd av säljaren.

Ni har inte prövat att komma i kontakt med besiktande veterinär, och höra vad denne säger om hästen?
 
Hej!

Tyvärr är det inte lätt att lämna tillbaka hästar, speciellt inte om man inte undersökt hästen ordentligt själv. Att säljaren betalade besiktningen sätter er i en ännu sämre sits, tyvärr och att hästen gått utan brodd när det var halt, de kan hävda att den halkat i hagen och är halt därför. Hovarna och benställningen hade hästen när ni fick den (ja eller er kompis) och hon borde sett det redan när hon tittade på hästen.

Jag betvivlar inte ett dugg att hästen såg ut som du beskriver redan från början tyvärr finns ju säljarens besiktning som säger att hästen var ok när den såldes. En besiktning är ögonblicksbild, 10 minuter senare kan hästen halka till och skada sig och 3 veckor senare kan den lilla skadan utvecklats till något betydligt större, tex hältor i andra ben pga ändrad belastning.

Jag hade letat upp veterinärens telefonnummer och ringt, någonstans måste det aktuella numret finnas.

/Lavinia
 
Problemet här är nu att säljaren med ett veterinärintyg har intygat att denne sålt en frisk häst, köparen måste nu bevisa att de fel som finns förelåg innan köpet. Och då skulle man ju teoretiskt sätt kunna säga att hov och benproblem förelåg innan köpet, men eftersom köparen godtog detta genom att ta hem hästen så räknas dessa bort.

Som Masse skriver så är det ett ganska stort problem din vän har framför sig, eftersom den "besiktning" som är gjord är UA och dessutom genomförd av säljaren.

Ni har inte prövat att komma i kontakt med besiktande veterinär, och höra vad denne säger om hästen?

Jo, som jag skrev ovan så har vi försökt ringa veterinären men numret existerar inte så det finns liksom ingen veterinär som vi kan få tag i som påstås ha genomfört veterinärbesiktningen
 
Hej!


Jag hade letat upp veterinärens telefonnummer och ringt, någonstans måste det aktuella numret finnas.

/Lavinia

ja, det hade det säkert funnits någonstans under förutsättning att veterinärintyget inte är förfalskat (ytterligare en anledning som gör att vi tror förutom det vi nämnde som köparens veternär påpekade att det är förfalskat)
 
Jo, som jag skrev ovan så har vi försökt ringa veterinären men numret existerar inte så det finns liksom ingen veterinär som vi kan få tag i som påstås ha genomfört veterinärbesiktningen

Men ni kan väl kolla på namnet och se om denne har något annat nummer?
 
Men var den besiktad i Sverige innan affären? Förstår inte riktigt av ursprungsinlägget: "Hästen är en import från Holland, som säljaren köpte in ca 3 månader tidigare och enligt säljaren gjort en veterinärbesiktning utan anmärkning innan hon kom till Sverige. Säljaren veterinärbesiktigade hästen hos sig, köparen hade ingen möjlighet att vara med."
 
Men var den besiktad i Sverige innan affären? Förstår inte riktigt av ursprungsinlägget: "Hästen är en import från Holland, som säljaren köpte in ca 3 månader tidigare och enligt säljaren gjort en veterinärbesiktning utan anmärkning innan hon kom till Sverige. Säljaren veterinärbesiktigade hästen hos sig, köparen hade ingen möjlighet att vara med."

Enligt säljaren var den besiktigad innan den kom till Sverige, och sen återigen när min kompis skulle köpa den.
 
Hej jag tänkte att jag kunde ge lite mer info.
Som nån skrev om att jag skulle gjort egen vet. Besiktning hade helt rätt men anledningen till att jag inte gjorde va för att jag litade på säljaren då jag har känt honom en längre tid. Så det va därför jag inte gjorde någon i första taget. Jag har suttit på den där hästen 5 ggr efter jag hämta henne pga som min vän skrev att inte göra påfrestningen för stor när vi var tvungna att ta ner över 2 cm på trakterna för att strålen överhuvudtaget skulle få nån mark kontakt. Det va min hovslagare som tyckte att det va väldigt skumt att hovarna va så otroligt olika så han tyckte att jag skulle röntga för att se vad som va fel.(visade då bockhov) när jag skrev och frågade säljare om han inte märkt att hon va olika och fick till svar att det va ett skönhetsfel på hovarna det va därför som veterinären som säljaren hade inte skrev det på vet.intyget som min veterinär tyckte va konstigt för sånt ska stå med ändå. Hon hitta även muskelbråck på två ställen som inte heller stod med samt att chippnumret på det intyget jag fick inte va med så detta kunde varit vilken häst som helst. På de intyget jag fick va hon ua i ALLT! Men hos min så va hon halt både högt och lågt plus voltspår höger bak. Vilket inte kunde ha hänt på FEM skrittur.. Strålrötan hade hon när jag köpte och vilket ingen sa men som jag märkte efteråt och det va därför hon markera fram eftersom hon nu måste jobba med strålen. Hade hon fått jobbat med den innan hade hon varit halt för länge sen.. Detta är en häst på 165 ganska kompakt men har 00 i skor fram.. Det är inte normalt! Vilket röntgen visade också plus att vi gjorde ett test som heter lameness locator som visade diagram på att hon va halt höger bak..
Så nu är det lite mer info på bordet. Jag vill mest veta om han kan komma upp med ett pass extra fast jag har kvar hennes? Säljaren ska prata med min veterinär för han tror att det är mitt fel men två veterinären plus hovslagaren på Klinken tycker min har gjort ett bra jobb med hovarna och ställningen för hade han inte fixar det hade hon blivit skadad iaf i framtiden pga att hon stod på tå pga bockhoven och hade man bara låtit henne växa så hade hennes ben kanske dött eller vad vet jag då strålen inte fått jobbat på åtta år.. Samt att han sa att det va en jätte lugn häst och lätt häst och det va hon när jag provred men efter nån dag vart hon helt tokig och det gick inte att rida ut. Hon skulle vara coollugn i stallet men man kan inte lämna henne en sekund i stallgången innan hon river hela stallet och i boxen har hon gjort flera hål i vägen när hon blivit själv.. Allt är nedskrivet så inget prat i mobil har allt på skrift..
 
Kontakta jordbruksverket som bör ha kontaktuppgifter till alla legitimerade veterinärer i Sverige.

Det är inte särskilt svårt att hitta uppgifter om folk i Sverige.

Visst det kan vi ju göra, men som vi misstänker och även köparens veterinär misstänker så är veterinärintyget förfalskat så då misstänker jag ju att denna veterinär inte finns reggad där heller.
 
Visst det kan vi ju göra, men som vi misstänker och även köparens veterinär misstänker så är veterinärintyget förfalskat så då misstänker jag ju att denna veterinär inte finns reggad där heller.

Misstänka är en sak, det kommer man ju inte långt med om man inte tagit reda på fakta.
 
Här har vi en köpare som gjort ungefär alla fel man kan göra i boken om att köpa häst.

Hur gick det till när köparen provred hästen? Var den fin att rida? I bra skick? Tyckte inte köparen att hovarna var anmärkningsvärda redan vid pro vridningen, för nog gick väl köparen igenom hästen redan vid det tillfället? Det behövs ju ingen veterinär att konstatera bockhov och felaktig benställning.

Säljaren har bevisat att hästen var felfri vid riskens övergång, köparen har valt att acceptera säljarens utfästelse. På vilka grunder vill köparen reklamera?

Kan ni bevisa att veterinärbesiktningsprotokollet är förfalskat är det ett gott skäl att häva köpet. MEN eftersom köparen tydligen inte heller kontrollerat säljarens kreditvärdighet innan köpet, blir det nog någonstans mellan svårt och omöjligt att få tillbaka några pengar.

En häst kan skada sig allvarligt fem minuter efter att den kommit fram till nya stället. T ex i hagen på ett nytt ställe, det är inte alls ovanligt. Det ska man ta med i beräkningen när man kalkylerar på hur lätt det blir att bevisa att hästen inte skadat sig hos köparen.

Varför gör man sådana här affärer när det är helt uppenbart att det rör sig om en hel del pengar?!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 145
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 999
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 623
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 722
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp