Köpa 15 åring?!

Madde_padde

Trådstartare
va tycker ni om det? jag letar ny häst att träna och ha roligt tillsammans med tävla kanske 90, 1 meter ev även 1.10 och kollat på hästar vill ha nåot stabilt och snällt.... och de finns ju en hel del 15 åringar som gått lite högre klasser, tävlat dressyr osv osv som ligger i min prisklass (ca 50 000) men va tycker ni är de för gammalt?!

Sv: Köpa 15 åring?!

Nej det tycker jag nog inte är för gammalt, eller det beror ju på hur länge du har tänkt att vara aktiv med den? I princip alla brukar ju hålla tills 18 år iaf(för lättare tävling m.m), sen finns de ju dem som håller till 28 också men det ska man ju kanske inte räkna med ;)

Nej ,det hade jag gjort om jag ville ha en läromästare som "sett allt" och är snäll och trygg.

Allt beror på hur man sköter sin häst, då kan den hålla hur länge som helst:D

En fräsch 15 åring är väl perfekt om man vill ha en stabil och utbildad häst! 15 är ingen ålder!

15 år är ingen ålder på en häst som är hel och frisk. (Jag skulle dock inte köpa en oförsäkrad 15-åring.) Jag tävlade min tränares arab (dock i hunters, inte i hoppning) i höstas och det stoet är 36 år gammal och still going strong!

precis! och flippan tävlade tills hon var 17 juh. tävlade inte milton längre ändå?

Nu vet jag ju inte riktigt hur det är med storhästar men min D-ponny fyller 15 detta året och vårt mål är att tävla MSVB iår(har en nolla kvar sen så har vi kvalat), och han är hur pigg och fräsh som helst och jag planerar att kunna rida och tävla honom tills jag är 17-18år om inte något annat händer eller om jag inte blir för lång(jag blir 14 iår). Och på de här grand prix hoppningarna på tv så säger de ju att hästar som är 9-10år är unghästar, så du får nog många fina år med en häst som är 15:laugh:

Marina95

Jag vet att när John Whittaker (stavas?) en gång startade en 22 åring och fick frågan om han inte hade någon yngre häst att tävla. så svarade han " jo, jag har några lovande 14 åringar hemma"! :laugh:

Tycker inte heller att 15 år är någon ålder, så länge hästen är frisck och fräsch. En 15 åring bör ha många aktiva år framför sig!

jag hade aldrig köpt en så gammal häst max 10, jag vill ju kunna ha den ett tag.

Ja, det är ju ett sett att se på det.

Själv hade jag absolut kunnat köpa en 15-åring att lära mig av och ha kul med. Alla har inte kunskapen och viljan att köpa unghäst och utbilda själv, även om man får några extra år tillsammans.

Ja, det är ju ett sett att se på det.

Själv hade jag absolut kunnat köpa en 15-åring att lära mig av och ha kul med. Alla har inte kunskapen och viljan att köpa unghäst och utbilda själv, även om man får några extra år tillsammans.

Ja precis de är så ja känner.... jag har haft unghäst som blev skadad innan vi hann igång på riktigt, haft travare som jag ridit in och utbildat men sne va de stopp. Nu vill jag kunna börja med något rikigt direkt, jag vill ägna tid åt MIN ridning och utveckling inte hästens...låter fel men ja tror ni förstår....

jaja mycke bra svar hur som de kanske får bli en 15 åring då :laugh:

Jag tycker inte att de gör något att den är 15 för den kan lära dig massor, man kan få många roliga o lärorika år på en 15 åring, (inte bara 15 åringar men ni fattar vad jag menar hoppas jag).
Sen ok man vill kunna ha den o rida den länge men det finns inget som säger att om du köper en 8- 10 åring att den håller i fler år än 15 åringen, sånt kan man inte veta i förväg.

Jag hade köpt 15 åringen. (om man passar ihop med den o den e frisk osv. förstås)

Jag sålde min lovande 7-åring och skaffade en 16-åring och en 17-åring istället. Nu är de dessutom ett år äldre och jag har lånat ytterligare en häst: en 18-åring.
Det är det bästa jag gjort i hela min ridkarriär, jag har lärt mig otroligt mycket.
Men se till att köpa en välutbildad häst, bara för att den är gammal behöver den inte vara välutbildad.
Jag gick från knackig 110-nivå till stabil 120-nivå på några månader när jag bytte häst. Mina är utbildade 140-hoppning och har tävlat med meriter, den lånade är en svårklasshoppare med otroligt mycket placeringar.

Gud vad glad jag blir när jag läser detta! Jag har börjat gå i "köpahäst-tankar" ett litet tag nu. Kände att det är så svårt att veta vilken ålder det ska vara på dem.

Just nu rider jag en ungponny men nästa år blir jag för gammal för att tävla honom. Vore så himla kul att kunna fortsätta med det. Men jag känner att jag skulle vilja ha en lite äldre häst så jag kan få utvecklas. Har hittat en som är 16 och verkar bra, så det är inte för gammalt? Jag har som ambition att tävla lite dressyr, mest klubbtävlingar, samt att tävla hoppning kanske 0,9-1,10 eller 1,20 beroende på hur högt jag vågar ;-)

Det blir inte för högt då? Självklart förutsätter jag att hästen är igång ordentligt.

Bröderna Whitaker har tävlat flera hästar som varit 20 och tom 20+ vill jag minnas. Minns dock inte hur gammal Milton var när han pensionerades?

For Pleasure pensionerades vid 18 år vill jag minnas. Han hade väl då gått svår klass i 10 säsonger.

Min gammelpålle reds för fullt tills han var 25. Hopp och dressyrträningar. Han hade gått att tävla också om fodervärden velat det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag funderar på om det är dags att köpa häst. Innan jag börjar kolla annonser (och förälska mig i hästar jag inte har råd med) skulle... 2
Svar
33
· Visningar
3 517
Senast: Edla
·
Ridning Jag har haft häst länge, hoppat lite i perioder. Dressyr och gångartsridning har jag inga problem med, klart jag kan utvecklas mer men...
Svar
3
· Visningar
357
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 511

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka