Köpa äldre häst

Nej, 10-20 000 i inköp på en äldre häst hade jag inte tänkt på livvärdet, utan dyrare ponnyer över 18 år som är i 50-60 000 kr klassen jag tänker på. Antalet fullt ridbara år är ju ändå begränsade..

Jag har ingen aning om vad du hade tänkt dig, så mina reflektioner har skett utifrån allmän inställning för min egen del, och sedan utifrån de svar i tråden som gett prisklasser i linje med dessa låga 10-20 papp osv.
 
Jag köpte en (nästan) 15 årig läromästare, dock efter att ha varit fodervärd i drygt 1.5 år innan. Utbildad MsvC+/LB(110)/H90/WE-LB/Enklare inkörd. Idag är han 16.5 år gammal, i sitt livs form och matchas mot LA dressyr med mig. Ångrar inte mitt köp för en sekund, även om jag fick artros, komplex hovproblematik och en något känslig mage på köpet (sedermera också dåliga tänder, men det visade sig långt efter köpet!). Jag var helt medveten om detta eftersom jag ju kände honom sedan innan. Som första häst och dressyrläromästare för mig är han verkligen helt perfekt :heart

Tycker också att många verkar rädda för att köpa äldre hästar. Absolut att man inte vill köpa en 25 åring ens för enklare träning, men tycker att flera borde våga chansa på 15-20 åringar, åtminstone om de inte har SM-ambitioner. De är ofta väldigt fina, trevliga läromästare som bevisat sin hållbarhet och ändå har flera år kvar, iaf på L-klassnivå. :) Jag hade även i framtiden kunnat köpa en häst i 15 års åldern.
 
Jag köpte en (nästan) 15 årig läromästare, dock efter att ha varit fodervärd i drygt 1.5 år innan. Utbildad MsvC+/LB(110)/H90/WE-LB/Enklare inkörd. Idag är han 16.5 år gammal, i sitt livs form och matchas mot LA dressyr med mig. Ångrar inte mitt köp för en sekund, även om jag fick artros, komplex hovproblematik och en något känslig mage på köpet (sedermera också dåliga tänder, men det visade sig långt efter köpet!). Jag var helt medveten om detta eftersom jag ju kände honom sedan innan. Som första häst och dressyrläromästare för mig är han verkligen helt perfekt :heart

Tycker också att många verkar rädda för att köpa äldre hästar. Absolut att man inte vill köpa en 25 åring ens för enklare träning, men tycker att flera borde våga chansa på 15-20 åringar, åtminstone om de inte har SM-ambitioner. De är ofta väldigt fina, trevliga läromästare som bevisat sin hållbarhet och ändå har flera år kvar, iaf på L-klassnivå. :) Jag hade även i framtiden kunnat köpa en häst i 15 års åldern.
Jag har svårt för att kalla en 15-årig häst för äldre och du hade dessutom fått utvärdera hästen i 1,5 år.


Jag tror inte det handlar om rädsla många gånger utan att man vill ha hästen i många år alternativt kunna sälja den vidare om det handlar om en tävlingsponny. En redan äldre häst är opraktiskt i det läget, i synnerhet om man inte har möjlighet att mer än en häst.
 
Jag har svårt för att kalla en 15-årig häst för äldre och du hade dessutom fått utvärdera hästen i 1,5 år.


Jag tror inte det handlar om rädsla många gånger utan att man vill ha hästen i många år alternativt kunna sälja den vidare om det handlar om en tävlingsponny. En redan äldre häst är opraktiskt i det läget, i synnerhet om man inte har möjlighet att mer än en häst.


Jag har alltså ridit honom i sammanlagt 3.5 år nu kan jag ju börja med att förtydliga.

Nja. Köper inte riktigt det resonemanget. Om vi pratar "Brunte 25", absolut, men inte om vi pratar "Lucas, 16". Den senare har många år kvar.
 
Jag har alltså ridit honom i sammanlagt 3.5 år nu kan jag ju börja med att förtydliga.

Nja. Köper inte riktigt det resonemanget. Om vi pratar "Brunte 25", absolut, men inte om vi pratar "Lucas, 16". Den senare har många år kvar.

Ja, Lucas 16 har antagligen rätt många år kvar om han är en ponny och inte har någon skadehistorik.

Brunte, 25 kan hänga i ett par år eller dö imorgon.

Jag tänker att vad man ser som äldre rimligen beror på vad man ska ha ponnyn till. Och hur länge man tänker sig att ha kvar ponnyn - om man eventuellt behöver byta till annan storlek.

Om man vill ha en ren lek-och-lära-sig-sitta-på-ponny-ponny i A- eller B-ponnystorlek och hittar en löjligt snäll ponny i 20-25årsåldern så tycker jag det kan vara helt OK.
En sådan kan man nog sälja igen om ett eller två år. Eller behålla som maskot.

Men om man vill ha en D-ponny som ska funka som tävlingsponny i 4-5 år och sedan kunna säljas - ja, då skulle jag definitivt inte köpa en som är i 20årsåldern. 15 ja. Medveten om att den efter 4-5 år som tävlingsponny (pratar inte elit-nivå nu) har sjunkit ordentligt i pris när den i 19-20 års ålder säljs som nybörjar/promenadponny.

Men det beror ju också på hur man tänker kring inköpskostnaden. Säg att man betalar 40000kr för en ponny som man behåller i fyra år. Då har man betalat 10000kr/år för ponnyn, dvs strax under en tusenlapp i månaden för inköp.
Det är ju inte så farligt när man tänker på "underhållskostnad".
 
Ja, Lucas 16 har antagligen rätt många år kvar om han är en ponny och inte har någon skadehistorik.

Brunte, 25 kan hänga i ett par år eller dö imorgon.

Jag tänker att vad man ser som äldre rimligen beror på vad man ska ha ponnyn till. Och hur länge man tänker sig att ha kvar ponnyn - om man eventuellt behöver byta till annan storlek.

Om man vill ha en ren lek-och-lära-sig-sitta-på-ponny-ponny i A- eller B-ponnystorlek och hittar en löjligt snäll ponny i 20-25årsåldern så tycker jag det kan vara helt OK.
En sådan kan man nog sälja igen om ett eller två år. Eller behålla som maskot.

Men om man vill ha en D-ponny som ska funka som tävlingsponny i 4-5 år och sedan kunna säljas - ja, då skulle jag definitivt inte köpa en som är i 20årsåldern. 15 ja. Medveten om att den efter 4-5 år som tävlingsponny (pratar inte elit-nivå nu) har sjunkit ordentligt i pris när den i 19-20 års ålder säljs som nybörjar/promenadponny.

Men det beror ju också på hur man tänker kring inköpskostnaden. Säg att man betalar 40000kr för en ponny som man behåller i fyra år. Då har man betalat 10000kr/år för ponnyn, dvs strax under en tusenlapp i månaden för inköp.
Det är ju inte så farligt när man tänker på "underhållskostnad".

Amen. :bow:
Kunde inte sagt det bättre själv!
 
Nja. Köper inte riktigt det resonemanget. Om vi pratar "Brunte 25", absolut, men inte om vi pratar "Lucas, 16". Den senare har många år kvar.
Nu handlar tråden om gamla hästar från 18 år eller så. Jag påtalade att jag inte direkt kallade din 16 åriga häst gammal så att ta en häst i den åldern som exempel åt mig är ologiskt.

Du köper inte resonemanget att om jag köper en häst och vill ha den länge eller sälja den vidare så satsar jag inte på en redan gammal häst. Vad i resonemanget bär ologiskt? Du gillar dessutom @kryddelydd s inlägg på samma tema. Vad är det i resonemanget du inte köper?

Skulle du själv köpt en 18 + ponny för att rida den några år och sen sälja den som 22+? Eller en i samma ålder om du planerar att ha den i många år och rida ordentligt oc kanske tävla lite? Ett vanligt scenario.

Vad är det du inte köper?
 
Jag fick en stor häst som första häst blev lång snabbt och han var 25 när vi köpte honom och tog bort honom vid 32 års ålder. Korsning new Forest arabiskt fullblod. En riktig läromästare utbildad till medelsvår, ångrar inte mitt beslut alls han lärde mig mycket. Nästa var en 10 årig haflinger som idag är 22 år.utbildad LA/LB
 
Hon citerar där jag påpekar att jag inte tycker hennes häst är gammal och den är 16

Ja precis, jag trodde att hon helt missuppfattat vad du egentligen skrev , det förefaller så för mig utifrån svaret du fick ...

Bara en inflik utifrån hur jag läser det. Jag vet inte - men det är min reflektion .
 
Vi köpte vårt arabsto när hon va 18, skulle precis fylla 19 och hade då stått 6 år så va urfallen i både muskler o vikt så det var att bygga på nytt. Vi tog bort henne när hon va 26 då hon plötsligt fick fång. Men dom åren vi hade henne var dom roligaste åren jag haft häst. Hon gav oss så mycket glädje. Ett föl, underbara skogsturer, fega jag vågade tom hoppa lite lätt och hon tävlade i dressyr bland storhästar med placeringar tom 25 års ålder.
 
Nej, 10-20 000 i inköp på en äldre häst hade jag inte tänkt på livvärdet, utan dyrare ponnyer över 18 år som är i 50-60 000 kr klassen jag tänker på. Antalet fullt ridbara år är ju ändå begränsade..
Grejen med livvärde är ju att om det är en yngre häst så kan man betala hutlösa summor ifall hästen skulle gå bort som den förhoppningsvis inte ens gör fören den är gammal och livförsäkringen verkningslös. Då är dom pengarna borta sen.

Jag tänker lite så att om man köper en äldre bra och frisk häst som är stadig i kroppen och trots att den är 20 kanske har minst 10 friska år kvar i livet, en frisk 20 åring kan ju trots allt vara en fantastisk läromästare. Jag hade lätt köpt en sådan beroende på nivån hästen är utbildad och igång på så att säga för 50 eller 60' och istället för att lägga pengarna jag hade lagt på en dyr livförsäkring lagt dom pengarna åt sidan istället.

Det är aldrig bra att gå in i hästköp med förhoppningen att få tillbaka pengarna man lagt på den, när jag tog bort min häst och fick ut livdelen när han var borta var det ändå bara pengar som jag mer eller mindre lagt på veterinärkostnader innan beslutet att ta bort honom togs, så det gick ändå mest plus minus noll.

Så lägg pengar som du har råd att lägga och sedan hoppas att hästen lever länge nog att det var värt kostnaden. Även om den inte gör det så är förhoppningsvis tiden som den levt varit värd varenda krona ändå.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp