Köpa äldre ponny? 17 +

L

lotti_08

Är det helt idiotiskt att köpa en gammal ponny som är runt 20 år?
Är själv 29 år gammal och vill ha något säkert/läromästare som man kan ha mysigt med. Tänkte rida i skogen och eventuellt träna lite dressyr. Har absolut inga tävlingsambitioner men vill gärna utvecklas.
Ser mig fortfarande som en nybörjare.

Är det dumt att ge sig på att köpa en så pass gammal häst?
Vad är lämpligt att betala ?

Om den inte gått på lösdrift tidigare, är det möjligt att ha den till detta trots sin ålder?

Sv: Köpa äldre ponny? 17 +

Under förutsättning att ponnyn är fräsch för sin ålder så är det inga problem.

Jag köpte en av mina nuvarande hästar som 18-åring. Han är idag 23 o har både haft borrelia o har kronisk hovbensinflammation, men med mycket omsorg funkar han hur bra som helst o tävlar likadant som vi gjorde innan diagnoserna. Nu blir det troligtvis sista året dock, nu tar vi det lite lugnare med tävlandet sen blir det nog mest att luffa ute..

Jag skulle själv aldrig köpa en så gammal häst/ponny. Men det är bara du själv som kan avgöra om du ska göra det eller inte. Skriv gärna upp fördelar och nackdelar så kanske du kommer på det själv hur du vill göra :).

De jag har kollat på är födde -87, -90 och sen var det en till... så dom är snarare 20+
Vad bör en sådan häst kosta?

17 behöver inte alls vara någon ålder. Jag sålde min ponny när han var 17 och han var i jättefin form och väldigt fräsch. Hon som köpte honom tränade regelbundet i både hopp och dressyr och tävlade lite i dressyr. Han skulle även lånas ut till en av hennes kompisar för att tävlas i hoppning i ponnyallsvenskan men fick en hälta efter ett fall i hagen som de inte kom tillrätta med:cry:. Om du hittar en häst som passar dig och som går igenom en veterinärbesiktning tycker jag inte att du ska fästa alltför stor vikt vid åldern. Även en yngre häst kan bli skadad eller sjuk så att man blir tvungen att ta bort den. Självklart är chansen att man får fler friska år med en yngre häst större men det är ju inget man kan veta säkert.

Jag tror att du kan få väldigt mycket mer häst för pengarna om du kan tänka dig en lite äldre häst och efter vad du skrivit att du har för mål kan jag inte se några direkta nackdelar med en äldre häst så länge den är frisk och går igenom en veterinärbesiktning.

tycker absolut att du kan köpa en 20-årig ponny om du trivs med den :)
en ponny kan ju dessutom bli rätt gammal :banana:
men man får ju tänka på att man ju trots allt inte har lika många år kvar som med en 6 åring, och att man helst ska kunna ha hästen kvar så den inte behöver flytta runt så mycket när den är gammal :)

en annan sak du kan kolla upp innan du köper är om hästen är försäkrad redan och för hur mycket, har för mig att man inte får försäkra om gamla hästar nämligen..
Köpte min som 17-åring och vi var tvungna att ha kvar den gamla försäkringen då vi inte fick teckna ny på så gammal häst.
Efter han fyllt 18 nu också så sjunker försäkringen lite per år också.
Så det kan du ha i bakhuvudet, men annars tycker jag absolut du ska köpa den :banana:

En äldre stabil herre är precis vad någon som vill ha en trygg och stabil ponny behöver. Jag tycker att du gör helt rätt i att köpa en äldre häst om du vill kunna ha roligt med den på ett avslappnat vis. :)

det finns suveräna hästar att hitta från 17 + .
Fräscha,hållbara och trevliga kompisar som man kan ha i många år .

Men se upp bara så det verkligen är en lugn och stabil häst. Finns även äldre pållar som det kan va ruskigt mkt krut i och inte alltid så uppfostrade;)

Om det är en pigg och frisk ponny så spelar väl inte åldern någon roll? Ponnyer kan ju bli rysligt gamla. Jag har själv en ponny på över 30 år i stallet och han är lika fräsch idag som för 10 år sedan. :)

Allt hänger på vilken häst det är.
Min kompis köpte en 17 årig dam, c-ponny som läromästare till sina barn.
Hon hade tävlat i dressyr, inga skador, lugn och stabil.
Hade aldrig stått på lösdrift men gör det nu och det funkar kanon.
Hon gav 15 000 för den hästen, den går som en klocka.

Själv är jag fodervärd åt en 25 åring vars pappa blev 32 :) Min yngsta dotter på 9 rider honom och tro mig, trots åldern ger han henne både bra och dåliga läxor ;)
När hon växer ur honom kommer han att pensioneras och hon får skaffa sig en yngre och "livligare" häst, för då har hon (förhoppningsvis) lärt sig massor av honom.

Själv har jag en yngre som även dottern kan rida ibland så hon verkar tycka att alla behov tillfredsställs.

Min mor köpte en 19 årig ponny som varit avställd under flera år. (hade då såklart tappat en del muskler o dylikt) Hon är 21 år gammal idag och hur PIGG som helst att rida. Har tom startat henne tom LA som storhäst efter köpet fastän hon mestadels bara agerar som skogsmulla....Hon fölade år 2009 också...så oj vad hon gett oss mycket lycka på denna korta tid redan.

MIn 21-åring, valack, sprang omkring idag och vaktade sina ston när vi släppte på sommarbetet, det gick en nykastrerad i hagen bredvid :eek:.
Kan lova att han såg inte ut att vara en dag över 15.:angel:.
Han var som bäst vid 17 års ålder.

Vi köpte vår d-ponny när han var 17 år. Han är idag 25 och lika pigg som då vi köpte honom! Vi har också haft ett halvblod, inköpt som 19-åring. Tyvärr fick vi ta bort honom i höstas - då var han 25½. En riktig läromästare för barnen och tack vare honom kunde de utbilda ponnyn vidare! :)

Lycka till med ditt hästköp!

Självklart ska du köpa en äldre ponny! :D
Hemma i mitt stall har vi en medelålder på 17år, då är den yngsta 8år och den äldste 29! - Och jag har träffat få hästar med Zackes energi, hållbarhet och helt underbara temperament. Han är egentligen min mammas häst, men jag brukar nalla åt mig ridturer och barbacka galopper så ofta det bara går! ;)
Han är för övrigt en fjording, de andra två gamlingarna är ett varmblod (20) och en kallblodstravare (19) och bägge två är fruktansvärt fina i kroppen, hela och rena.

Vad gällande priset så beror det ju HELT på Ras, Utbildning, Skadehistorik osv.

Lycka till! :bump:

Varför inte? ;)

Jag är 28 år gammal och jag köpte min ponny i augusti förra året. :angel: Hon är 23 år gammal nu men ser yngre ut och är super fin för sin ålder! Hon är det bästa som har hänt mig. :love: Hon är otroligt välutbildad inom dressyr och hoppning. Och som en klippa när vi rider ut!

Min ponny är 17 år och har haft en senskada, nu opererad och veterinärererna tror att han kommer att kunna ridas precis som vanligt minst tio år till! Har träffat på mycket folk som frågat om han är unghäst, då han är så sprallig och fräsch!
Jag tycker inte ålder har någon betydelse, hästar håller ju olika länge, och endel är ju väldigt fina och pigga även om dom är äldre.
Min kompis häst blir 34, och rids fortfarande - pigg och glad!
Om du hittar en häst som gör dig glad och som du kan ha roligt tsm med, så spelar det ju ingen roll!

Jag kommer om ca halvåret att ev köpa loss min foderhäst ( hänger lite på mitt nya jobb) och hon är 19 år. Jag har ridit i 27 år men vill nu ha ridningen på en lugnare nivå och VILL ha en äldre häst. Under 12 är helt ointressant. Jag kommer kanske att ge hästtiden 8-10 år till max och därför vill jag inte ha en för ung häst. Efter pållan är hästtiden över (pga skada)

En gammal häst är oftast trygg i mycket och har sett det mesta. Är de friska vid den åldern brukar inga nya överraskningar komma. Man vet mer vad man får. Har inte problem med hovar, foderstater och beteenden funnits innan brukar det inte komma i den åldern heller.

Har haft hästar fr 3 år upp till 22 och upptäkt att det är ett enklare och mer okomplicerat förhållande som jag får med äldre hästar. Har heller inga tävlingsamitioner utan vill täna lite, utveklas på en häst som kan, ha sköna uteritter i alla gångarter utan monster bakom var fjärde buske osv.

Jag är ju medveten att vår tid tillsammans inte blir lika lång men jag gillar det där lugnet och visheten som äldre hästar utstrålar. Låter flummigt men det är svårt att förklara mer exakt vad jag faller för.

Men givetvis ska hästen vara hel och frisk som vilken annan häst som helst.
Priset är ju svårt och säga. Det beror ju på vad det är för ras och utbildningsläge på hästen.

Lycka till med hästköpet// Voff

Min första ponny köptes som 18-åring. Han är nu 27 år gammal och är precis lika pigg (eller nej förrsten han ännu hetare nu när han inte går lika ofta) så visst kan dom hålla länge trots att dom är lite till åren. Se till att det är en frisk och kry ponny bara.

Egentligen tycker jag du ska leta efter en häst/ponny som passar just dig och dina ambitioner med ditt hästägande. Att sedan chansen att en äldre häst passar det du vill ha - skogsridning och lättare träning - är väl större eftersom en äldre häst oftast är lugnare. Men undantag finns:D
Men jag hade inte tvekat ett dugg att köpa en äldre häst - som många sagt - har den hållt tills nu så håller den nog ett tag till.

Och angående lösdriften, det måste vara kanon för en äldre häst som har lättare för att stelna till om den står stilla i en box. Det är säkert inga problem. Man får se till att den får komma till maten, men en äldre häst är oftast respekterad av de yngre (tvärt om som hos oss människor alltså:mad:)

På en äldre häst får man kanske kolla tänderna lite oftare och se till att den kan hålla sig varm på lösdriften på vintern.
Lycka till!

Hej! Jag har en islandshäst som är 23år gammal, har haft honom 21 ½år, tycker han är lika pigg som 2år sen..:) Så tror jag han är min många år till...:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 487
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 298
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 557
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
3 011
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bilder från iPhone till Mac
  • Handdukar
  • Smart watch

Hund, Katt, Andra Djur