Köpa äldre ponny? 17 +

Sv: Köpa äldre ponny? 17 +

Asså själv tycker jag inte det är idiotiskt att köpa en äldre häst så länge du inte planerar att tävla skit mke och träna 24/7 liksom. Men lite dressyr och mysturer i skogen låter skit mysigt! :D Så länge du kollar så att hästen inte är skadad o.s.v, så är det väl inget problem. (;

om du vill lära dig av hästen så kan det vara bra med en gammal läromästare, men om du vill utvecklas med hästen så är åldern inget stort+.
jag red först en 16årig häst som tävlats på hög nivå i hoppning. jag lärde mig en hel del av henne men jag hade aldrig kunnat tävla med henne då hon var för stark för mig (bromsade inte upp sig förens vid 140 hinder :/) då köpte jag en 8åring som var duktig i hoppning och kunde en hel del dressyr. med den nya hästen så har båda utvecklats och nån gång i framtiden så kan vi nog tävla.

min första ponny var ca 18år då jag köpte honom, pga hans ålder och några ålders åkommor (stelhet, svårt att bygga muskler, hosta) så kunde jag inte utvecklas med honom eller ta lektioner utan bara rida ut och ev hoppa några bommar.
om jag vetat att jag ville tävla då så hade jag nog sett mig om efter en bättre ponny som jag kunde utvecklas med och tävla istället.
nu 10 år senare så går ponnyn fortfarande i hagen, men är gammal och skruttig numera och fungerar bara som gräsklippare.
dock så ångrar jag inte att jag mötte min dröm ponny.
köpte ponnyn för 10´000kr fick en shettis på köpet XD

Senast ändrad:

Är det helt idiotiskt att köpa en gammal ponny som är runt 20 år?
Är själv 29 år gammal och vill ha något säkert/läromästare som man kan ha mysigt med. Tänkte rida i skogen och eventuellt träna lite dressyr. Har absolut inga tävlingsambitioner men vill gärna utvecklas.
Ser mig fortfarande som en nybörjare.

Är det dumt att ge sig på att köpa en så pass gammal häst?
Vad är lämpligt att betala ?

Om den inte gått på lösdrift tidigare, är det möjligt att ha den till detta trots sin ålder?

Vi köpte vår ena ponny när hon var 17. Nu är hon 21 och har inte haft en halt dag hittils. Det vi tittade på när vi köpte var att hon inte hade några konstigheter när det gäller sjukdomshistoria (vi ville inte ha en häst med fångtendenser t ex.) Hon hade ett ganska kraftigt överben på ena fram, men det var inte något hon led av då och har inte visat något nu heller. Vi gav 15000 för henne vilket var ett mycket bra pris (renrasig och med bra stam samt haft föl förut). Det enda tråkiga med den hästen är att hon är svårlastad (vilket gör att tävlingar inte blir så ofta förekommande) i övrigt pigg och framåt och lämpar sig mycket bra som läromästare åt min dotter. Jag stjäl henne ibland också, för hon är otroligt rolig att rida :) Just love that horse:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 420
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 478
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
3 004
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka