Sv: Köpa äldre ponny? 17 +
om du vill lära dig av hästen så kan det vara bra med en gammal läromästare, men om du vill utvecklas med hästen så är åldern inget stort+.
jag red först en 16årig häst som tävlats på hög nivå i hoppning. jag lärde mig en hel del av henne men jag hade aldrig kunnat tävla med henne då hon var för stark för mig (bromsade inte upp sig förens vid 140 hinder :/) då köpte jag en 8åring som var duktig i hoppning och kunde en hel del dressyr. med den nya hästen så har båda utvecklats och nån gång i framtiden så kan vi nog tävla.
min första ponny var ca 18år då jag köpte honom, pga hans ålder och några ålders åkommor (stelhet, svårt att bygga muskler, hosta) så kunde jag inte utvecklas med honom eller ta lektioner utan bara rida ut och ev hoppa några bommar.
om jag vetat att jag ville tävla då så hade jag nog sett mig om efter en bättre ponny som jag kunde utvecklas med och tävla istället.
nu 10 år senare så går ponnyn fortfarande i hagen, men är gammal och skruttig numera och fungerar bara som gräsklippare.
dock så ångrar jag inte att jag mötte min dröm ponny.
köpte ponnyn för 10´000kr fick en shettis på köpet XD