Köpa antiskäll???

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Pumsie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 069
P

Pumsie

Hejsan, jag är emot all "fusk" i hunduppfostran men nu har det tyvärr gått så långt att jag måste köpa ett antiskäll halsband då han skäller mkt när han är ensam hemma (fast vi är borta i bara 10min) och vi har fått varningar och vi är på gränsen från att bli vräkta... :(

Så nu undrar vart kan man köpa antiskäll (UTAN doft) billigt o i bra kvalité?

Bara hittat sidor där man kan beställa men jag vill helst köpa från nån affär.

Mvh

Sv: Köpa antiskäll???

Kanske dum kommentar men - here goes...

Är det inte bättre att lära hunden att vara ensam än att straffa den för att den inte klarar av det?

Duckar och skickar... :cool:

De vanliga sprayhalsbanden kan man ofta fylla med vanligt vatten. Vet att Alexandra_W har använt såna. PM:a henne?

Hejsan, jag är emot all "fusk" i hunduppfostran men nu har det tyvärr gått så långt att jag måste köpa ett antiskäll halsband då han skäller mkt när han är ensam hemma (fast vi är borta i bara 10min) och vi har fått varningar och vi är på gränsen från att bli vräkta... :(

Så nu undrar vart kan man köpa antiskäll (UTAN doft) billigt o i bra kvalité?

Bara hittat sidor där man kan beställa men jag vill helst köpa från nån affär.

Mvh

Hur har ni tränat?
Sprejhalsband kan vara en ide, men inte till en hund som skäller för att han har ensamhetsångest då tar man bara bort ett symptom och löser inte problemet.

Svarar alla,

han är 7år köpte honom när han va 1½, har tränat VARJE dag sen den dan att han inte ska skälla, vi får tyst på honom efter ett tag när vi är hemma men när vi inte är hemma så är det ingen som säger åt honom. Han skäller ifall nån går ute i trappen, om han hör nått ljud, om grannarna pratar i sina lägenheter (väldigt dåligt byggt höghus) och när det ringer/knackar på dörren. Det har inte funkat och får tyvärr ta till antiskäll...

Gå till din zoo-affär och beskriv det halsbandet du vill ha så borde de kunna beställa in det.

Men testa det först när ni finns i närheten ändå, vet folk som använt dessa halsbanden och dom har då inte hjälpt på hunden i fråga.

Själv är jag ganska skeptisk mot anti-skällhalsband. Tror inte att det är en bra lösning.
Kanske om hunden ex. "bara" skäller när den ser en katt, då förknippar han katten med obehag och slutar ev, men som ngn annan nämnde så är ju skällandet vid ensamhet inget ofog utan osäkerhet, och jag blir tveksam om hunden förstår varför han får sig en dusch när han skäller för att han Vaktar/känner oro/etc. Då är risken att han blir ännu mer stressad när han ska lämnas ensam.

om du är tvungen att ta ett antiskall så tar inte ett spry, det kan gegga ner pälsen jag hade hellre tagit ultraljud/vibration.

Kanske dum kommentar men - here goes...

Är det inte bättre att lära hunden att vara ensam än att straffa den för att den inte klarar av det?

Duckar och skickar... :cool:

Samtidigt blir ju inget bättre av att man blir vräkt, eller? I vissa situationer måste man se om sig själv också. Ja, de vet att hunden mår dåligt och kan fortsätta träna det, trygga i att de får bo kvar.

jag puttar upp denna tråd.
är nyfiken jag också..

tänk er 2 skälliga pudlar som är vana att bo i hus och skäller på ALLT..
Men måste flytta till lägenhet!!
2 hundar är svårare att fostra än en hund.. jag har försökt i 3 år nu

Jodå, jag kan tänka mig det. Mina grannar har två pudlar som ständigt sitter i fönstret och gapar på allt som rör sig utanför dag som natt. De har nog också gett upp. Nu bor jag "bara" i huset bredvid och blir "bara" drabbad varje gång jag går förbi med min hund (4-8ggr/dag) och tycker innerligt synd om de som bor vägg i vägg, eller under...

Jag har antiskäll på min hund på dagis ibland eftersom han både kan vakta och skäller när han leker. Låter jätteelakt men fungerar utmärkt eftersom han får en påminnelse att vara tystare utan att bli rädd. Detta var lösningen för att vardagen skulle fungera och ibland är det inte den metod man tänkt sig.

sen har jag använt bur åt min hund hemma eftersom han har separationsångest och inte kan vara på stora ytor ensam. Nu står buren öppen i hans eget rum och han är instängd i rummet när han är ensam, dock har han alltid legat i buren när man kommer hem och han varit själv. Han kan koppla av och känner sig trygg där tror jag, och slipper uppdraget att vakta hela bygget. Olagligt med bur numera, men jag tycker det är en bra lösning för hundar med den här typen av problem.

Mitt halsband, för att svara på din fråga, köpte jag på en butik i närheten och det är ett av de mer välkända märkena, kostade runt 1200 och har fungerat oklanderligt i snart två år.

Har oxå ett, JET SPRAY tror jag det heter. Det pyser ut hårdtrycksluft med eller utan citrondoft. Inte vätska alltså! Pysljudet är i sig avskräckande. För min hund som skäller i ren protest för att han lärt sig att ljuda lönar sig i det förra hemmet, var detta ett mirakel! När han inte kan skälla ger han upp sin protest och lägger sig och sover, alternativt utanför affären i rena undantag står och tittar tyst med normallåg svans, alltså inte häschjar stressat som man kan tro! Men som sagt beror det ju på orsakaen till skällandet! Mitt halsband är säkert, felsprutar bara om han skakar kraftigt på sig och trots att det hände en gång är han inte rädd för halsbandet eller platsen det hände på, krävs nog en väldigt vek hund då, alternativt valp! 2-3 mån senare behövdes inte halsbandet alls! Tills....vi började flytta massa möbler, slänga och vårstäda och hunden trodde han skulle flytta igen stackaren :crazy: Flytt och stängda dörrar inomhus är hans panikgrejer som han associerar med tråkiga saker. Men ytterdörren är som sagt ok för den har vi ju tränat på! För JA vi har tränat inte bara slängt på halsbandet och thats it liksom. 7 mån senare behövdes batteriet bytas för vi hade glömt det i. Men 60 kr är ingen utgift liksom;)

men jag undrar om det utlöser på hund nr 1 om hund nr 2 skäller?

vore ju inte kul om den ena som inte skällde blev straffad när den andra skällde

men jag undrar om det utlöser på hund nr 1 om hund nr 2 skäller?

vore ju inte kul om den ena som inte skällde blev straffad när den andra skällde

Ja tyvärr! Hänger halsbandet på dörrhandtaget och hunden är inom ca 1 m så kan det utlösa ibland. För flera hundar så vet jag flera pudelägare som testade tyst ljudsignal men det fungerade oxå sådär. Min hund skäller oxå för att han ännu inte litar på att vi fixar tex gäster som plingar pga att hans osäkerhet är för stor så han klarar inte att inte varna. Han skäller inte längre på andra hundskall utifrån, kanske för att det skvallertränats ute, inte heller stampningar och knackningar som förr, så nu ska vi testa kombinera ett beteende med ett annat och lära honom rusa till kylskåpet och tigga gott när det ringer på dörren!:idea: Sedan blir det koppel på för att lära honom hur man lugnt hälsar på gästen sedan!

Vi har nyligen börjat använda antiskallhalsband på vår stora hund efter att ha varit i en liknande situation som du är i nu.
Vi provade allt och var inställda på att "träna" bort skällandet. Till slut kände vi att det blev ohållbart att inte ens kunna lämna honom en timme utan att känna sig stressad av att han ev står och skäller och stör grannarna.
Vi blev rekomenderade antiskallhalsband och var skeptiska men vi tyckte att det var värt att gripa halmstråt och se hur han reagerade.
Och glädjande nog fungerar det. Halsbandet pyser till när han ger skall och det bli liksom ett avbrott som gör att han inte kan varva upp sig. Han är mycket lugnare nu när vi kommer hem än de gånger han kommit igång och han stått och skällt. Vi kollar nivån på halsbandet när vi kommer hem och det är inte många skall han har gett ifrån sig innan han "gett upp".

Vi köpte vårt på Huveröds och det är operfymerad spray i det. Det kostade närmare 1500 kr men det var det helt klart värt för oss.

(Vi har även provat DAP som jag skrivit om i en tråd, utan någon större effekt dessvärre)

Vi har nyligen börjat använda antiskallhalsband på vår stora hund efter att ha varit i en liknande situation som du är i nu.
Vi provade allt och var inställda på att "träna" bort skällandet. Till slut kände vi att det blev ohållbart att inte ens kunna lämna honom en timme utan att känna sig stressad av att han ev står och skäller och stör grannarna.
Vi blev rekomenderade antiskallhalsband och var skeptiska men vi tyckte att det var värt att gripa halmstråt och se hur han reagerade.
Och glädjande nog fungerar det. Halsbandet pyser till när han ger skall och det bli liksom ett avbrott som gör att han inte kan varva upp sig. Han är mycket lugnare nu när vi kommer hem än de gånger han kommit igång och han stått och skällt. Vi kollar nivån på halsbandet när vi kommer hem och det är inte många skall han har gett ifrån sig innan han "gett upp".

Vi köpte vårt på Huveröds och det är operfymerad spray i det. Det kostade närmare 1500 kr men det var det helt klart värt för oss.

(Vi har även provat DAP som jag skrivit om i en tråd, utan någon större effekt dessvärre)

Är det samma som vårt tro? 1300 på haromi men så tillkommer sprayen för 150 kr eller så. Men jag kan inte kolla nivån. Dock filmar vi så vi vet att han om han testar så testar han endast en gång det räcker för honom. Det visar oxå att han inte lider av stark ångest då hade han skällt ändå och så mycket spray ryms faktiskt inte ändå.

*KL*

Jag har bara positiva erfarenhet av antiskäll. Min odåga var otroligt uppe i varv när han kom och när han kom på att han dessutom hade en röst så blev det ohållbart. Jag bor i ett hyreshus med många äldre så det fanns inte på kartan att hålla på att "träna". Tyst hund eller ständiga klagomål från grannarna så kul är det inte med samtal från hyresvärden.

Uppfödaren skickade ner ett antiskällhalsband men det var inte så bra. Det drack batteri och sprutade ut massor av spray i varje dos. Köpte ett eget som kostade 1500:- och där ingick citronspray men man kan köpa till doftfri spray att ladda det med också. Det kom lite mindre spray men med ett bra ljud.

Det tog 1 vecka med det nya halsbandet och sedan var det inte roligt att skälla när man var ensam hemma, tidningsbud/brevbäraren rörde sig i trapphuset mm och kunde man inte skälla så kunde man lika bra lägga sig ner och ta det lugnt.

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
909
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 780
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Ni kanske har läst min tidigare tråd om min gammelman på snart 10 år, som helt plötsligt börjat skälla när han är ensam. Tidigare har...
Svar
13
· Visningar
1 807
Senast: lady_vip
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka