Köpa basgarderb/startpaket till häst! Billigt vs Dyrt?

villagegirl

Trådstartare
Har precis gått och blivit typ "häst-ägare" till en häst som kommer hem till mig nästa lördag.:) Så nu måste jag ju skaffa en basgarderob/startpaket till hästen, dvs det jag minst behöver för att hålla hästen på ett bra sätt!
Så min fråga är egentligen: vad är värt att betala lite extra för redan från början?
Jag är på det klara med att bl a sadel kommer behöva kosta en del för att få en som ligger bra, medans t ex grimmor/träns inte behöver vara dyra för att funka bra och problemfritt.
Men hur ligger det till med t ex täcken? Är det stor kvalitetsskillnad mellan de olika prisklasserna?

Tacksam för så många svar och synpunkter som möjligt!

(till moderatorerna: jag vet att det redan finns en tråd om start-paket till häst, men jag känner att min inte riktigt har samma frågeställning. Men feel free att slå ihop trådarna om ni tycker att det behövs! :))

Sv: Köpa basgarderb/startpaket till häst! Billigt vs Dyrt?

Det som jag tycker att man ska lägga pengar på från början är:

Sadel & Tillbehören (så viktigt att det passar dig och hästen! :bow:)
Täcken (Bucas är ett hett tips, mycket för pengarna!)
Bett (Sprenger! :love:)
Borstar (Det är en stor del av kontakten med hästen och naturborstar är så mycket bättre än syntet!)

Annars går väl nästan allt annat såsom grimmor, träns, förbyglar, benskydd osv att finna till mycket billiga priser på tex Hööks eller andra kedjor..

Jag föredrar dock lite dyrare märken på nästan allt då jag vill veta att jag får kvalité oavsett vad jag köper! :laugh:

Den dyraste lädergrimma jag har köptes för 450:- i en butik för 10 år sedan. Jag har senare förstått att butiken sålde den till mig för fel pris då det är en Dyon grimma. Övriga grimmor och träns är budget prylar. Inget huvudlag jag har har kostat över 1000:- Inte ens kandaret. Sadeln är en begagnad dressyrsadel för 4000. Inte heller den är ett fint märke.

Sköts budget grejerna så håller de. Mitt äldsta träns är ca 20 år och pensioneras nu. Det kostade 400 då, har jag för mig.

Täcken köper jag Hansbo halvhals på rea för 650:- De håller även för min täckesätande monster. Billigare än hööks och håller för i stort sett allt. Ligger bra på hästen.

Vardagsgrimmor, en del schabrak och ridkläder till mig köper jag på hööks eller andra butiker som har billigt. Gekås är ett hett tips.

Budget behöver inte betyda att grejerna inte har kvalitet. Allt går sönder om det inte sköts, så är det. Jag har också sett dyra saker som varit skit. Vi har lätt för att lura oss på att köpa dyrt och fint märke bara för att de är populära för stunden.

Grimmor (nylon eller annat, men inte läder), grimskaft och annat som inte direkt påverkar hästen köper jag gärna budget. Jag har haft ett par stycken i prisklassen dyrare, men ärligt talat inte märkt skillnad jämfört med budget (t.ex. Hööks).
Ett eller ett par budgetschabrak/-vojlockar kan vara smidigt att ha, om man inte vill lägga mycket pengar på sådant på en gång. Jag köpte ett MiaRS, och en vojlock på Hööks att ha när det ska tvättas.
Annars är mitt budgettips egentligen att i början köpa det som behövs för närvarande, och sedan fylla på efterhand och då köpa hållbara saker. Och att granska det man vill köpa, så att man inte blir lurad (som ovan nämnde - en del tar fint betalt även för skräp...).

Jag köpte ett Stübben-träns (1500-1600:-) denna gång (köpte ny häst för tio dagar sen :D). Om allt går som det ska, kommer det att hålla hästens liv ut. Jag är ingen "tränsfanatiker", dvs köper inte en halv biljon huvudlag bara för att de är fina, utan valde att istället lägga en summa på kvalitén. För mig är (den brutala) skillnaden i läderkvalité absolut värt det; går det sönder går det att laga så att det blir som nytt, till skillnad från många av t.ex. Hööks träns.
När det kommer till tyglar tycker jag att Hansbro är ett bra budgetmärke, iaf för mig som gärna vill ha vävribb/gummi (jag vet inte vad det kallas egentligen. Där gummit sas är "vävt" i materialet). Ett par hundralappar gav jag för mina. För mig är ett par tyglar jag trivs med viktigt för kontakten med hästens mun - och så får jag lätt skav av tjocka tyglar.

Borstar håller jag med föregående talare - naturborst är värt pengarna. Jag har en ryktborste, en rotviska, ryktskrapa, borste för man och svans samt ett par hovkratsar - det räcker långt imo!

Täcken är också klart värt att lägga pengar på. Bucas är inte så hemskt mycket dyrare än Hööks dyrare täcken, men kvalitétsskillnaden är inte riktigt lika liten...

Man ska dock vara medveten om att man kan hitta guldklimpar bland budget-utbudet också. Har t.ex. ett budgettträns jag köpte för sådär 500 år sedan, inget snoffsigt fint, finns inte ens ett märke på det så vettefan vad det är för något, men det har hållit i ur och skur, inga sprickor, inget som är torrt och stelt.

Dock tycker jag man gott kan lägga lite extra på bra täcken, speciellt de täcken som hästen ska ha på sig i hagen som ska tåla lek och bus, ska tåla att hästen rullar sig i leran osv. Sen är det givetvis sadel som inte får vara "vad fan som helst man hittade billigt", men det vet du ju redan.

Det beror ju också lite på vad man anser vara dyrt och vad man räknar som budget. Kan personligen tycka att när träns börjar komma upp mot 500 kr och däröver så slutar det vara budget i mina ögon, därmed inte sagt att kvalitén alltid är så lysande bara för att det är dyrt.

Dock är mitt tips: Om du har möjlighet, åk till en hästsportbutik och känn och kläm på varan du vill köpa. Bara för att tränset kostade 1200 kr finns det inga garantier för att du inte får ett måndags-exemplar om du beställer över nätet. Läderprodukter vill jag helst alltid klämma på själv i butik och sen köpa just den produkt jag hållit i. Håller du två träns av samma modell från samma butik i var hand kan det mycket väl vara så att det ena är mjukt och fint i lädret, medan det andra känns som papper.

Håller med de andra om naturborstar, täcken och sadel är sånt man ska lägga pengar på.
Grimmor betalar jag så lite som möjligt för även träns, vill kunna ha dem ute i blötan utan att behöva vara rädd om dem. Men annars tycker jag att man kan hitta mycket bra bland budgetgrejerna, bara man söker lite.
Schabrak ser jag mest som en kul grej där jag vill kunna variera mig så de köper jag billigt. Jag handlar det allra mesta på Börjes, Horze och Hööks och är nöjd med grejerna.

kl

Tack så mycket för alla svar! :) Känns som att ni tycker så som jag trodde angående vad som är värt att lägga mer pengar på! Jag tycker att det som känns svårast att köpa är ute-täcken, det finns ju så sjuuukt många! :o + att det har jag aldrig köpt förut så jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter.

Som start borde det väl räcka med:
- helt ofodrat regntäcke
- lite fodrat utetäcke, t ex bucas smartex rain (som jag förstått är bucas ett ok "budget-märke", hyfsat slitstarkt osv.)
- mer fodrat vintertäcke

att ha ute nu i höst/vinter. Eller är det något mer som är jättenödvändigt/helt onödigt? Sen självklart innetäcke, ridtäcke osv

Låter som en lagom uppsättning att börja med. Jag hade också haft ett ull/fleecetäcke om hästen blir blöt och ska stå inne. Men jag ser inte Bucas som något Budgetalternativ. Såg idag ett fodrat regntäcke för 1800 :-. Mitt Horsware kostade 1200 och då ingick en hals. Efter vad jag hört och läst är HW vassare än Bucas dessutom. :)

Fast det där med täcken tycker jag att du ska ta det lugnt med, du lär liksom märka med tiden vad du verkligen behöver i den vägen. Alla hästar behöver inte vara täckade jämt, det varierar ju både beroende på ras och individ.

Sen kan man undra om just den hästen behöver täcke!

En filt att lägga på om man rastar eller vill att hästen torkar lite långsammare när det är kallt kan vara ett nog så gott alternativt. Än finns de gråa "millitärfiltarna" på vissa firmor.

Bästa borsten jag har är en piasavakvast utan skaft! Perfekt till av vinterpälls lurviga nordsvenskar vintertid. En ryktskarapa att skava lera med samt nån lite mjukare borste sommartid. Vill med detta mena att skaffa varteftersom du kommer på vad som passar er. Det är så lätt att dra på sig en massa saker som man lagt massa pengar på, även billiga saker kostar, som man "ska" ha. Glöm det är du snäll! Du ska se att det löser sig!

Skälv har jag nog inte lagt mer än ett par tre fyra tusenlappar till två hästar som både rids och körs.Dock har det kostat en massa tid! Det finns helt enkelt olika vägar att gå!

Ptr

Jo en sak kom jag att tänka på som faktiskt är väldigt bra så här på hösten framför allt!

Reflexer, högt och lågt. Och så pannlampa och röd cykellykta att sätta i nacken.

Att synas är inte dumt!

Ptr

Har precis gått och blivit typ "häst-ägare" till en häst som kommer hem till mig nästa lördag.:) Så nu måste jag ju skaffa en basgarderob/startpaket till hästen, dvs det jag minst behöver för att hålla hästen på ett bra sätt!
Så min fråga är egentligen: vad är värt att betala lite extra för redan från början?
Jag är på det klara med att bl a sadel kommer behöva kosta en del för att få en som ligger bra, medans t ex grimmor/träns inte behöver vara dyra för att funka bra och problemfritt.
Men hur ligger det till med t ex täcken? Är det stor kvalitetsskillnad mellan de olika prisklasserna?

Tacksam för så många svar och synpunkter som möjligt!

Ett bra tips är att leta begagnad märkessadel.Du kan få riktigt mkt för pengarna.
Finns även en hel del annat man kan köpa beg och sedan byta upp sig efter hand.
Själv har jag många täcken från B..rjes som jag är supernöjd med!
Äldsta har hängt med över 10år.Även på U..ared går att göra fynd!

Se till och skaffa på dig ett ordentligt stallapotek så du har sjukvårdsgrejer som kan gå åt. Även pälsglans och andra skötselprodukter som går åt som "förbrukningsvaror" skulle jag betala lite mer för. T.ex. abosrbshines sortiment är superbra. Det är väldigt stor skillnad på t.ex. deras pälsglans jmf med Hööks/Börjes. TIBs pälsglans är också bra och Prisvärd!

När det sedan kommer till sadlar så är du inne på rätt spår. Ta gärna hjälp av en sadelutprovare så att du hittar en sadel som passar ordentligt till hästen men som även du själv trivs bra i och sitter korrekt i. En bättre begagnad märkessadel av bättre kvalité på läder osv är att rekommendera i stället för t.ex. en ny billigare lädersadel (då får man se upp med att sadlarna kan vara sneda, dåligt läder osv ) . Jag skulle också se till att det är sadel som går att stoppa om vid behov.

Beträffande träns så är det väl värt och lägga ut ett par hundralappar på, jag skulle nog lägga ut åtminstone 500-600 för ett träns för det lönar sig oftast i längden när det gäller kvalitén. Även ett bättre begagnat träns tycker jag kan vara okej att köpa såvida det är väl skött och alla sömmar osv. är okej om lädret är av bra kvalité. Annars tycker jag t.ex. Hansbo har sjysta träns, även Hööks dyrare vet jag har mjuknat och blivit fina efter en tids användning.

När det kommer till täcken så skulle jag även här lägga ut lite mer pengar. Själv tycker jag t.ex. det kan vara bra och ha två regntäcken och två vintertäcken om hästen behöver ha det. Detta eftersom utetäckena gärna kan bli ordentligt blöta, även om man har torkmöjligheter kan det ju ta sin lilla tid innan de torkar ordentligt. Då är det guld ha ett extra täcke, både tunnare och tjockare utetäcke. Jag tycker gott man kan lägga ner pengar på de utetäckena man använder mest, se till att de har bra passform, verkligen håller mot vätan och andas ordentligt! Däremot så tycker jag det är helt okej och ha en billigare variant som reservtäcke då man kanske inte använder det så mycket.

Börjes täckena tycker ju många är bra själv ger jag inte så mycket för dem. Passformen är inte helt hundra, de står inte emot regn lika bra som dyrare täcken, andas inte lika bra osv... Mina givna favoriter är helt klart från Horseware. Amigos (HW billigaste täcken) är också riktigt bra och prisvärda, passar dessutom många olika typer av hästar. Däremot så kanske man t.ex. inte har lika stort behov av ett svettäcke och därför behöver man ju kanske inte köpa det allra dyraste. Likaså tycker jag många billigare ridtäcken (länd/skrittäcken) funkar bra likaväl som de dyrare. Bara de ligger bra så brukar de funka.

Benskydd finns det också helt ok som inte är så fasligt dyra, skulle dock avråda från att välja den allra billigaste sorten då passformen och kvalitén på de som kanske kostar 100 kr mer per par i regel Är bättre.

När det kommer till grimmor så tycker jag inte man behöver köpa de allra dyraste, Men dem ska sitta ordentligt på hästen (bra passform), vara rejäla, ha bra spännen och helst vara fodrade så att dem inte får skav. T.ex. Hansbo har väldigt bra fodrade grimmor som kostar ca 70 kr, alldeles utmärkta till vardags. Och Källquists protector har typ "kopior" av Bucas grimmorna men de kostar typ under halva priset.. fast det är likadan typ av spännen osv

Även grimskaft råder jag att lägga en tjuga extra per styck på , köp de som kostar 49 kr i stället för Gekås billiga för 25 kr typ.. har varit med om 2-3 stycken därifrån som bara gått rakt av trots att hästen inte alls är minsta "dragig" och leda. ? Aldrig varit med om det med andra fabrikat på grimskaften.

Jag har köpt nästan allt mitt begagnat. Har en tre, fyra träns, hackamore osv som jag har putsat upp till perfektion. Inga supersaker men heller inte värsta skiten. Jag har gjort grymma fynd!! Köp på tradera, gå med i facebookgrupper, kolla på bakluckeloppisar på ridskolan, blocket, stads- torg på nätet etc.

Det enda jag köpt i butik är ett täcke och jag skickade efter en sprillans sensation- sadel. Borstar också förstås. Har både syntet och äkta.

På begagnatsidan säljs ofta nya saker också som blivit liggande. Jag har köpt mängder med "begagnat" med lappar kvar, i orgförpackning tom, till löjligt låga priser. Har sparat mängder med pengar på det här sättet!! :idea:

Så håll utkik är mitt bästa råd!!

jag försöker handla så mycket som möjligt antingen på rea eller begagnat.

då kan man hitta bra saker till bra priser. jag är ingen sådan som bryr mig om märken, inte heller så noga med att allt ska vara lika i färg etc så då blir det enkelt att hitta saker till bra priser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 123
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på... 2
Svar
26
· Visningar
4 624
Senast: Kirie
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 382
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Behöver lite hjälp i mina funderingar (om tråden ligger fel får den gärna flyttas, var osäker var den passade bäst). Jag fick ta bort...
Svar
14
· Visningar
3 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka