Köpa föl/unghäst...

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare ArabFlickan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 071
A

ArabFlickan

Vad ska man tänka på när man köper ett föl f.07 eller en unghäst f. 06-05? Dom e du då inte inridna så man kan ju gärna inte provrida dom då...
Jag själv e mest sugen på en 07:a eller max en två-åring... Vad ska man titta på, vad ska man ha för frågor? med mer...

Sv: Köpa föl/unghäst...

Jag skulle titta på föräldrarna och se om jag gillar dom. Se att mamman har ett trevlöigt temperament. Sen tittar jag på hur fölet rör sig i hagen i alla gångarter samt hur det är att hantera. Öppet hyfsat socialt?

Lite hanteringsbrister ser jag inte som ngt problem det kan jag ordfna med då den kommer hem. Dock vill jag att den skall ha läåtta för att röra sig i alla gångarter och helt enkelt se trevlig ut.

Jag skulle precis som Twiggy sa kolla på hur det rör sig och på föräldrarna. Sen på att fölet/unghästen har bra "huvud". Verkar det socialt? Lättskrämt? Aggressivt? Kolla hur det beter sig mot dig och människorna omkring och mot de anda hästarna.

Härstammning/blup/ev tävlingsmeriterad mamma eller syskon.

Leta förutsättningslöst.Ta hjälp av någon som är kunnig på unghästar.Har du inte erfarenheter sen tidgare är det viktigaste att du får bra med hjälp.

Kolla att den är hanterad, lyft hovar, avmaskad och vaccinerad förstås och i ett hyfsat hull. Den ska röra sig trevligt och vara nyfiken och social. Kunna ledas i grimma.

Om jag ska köpa en 07:a så vill jag inte att den ska vara allt för hanterad, vill ju lära den de mesta själv i så fall :)
Men de e klart att den ska ja inte flyga i luften så fort man rör den å den ska ju helt klart kunna gå i grimma...

Det är INTE en fördel att ett föl är lite hanterat...........jag blir så trött på folk som tror det......det är sjuresor trevligare att få hem en tam och harmonisk häst än en som man ska behöva "fostra".

Köp en hanterad.........inge snack om att den kan ha blivit "fel hanterad" av tidigare ägare och att det alltid är bättre med en "orörd" häst.

Det var ju inte riktigt så jag menade... men jag vill inte ha en fölunge som dom hanterat "för mycket" Det e klart att han ska kunna det vardagliga, som lyfta hovar, gå i grimma m.m...

Hur menar du då?

Hur kan en fölis ha hanterats "för mycket".Vad skulle det kunna vara?

Problemet är oftast det omvända....att den är hanterad alldeles för lite.......kan inte tänka på ett enda fall faktiskt där fölis varit hanterad "för mycket".

Jo jag menar att jag vill lära den det mesta... Men den ska ju hellst vara uppfostrad så pass mycket att den inte sparkar hugger en å hoppar ur skinnet så fort den ser en...

Jo det var just det.....vad ska man "lära" ett föl som man inte vill att det ska kunna när man köper det?

Har du förresten tänkt på att fölis behöver ha en jämnårig kompis att leka med?Då kan de leka med varandra och rasa ur sig.....då behöver man inte ställa upp som "lekkompis".....det kan bli tuffa tag.

Ja de har jag tänkt på... hjälper nämligen min kompis me hennes härstar så föl e jag van vid...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 875
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år... 2
Svar
25
· Visningar
3 983
Senast: fio
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka