Köpa första hästen som vuxen

Många okunniga köper katter men det är ändå "enklare" djur att sköta. Dom lever mer naturligt. Hade vi haft katten i bur 16 timmar om dygnet, ute i rastgård på några kvadrat och sen skulle träna dom till atleter, då tror jag att vi hade haft mycket mer beteendeproblem och skadade katter. Tror jag :)
Det beror väl ändå på hästhållingen, man kan ha hästar så de får utlopp för mycket av sina naturliga beteende. Lösdrift i stora hagar och inte behöver man träna hästen att bli atlet. Jag håller med om att katter är enklare, men det är mest att man inte tränar dem eller hanterar dem och de är mindre och mer hanterbara på det viset. De kan må minst lika dåligt som en häst om man inte klarar ut dem dock.
 
Många okunniga köper katter men det är ändå "enklare" djur att sköta. Dom lever mer naturligt. Hade vi haft katten i bur 16 timmar om dygnet, ute i rastgård på några kvadrat och sen skulle träna dom till atleter, då tror jag att vi hade haft mycket mer beteendeproblem och skadade katter. Tror jag :)
Hur många har häst så numera?
 
Många okunniga köper katter men det är ändå "enklare" djur att sköta. Dom lever mer naturligt. Hade vi haft katten i bur 16 timmar om dygnet, ute i rastgård på några kvadrat och sen skulle träna dom till atleter, då tror jag att vi hade haft mycket mer beteendeproblem och skadade katter. Tror jag :)

Jag förstår vad du menar men håller inte med helt. Inte för att göra detta till en kattråd men många har inte ens koll på basic näringslära, tandhälsa och beteenden hos katter.
 
Läser tråden och slås av tanken att jag hoppas alla som har andra djur som t.ex. katt är lika pålästa i deras näringslära och psykologi, som man vill att en hästägare ska vara. Jag tror för övrigt det löser sig, bara man vill lära och har bra källor i form av böcker och ännu hellre vettiga personer i omgivningen.
Jag tror också att det löser sig, och jag skulle nog inte säga att det nödvändigtvis är en dålig idé för TS att köpa häst nu, men det beror på så många olika faktorer.

Grejen är att om du oavsiktligt missköter en katt så är det synd om katten. Gör du för mycket fel med en häst kan du dö. Personligen känner jag att det ställer betydligt större krav på en ny hästägare.
 
Jag förstår vad du menar men håller inte med helt. Inte för att göra detta till en kattråd men många har inte ens koll på basic näringslära, tandhälsa och beteenden hos katter.
Fast det är ju lika illa. Jag tycker inte att man ska ta ansvar för något djur utan att ha läst på och lärt sig så pass att man kan ge djuret bästa möjliga liv. Det kvittar om det är en mus eller en häst. Kunskap behövs oavsett.
 
Jag är en av dom som tror att du kan köpa häst ganska snart, allt beror på hur intresserad du är av att lära dig, det finns mycket på nätet som tex hästsverige.se som redan varit uppe på tapeten.
Jag köpte häst som 15-åring, inte kunde jag allt men jag fick hjälp på vägen och kan idag hyffsat mycket om hästar!
 
Om du VILL lära dig så finns otroligt mycket kunskap inom räckhåll! Både på nätet och i böcker. Du kan såklart inte lära dig rent praktiskt, men väldigt, väldigt mycket kunskap om foder, sjukdomar osv kan du få grunderna i genom att läsa.

Så om du vill och själv söker och tar till dig information, så tycker jag inte egen häst behöver vara så långt borta. Prata med ridskolan om du kan ha hästen där och få hjälp av personal på plats. Är man orutinerad är det en trygghet med anställd personal som hanterar hästen dagligen, då får man automatiskt lite hjälp med vardagskollen och det finns kunniga på plats för frågor. Men självklart ska man kolla först att det är okej att man kommer ställa mycket frågor i början!

En bra hjälp på vägen, förutom att läsa på (och läs, delta och fråga i olika diskussionsforum, det är supernyttigt!) kan vara att fråga om du kan hjälpa till med stalltjänster i stallet. Ofta kan det t.ex. vara uppstallade eller ridsklans tävlingsryttare som ansvarar för helgerna/vissa pass på helger. Finns det någon möjlighet för dig att haka på och få lite grundläggande kunskaper där?
Ställ upp som funktionär på tävlingar, fråga om du får vara med när hovslagare/veterinär/osv är på besök. Hjälp till på ridskolans städdagar osv. Ju mer du är med hästar och i stall, desto mer lär du dig.

Du låter kanske för okunnig för att köpa häst NU, men om du verkligen lägger manken till ett tag och har bra hjälp (som vill hjälpa) så ser jag det inte alls som omöjligt att du skaffar egen häst typ i höst/vinter, t.ex.
 
Jag skulle inte köpa häst i din sits, du verkar tyvärr ha för lite kunskap inom allt utöver ridningen. Alt hyra häst och stalla upp den på någon ridskola etc där många utbildade finns?
 
Jag tror också att det löser sig, och jag skulle nog inte säga att det nödvändigtvis är en dålig idé för TS att köpa häst nu, men det beror på så många olika faktorer.

Grejen är att om du oavsiktligt missköter en katt så är det synd om katten. Gör du för mycket fel med en häst kan du dö. Personligen känner jag att det ställer betydligt större krav på en ny hästägare.
Håller med. Man kanske inte behöver vara så jättekunnig på alla områden men man bör ha en viss erfarenhet och vana att arbeta med hästar (eller andra större djur) innan man skaffar en egen häst.
 
Jag skulle inte köpa häst i din sits, du verkar tyvärr ha för lite kunskap inom allt utöver ridningen. Alt hyra häst och stalla upp den på någon ridskola etc där många utbildade finns?
Fast är den någon särskilt stor skillnad mellan att hyra en häst och köpa den? Förutom risken för komplikationer med avtal och relationen till uthyraren och att det vanligen är dyrt att hyra? Köper man en häst kan man också stalla upp den på en ridskola eller annat stall med kunniga.

Grejen är väl att man kan behöva hjälp och stöd för att ro hem det.

Klart om ägaren är aktiv och stöttande men det finns det ingen garanti för.
 
Fast är den någon särskilt stor skillnad mellan att hyra en häst och köpa den? Förutom risken för komplikationer med avtal och relationen till uthyraren och att det vanligen är dyrt att hyra? Köper man en häst kan man också stalla upp den på en ridskola eller annat stall med kunniga.

Grejen är väl att man kan behöva hjälp och stöd för att ro hem det.

Klart om ägaren är aktiv och stöttande men det finns det ingen garanti för.
Du säger du själv att man inte äger den dvs det går att lämna tillbaka, kanske byta till annan häst osv. ;)
 
Jag känner att jag inte har någon berättighet att döma eller avgöra något, men min rekommendation är nog att, som Problematisk skrev, du läser på och försöker ta reda på information kring hästägandet och hästar utöver ridningen. Kanske finns information på youtube?

Jag är också lite rädd av mig, mer än förut då jag nu inte håller på aktivt med dem längre (har också bara ridit på ridskola, men har även varit medryttare). Om jag hade en häst och den skulle på något sätt fastna i en transport eller börja bitas så vet jag inte hur jag skulle göra för att klara av situationen. Tycker inte om hästar som bits och blir rädd då. Vill inte göra illa mig.

Jag vet att jag kollade olika lastningsvideos på youtube så sådan information finns iallafall definitivt där.
 
Fast är den någon särskilt stor skillnad mellan att hyra en häst och köpa den? Förutom risken för komplikationer med avtal och relationen till uthyraren och att det vanligen är dyrt att hyra? Köper man en häst kan man också stalla upp den på en ridskola eller annat stall med kunniga.

Grejen är väl att man kan behöva hjälp och stöd för att ro hem det.

Klart om ägaren är aktiv och stöttande men det finns det ingen garanti för.

Om det börjar gå söderut är det oftast snabbare att lämna tillbaka än att försöka sälja. Särskilt till vintern, senast igår gjorde vi under en middag ett snabbt överslag att många hästar kommer att bli billiga när betessäsongen är över, och många kommer vara helt osäljbara.
 
Du säger du själv att man inte äger den dvs det går att lämna tillbaka, kanske byta till annan häst osv. ;)
Det beror på avtalet, det är i stort sett ingen som accepterar att du lämnar tillbaks hästen hur som helst. Många gånger är det en fast hyrestid eller en lång uppsägningstid och det kostar skjortan om du vill lämna tillbaks den, om du ens får det. Och blir hästen skadad kan det bli ännu värre. Med en häst du äger har du full frihet att göra vad du vill. Så fördelen du nämner är är knappast något automatiskt och kan vara en nackdel. Får du inte lämna tillbaks i förtid och du vill det så står du med en häst och kan inte annat än att ta hand om den även om det är kris. Avtalet kan hindra dig från att lämna bort den.

I övrigt är det samma sak att ta hand om hästen förutom att ditt bestämmande kan vara begränsat så det blir inte direkt lättare. Du kan tvingas betala dyra veterinärräkningar där du bedömer det vore bättre att ta bort hästen.
 
Om det börjar gå söderut är det oftast snabbare att lämna tillbaka än att försöka sälja. Särskilt till vintern, senast igår gjorde vi under en middag ett snabbt överslag att många hästar kommer att bli billiga när betessäsongen är över, och många kommer vara helt osäljbara.
Ja om man får lämna tillbaks den, det beror på avtalet. Du kan vara mer låst också, eller få betala dyrt för att lämna tillbaks den.
 
Du kanske inte ska ge upp att leta medryttarhäst. Jag höll koll på annonser i nästan två år innan jag hittade min nuvarande medryttarhäst. Jag tycker att jag lär mig jätte mycket på att vara medryttare, både när det gäller hantering och skötsel av hästen. Även fast jag egentligen bara rider och ibland mockar. Men ägaren till hästen pratar mycket med mig kring allt som har med hästen att göra, så jag lär mig mycket småsaker hela tiden. Dessutom har jag fått hjälpa henne med annat allteftersom jag har lärt känna dom mer och mer. Så det kanske är bra att fortsätta leta medryttarhäst ändå. Jag tycker att det är jätte skönt att kunna fråga ägaren om jag är osäker på något angående hästen. Jag har fått ta hand om sår, slussat ut hästar till sommarbete, bytt broddar, varit med på stallbyte mm. Sånt har jag aldrig gjort på en ridskola.
 
Du kanske ska köpa en islandshäst och ställa upp på någon islandsanläggning med kunniga människor omkring dig ? Går säkert fråga ägarna på en sån anläggning om dom vill vara till hjälp :) tycker man lär sig mycket och fort och mycket handlar om sunt vuxenförnuft

Det där rådet gör mig lite ledsen, faktiskt. Det är inte "lättare" att ha islandshästar än andra hästar. De äter förvisso mindre (och blir därmed billigare i drift), men har samma behov av uträknad foderstat, daglig visitation, rörelse och flockliv som alla andra hästar. Vill man ha just en islandshäst så skall man givetvis skaffa det, men utan att tro att man kommer undan med sämre hästkunskaper än vad som krävs för vilken annan häst som helst!
 
Det är så mycket av hästägandet som det hade varit bra att kunna innan man skaffade häst - men det är nog nära nog omöjligt att lara sig utan att just ha häst. Mycket miment 22 i det hela och till stor del beroende på hur en del bär sig åt i kontakten med icke hästägare. Men också hur alltför många ickehästägare bär sig åt och har en nära nog parasiterande attityd till andras hästägande och dess kostnader.
 
Det är så mycket av hästägandet som det hade varit bra att kunna innan man skaffade häst - men det är nog nära nog omöjligt att lara sig utan att just ha häst. Mycket miment 22 i det hela och till stor del beroende på hur en del bär sig åt i kontakten med icke hästägare. Men också hur alltför många ickehästägare bär sig åt och har en nära nog parasiterande attityd till andras hästägande och dess kostnader.
Skaffa häst var nog en av de starkaste känslomässiga tiderna jag upplevt - mycket beroende på följdskador som med lite mer kunskap rentav hade kunnat undvikas. Man måste lära sig att ifrågasätta och gallra hårt i vad som föreslås. Väldigt mycket av det som jag lärt mig på vägen hade jag inte kunnat lära mig på annat sätt än att själv ha häst och det om så många bitar lite i perferin av hästarna. Kulturmiljöerna runt betena och hur de ska skötas för att ge bra miljö åt hästarna, höskördantets ädla konst och rentav traktor och maskinkörandet. Kulturintresse och förutsättningar för universitetsstudier är med nåt att tacka hästägandet för i förlägningen osv. Det har helt enkelt gett så otroligt mycket även om det kostat på hårt emellanåt.

Det jag däremot skulle vilja kasta in som en brasklapp är just det om hur det förändrar livet - och att man får vara inställd på det. Som hästägare kommer man i vissa ögon mer och mer att bli "lite elgest" samtidigt som man skaffar sig en helt ny bekantskapskrets där man passar förunderligt väl in i gänget. Denna förändring får man vara beredd på så gått det går. Att unna sig blir inte att resa någonstans, att unna sig blir att ta en härlig ridtur tråtts underkylt regn och halv storm och noll sikt i pannlampans sken en kulen höstnatt när man borde legat och sovit för man ska upp till jobbet nästa dag. Man unnar sig inte nya kläder för att vara tjusig, men gärna en bra jacka att rida i när vädret är som ovan beskrivet.
Förändringen märker man kanske inte så där direkt - man är bara förhoppningsvis lycklig hästägare, men så småningom så. Det har art värt det alla dar i veckan, nästan, men för det mesta iallafall. Baksidan är ångsten och oron över indevider man älskar, men är en bit som ska hanteras det med.

Att tro att man skulle kunnat lärt sig tillräckligt innan är en utopi och ett ganska hopplöst företag. Som barn och ungdom när man har tiden framför sig, så visst, mycket kan förändras de åren. Men som vuxen är det nog bara att ta ett beslut som vuxen och ta konsekvensen av det. Att ständigt vara öppen för att lära sig och hela tiden vara beredd att lära om och ställa olika saker mot varandra. Ekonomi är viktigt, det behöver inte vara dyrt att ha häst, men det kan kosta skjortan och det fort. Men det är väl som det är med det och något man får vara beredd på. Vill och önskar man sig ha häst så är det att börja leta, finns många fina hästar till salu men också alltför många hästsäljare som gärna försöker prångla iväg hästar i tvivelaktigt skick till oerfarna hästspekulanter. Här är väl den absolut största faran med att ha för lite kunskap! Så ta hjälp med den biten!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 269
Senast: bobbbo
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 468
Senast: mamman
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 617
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp