Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Druvan skrev:Jag har en häst från Lettland. Är otroligt nöjd med denna häst- hon är väldigt sund och "rejäl" med ett bra lynne jämfört med dom svenska halvbloden. Jag har fortfarande kontakt med beridaren i Lettland som red in henne för fem år sedan. Tror många gånger att aveln i dessa länder är mer seriös än i Sverige. Stuterierna är oftast statligt ägda då dom vanliga medborgarna inte har råd med häst. Med andra ord förekommer inte "buskavel" i samma utsträckning som i Sverige där vi avlar på vilket skit som helst bara för att hästen är söt...
Man använder, by the way, mycket tyskt blod i dessa länder blandat med sina gamla rejäla inhemska linjer.
lizzie skrev:Hur genomförde du köpet. Alltså - åkte du till Lettland och provred henne. Eller köpte du henne från en imprtör i Sverige och kunde provrida henne här?
/Lizzie
Druvan skrev:Jag provred inte utan köpte henne osedd. När hon kom hit med lastbilen hade jag bara sett hästen på bild. Hon var en nyligen inriden unghäst så det kändes inte så jätteviktigt att provrida. Exteriör och gångarter kan man ju se på bilder och video, men mentalitet och sundhet är såklart en chansning. Alla importhästar jag sett från det landet har dock varit väldigt trevliga. Om du är intresserad av att hitta en häst utan dyra svenska mellanhänder kan du få mejladressen till beridaren jag har kontakt med... Vet att dom nyligen skickade iväg en supertrevlig storhoppande 5-åring till Finland för bara 30 000 SEK, så nog går det att göra fynd alltid!