Köpa från öst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lejonelle

Trådstartare
Finns det någon här som prövat att importera häst från Baltikum eller andra östländer? Prisbild, problem, fördelar? Man ser ibland annonser som antyder att priserna är betydligt lägre där. Någon som provat och vill dela med sig av erfarenheterna?
Hälsningar
Lejonelle

Sv: Köpa från öst?

Jag har en häst från Lettland. Är otroligt nöjd med denna häst- hon är väldigt sund och "rejäl" med ett bra lynne jämfört med dom svenska halvbloden. Jag har fortfarande kontakt med beridaren i Lettland som red in henne för fem år sedan. Tror många gånger att aveln i dessa länder är mer seriös än i Sverige. Stuterierna är oftast statligt ägda då dom vanliga medborgarna inte har råd med häst. Med andra ord förekommer inte "buskavel" i samma utsträckning som i Sverige där vi avlar på vilket skit som helst bara för att hästen är söt...

Man använder, by the way, mycket tyskt blod i dessa länder blandat med sina gamla rejäla inhemska linjer.

Druvan skrev:
Jag har en häst från Lettland. Är otroligt nöjd med denna häst- hon är väldigt sund och "rejäl" med ett bra lynne jämfört med dom svenska halvbloden. Jag har fortfarande kontakt med beridaren i Lettland som red in henne för fem år sedan. Tror många gånger att aveln i dessa länder är mer seriös än i Sverige. Stuterierna är oftast statligt ägda då dom vanliga medborgarna inte har råd med häst. Med andra ord förekommer inte "buskavel" i samma utsträckning som i Sverige där vi avlar på vilket skit som helst bara för att hästen är söt...

Man använder, by the way, mycket tyskt blod i dessa länder blandat med sina gamla rejäla inhemska linjer.

Hur genomförde du köpet. Alltså - åkte du till Lettland och provred henne. Eller köpte du henne från en imprtör i Sverige och kunde provrida henne här?

/Lizzie

lizzie skrev:
Hur genomförde du köpet. Alltså - åkte du till Lettland och provred henne. Eller köpte du henne från en imprtör i Sverige och kunde provrida henne här?

/Lizzie

Jag provred inte utan köpte henne osedd. När hon kom hit med lastbilen hade jag bara sett hästen på bild :). Hon var en nyligen inriden unghäst så det kändes inte så jätteviktigt att provrida. Exteriör och gångarter kan man ju se på bilder och video, men mentalitet och sundhet är såklart en chansning. Alla importhästar jag sett från det landet har dock varit väldigt trevliga. Om du är intresserad av att hitta en häst utan dyra svenska mellanhänder kan du få mejladressen till beridaren jag har kontakt med... Vet att dom nyligen skickade iväg en supertrevlig storhoppande 5-åring till Finland för bara 30 000 SEK, så nog går det att göra fynd alltid!

Druvan skrev:
Jag provred inte utan köpte henne osedd. När hon kom hit med lastbilen hade jag bara sett hästen på bild :). Hon var en nyligen inriden unghäst så det kändes inte så jätteviktigt att provrida. Exteriör och gångarter kan man ju se på bilder och video, men mentalitet och sundhet är såklart en chansning. Alla importhästar jag sett från det landet har dock varit väldigt trevliga. Om du är intresserad av att hitta en häst utan dyra svenska mellanhänder kan du få mejladressen till beridaren jag har kontakt med... Vet att dom nyligen skickade iväg en supertrevlig storhoppande 5-åring till Finland för bara 30 000 SEK, så nog går det att göra fynd alltid!

Du får gärna PM:a mig beridarens mejladress!

/Lizzie

du får jättegärna PM:a adressen till mig också:)

Jag har också en lettisk imp. Jag har dock inte importerat henne själv utan de som äger stallet imp. 4 st hästar samtidigt och däribland henne. Hon är -01:a och hade gjort väldigt mycket redan som treåring, då hon redan hade tävlat upp t.o.m 1.10 med placeringar... :crazy:

När hon kom till stallet i december var hon i väldigt dåligt hull och man såg revbenen på henne.

Hon hämtade sig dock snabbt, har alltid haft ett väldigt bra psyke och är väldigt stabil i sig själv. Rör sig trevligt och trots att hon blivit mycket hoppad tidigare och "pressad" tidigt i livet så är hon mycket hoppglad med spetsade öron och hon går på ALLT dvs. mur, plank, grindar osv. Dock har det blivit mycket basic ridning med henne. Hon har också varit väldigt stadig och inte alls så vinglig som vissa unghästar brukar vara.

Så jag är mycket nöjd med henne på alla sätt och vis, förutom en grej och det är att hon kan vara ganska aggresiv när hon får mat. Trots detta så har hästarna fri tillgång på hösilage ute i hagen, men det är när hon får em/kvällsmat inne samt att hon defintivt inte vill ha någon form av sällskap inne i boxen när hon äter.. Men det är bara att respektera och hoppas på att detta beteende försvinner med tiden...

Jag vill också väldigt gärna ha e-postadressen och eventuella länkar till hemsidor för olika stuterier om du har. Berätta mer om hur du genomförde köpet, betalning, tullregler mm. Allt av intresse!!

mvh
Lejonelle

Tack för svaret. Varifrån importerades hästarna? Har du någon info om uppfödare eller handlare som sålde hästarna till er?

Hälsningar
Lejonelle

Här är en länk från ett lettiskt stuteri (klicka på hästnamnen): http://www.tervete.lv/index.php?p=zirgkopiba&s=zirgutirdz

För 30 000 kan man få en yngre häst som startat ca 115-120 cm (i Lettland tävlar man tyvärr inte dressyr). Oftast kanske hästarna utannonseras hyfsat dyrt men prutas sedan ned rejält (inte som i Sverige där det är fult att pruta på hästar ;) )

Hon kommer ifrån Lettland, men Var ifrån har jag ingen riktig koll på.

Vad jag har förstått så reds hästarna av några, vet inte om det kan ha varit så att det var någon form av verksamhet som bedrevs någon form av verksamhet med dessa hästar. När A som provred hästarna skulle provrida, hade dom redan blivit ridna ett pass innan hon satte upp (hade ridit resp. häst ca 10 min vardera eftersom de redan gått så mycket innan) och sedan trodde hon givetvis att det var några stalltjejer som skulle ta in hästarna efteråt, som tog över dom men sedan så hoppade även dessa upp och red ytterliggare ett pass på hästarna :crazy: Min häst var då alltså 3½ år så det är ju rent utsagt vansinnigt egentligen, men man får vara glad för att det gick som det gick ändå och att hon står och mumsar hö i stallet just nu :)

Dessutom var det någon form av "sandgrop" eller liknande som dom red i. Dom filmade hästarna när dom var i väg och jag kommer ihåg att jag fastnade för just den där fuxen när jag fick se henne på filmen :love: (även fast det inte var någon vacker syn just då, hon var ju mager och sådär, men det var något visst med just Henne :love:...)

Förövrigt höll dom på och renoverade stallet när dom var där och provred hästarna, så dom fick stå uppbundna i varsit träd eftersom dom heller inte hade några hagar där...

När jag köpte henne fick jag ha henne en vecka helt för mig själv, då jag mockade och red henne precis i början när hon kom. Det var ju inte tal om något annat än skritt och trav, men jag var på något vis fast vid att jag skulle ha henne, hon var stencool i psyket och hon reagerade aldrig för något trots att hon egentligen var så grön.
Tilläggas kan ju göra att jag heller aldrig kan påstå att jag har någon direkt Unghäst vana, visst jag hade suttit och ridit någon gång på nån 4 resp. 5 åring men mer än så var det inte. Hade dock viss uppbackning bakom och hjälp att få om det nu skulle behövas(annars hade jag nog inte vågat mig på att köpa henne just pga. att hon ändå var och är så pass ung), men det kändes bra och det gick ju bra också. :)

Hon har fått stått en del till och från nu i vissa perioder eftersom att hon växt och för att jag tror att jag även trott att hon mått väldigt bra psykiskt av att få vila ut ordentligt. T.ex. i somras så vilade hon tre månader i sträck på grönbete. :) Men det har bara gjort henne gott, som sagt.

Kan även tillägga att de tre andra importerna som kom samtidigt kom henne också mår bra och är mycket trevliga hästar. Det är dels hennes bästa hästkompis :) som dock haft en del otur med sig (blev skadad i hagen) men som nu mår bra, sedan är det en d-ponny som blivit såld som dressyrämne :) och så är det ett sto, dock från något annat ställe i Lettland (lite mer seriöst stuteri), som kom samtidigt och som tävlar upp t.o.m reg 130 hoppning.

Har lite bilder här också på henne om du vill kolla :)
http://community.webshots.com/album/262325761QqlYju
http://community.webshots.com/album/498115472HvgHqH
http://photobucket.com/albums/c51/cactuspower/

Vill du kan jag pm:a uppfödarens namn (där hon kommer från i Lettland), kan även försöka ta reda på adressen eller andra kontaktuppgifter till denne om du vill?

Tack för tipset, en hel del fina hästar på bilderna men lite svårt att förstå då allt var på lettiska :) Man kanske kan maila till dem på engelska...
mvh
Lejonelle

Tack, vill mycket gärna ha kontaktinformation! Hur tog ni in hästarna, vad är det för tullbestämmelser etc?
mvh
Lejonelle

Vilka fina hästar de hade där! Var det därifrån du köpte din häst? Synd att de inte satt ut priser på hästarna, hade varit intressant. Du får gärna PM:a mig mailadressen till beridaren som ridit in din häst, stackaren han/hon kommer att bli mailbombad :o

Men ärligt: Hur hållbar tror du din häst kommer vara om hon blev så sönderriden i ung ålder?? Jag skulle Aldrig våga köpa en sån häst, chansen för skador ökar ju väldigt mkt om hon inte fått bra foder och rätt träning i ung ålder. :crazy:

Ditt inlägg bekräftade just all min misstänksamhet mot importer från öst...

Men vad är problemet?
Jag var väl medveten om hur hon hade haft det i Lettland och hur hon mått då. Men jag har sett Många importhästar (ffa. ponnyer) som bl.a. min ridlärare m.fl. importerar från flera olika länder. Dessa hästar har kanske inte alltid mått riktigt bra när de kommit till Sverige, då de har kunnat vara i dåligt hull, kanske inte mår 100% bra psyksikt heller, Men de återhämtar sig om man ger dom tiden.
Min ridlärare förmedlar ponnyer, hon kanske har dom upp t.o.m ett år,
de vidareutbildas, tävlas osv. (ungponnyer) och så säljs de sedan,
kan säga att flera lätt går för 75-100 000:-

Jag har gjort Allt som legat i min makt för att min häst sedan ska ha kunnat återhämta sig på bästa möjliga sätt genom att erbjuda henne en stor hage att stå i (hagen är jättestor, dom går totalt 6 st i den
och har fri tillgång på hösilage ute), hon går ute minst 7 timmar om dagen, får bra foder Nu både kraftfoder och hösilage, hon får omväxlande motion men har även fått mycket vila för att kunnat återhämta sig ordentligt, t.ex. så hade hon helsommar vila på över 3 månader i somras när hon vara på bete. Och hon mår bra.

När jag köpte henne så gick hon igenom hela vet. besiktningen u.a.
märkningar, förutom att vet. anmärkte på att hon var Något mager och lite omusklad. I övrigt var det inget som helst på henne. Hon mår jättebra i dag, är en glad och framåt häst och t.ex. älskar hon att hoppa och har öronen spetsad framåt och går på allt utan problem, då hoppade hon ändå 1.10 som 3-åring på tävling..
Det enda är att hon kan vara tjurig vid utfodring, men hon får som sagt fri tillgång på hösilage ute i hagen (och alla hästarna är så pass bra överens i hagen så alla står och äter runt balen samtidigt), + att hon får två ordentliga givor inne i stallet också.

Har du ingen egen erfarenhet av importera från öst, tycker jag inte du bör uttala dig om att min häst är sönderriden? :crazy:

DÄREMOT så vet jag att på det stället där A & CO var iväg och provred hästarna vet jag att de hästarna som var äldre och hade blivit ridna MYCKET där inte var någon höjdare att rida (t.ex. så hade den äldsta hästen där, som är f-96, end. blivit riden 3 veckor innan dom var där och provred, den hade tidigare gått som körhäst...) Men det finns alltså många unghästar som fortfarende har en chans att bli bra och hållbara ridhästar någon annanstanns, om dom får ordentliga förutsättningar för det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 027
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 390
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 414
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 642
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025