Köpa från öst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Köpa från öst?

Jag menar absolut inte att hon mår dåligt nu, och är övertygad om att du sköter om henne på ett utmärkt sätt!! :bow: :)

Vad jag reagerar över är ju just hur hon Haft det. Det har ju varit MKT fokus på hur viktig hästen uppväxt är för hållbarheten dom senaste åren. Då talar jag om skador som uppstår efter en ganska lång tid. Håller du inte med om att det är en större risk att köpa en häst som man VET inte har haft det så bra?

För mig är det A och O att köpa en häst som är så frisk och hållbar som öht möjlig, man kan aldrig gardera sig mot skador men jag anstränger mig iaf för att hitta en häst som haft en sund uppväxt och inte blivit överbelastat innan den ens växt klart, och gärna där föräldrarna har visat sig vara mkt hållbara.

Andra kanske inte prioriterar likadant... Men jag tänker ha min häst tills "death do us part" och då är det jätteviktigt för mig att han inte får pålagringar som 7-åring... Vilket tyvärr ofta är resultatet när man överbelastar en ung häst och som jag sett åtskilliga ex på, isär på importer (från tyskland också för den delen!).

Jag hoppas din häst får vara frisk och kry och att hennes kropp inte har tagit skada! Men du måste väl hålla med att det är en risk att hon inte har haft det så bra i unga år?

Jag har ett 14-årigt lettiskt sto. Hon importerades till Sverige när hon var 7 år av en svensk tjej som bodde i Riga. Jag har haft henne i fem år. Hon påminner om Cactuspowers häst, är tjurig vid utfordring, älskar att hoppa och har ett mycket starkt psyke. Oavsett hur hon hade det de första åren är det en mycket sund och stabil häst. Ett extrabonus är att hon var oerhört lätt att köra in. Vi fick en stabil körhäst på en gång. Det verkar finnas i generna.
Min häst växte upp på en mindre anläggning utanför Riga. Jag har namn på uppfödaren, men vet inget om henne.

Måste bara säga att jag blev väldigt chockad när jag började rida lettiska hästar. Från början hade man lite förutfattade meningar om lettiska importer, men nu bara ÄLSKAR jag dem. Är medryttare i ett försäljningsstall där vi får hem mest lettiska hästar! De är ju hur bra som helst!!! :)

De hoppar i princip allt! Går skitbra i dressyren, väldigt lättlärda och UNDERBARA att ha och göra med! (har tävlat 3 st helt otävlade lettiska halvblod och det har gått KANON :) (hoppning))

Storlekarna varierar på lettiska halvblod. Vi har haft en som var 149,5 (veterinären VÄGRADE mäta ner honom..grrr...:mad: ), 154 har vi haft en på, ett par runt 160-165 och så en stor dam på 173!

Så söker ni lettiska hästar så är det bara att höra av sig, kommer faktiskt hämta hem hästar idag, få se om det blir något lettiskt!!! :bump:

Kan även skicka lite bilder om någon är intresserad!!!!!!!!

Var ligger stallet & Vad är det för förmedlingsstall ?
Pm:a gärna namn på stallet & länk till ev. hemsida :)

www.hastformedling.se kan du gå in på, det är de stallet jag tillhör. Vi håller till i Dalarna, men hämtar hästarna i Småland. Fick tyvärr inte med oss något lettiskt hem, men 2 tyska goingar :love: !!!!!!

Vet faktiskt inte. Vi har ju som sagt vår mellanhandel i Småland och var i Lettland de hämtar hästar kan jag inte säga. Men jag vet att jag har läst Riga på några pass iaf, mer vet jag inte... :cry: , men det skulle faktiskt vara kul att veta, nu gav du mig en kik att fråga :) .

*lånar knapp*

Min familj har alltsomallt importerat tre hästar från Ryssland. (senast 1995 så det var dock ett tag sen) Kanonhästar var de allihopa och jag skulle gärna ha en rysk häst igen!

Det end avi behövde göra var att fixa blodprov som togs till ett av sverige godkänt lab och det närmaste låg då i Helsingfors. När det var gjort så fixade en lokal veterinär ett hälsointyg och man lastade hästen och åkte mot sverige genom finland där man fick tulla in hästen och sedan vidare till sverige med finlandsfärja. Inget särskilt krångel alltså! :)

Centaur skrev:
Men ärligt: Hur hållbar tror du din häst kommer vara om hon blev så sönderriden i ung ålder?? Jag skulle Aldrig våga köpa en sån häst, chansen för skador ökar ju väldigt mkt om hon inte fått bra foder och rätt träning i ung ålder. :crazy:

Ditt inlägg bekräftade just all min misstänksamhet mot importer från öst...

Så vad har du då för åsikt om fd. galoppörer? De har ju ofta tränats hårt och gått löp sedan 2-års åldern, och bland fälttävlans folk finns det en teori om att de därför håller BÄTTRE när de blir äldre.
David & Karen O´Connor, Denny Emerson, Amy Tryon mfl. föredrar gamla löphästar när de letar svårklassämmnen!
Och livet som galoppör (i alla fall i andra länder än Sverige) är inte alltid så lätt...

Har inte några direkta åsikter om importer, men det jag vet är att man alltid ska tänka på att det KAN vara svårare att få en försäkring.
Det är sällan som svenska försäkringsbolag (bla. A****) godkänner de bedömningar som gjorts utomlands.
Innan man importerar så tycker jag därför att man ringa runt till de olika bolagen och verkligen kolla upp vilka regler de har, så man inte står där med en häst man inte får försäkra...!!

Jag importerade från Holland, Agria godkände utan krångel besiktningen som gjordes där.

*knapplån*

Och jag imporeterade som sagt ifrån Lettland.
Hon var kollad där i samband med att dom importerade henne till Sverige och väl här så gjordes en vanlig besitkning på "hemmaplan" med böjprov innan jag köpte henne och direkt när jag köpt henne så försäkrades hon i Folksam utan problem.

Vet en hel del som importerat och överlag tror jag att det funkat bra att försäkra hästarna utan krångel sedan?

Har också ett lettiskt halvblod, en jätte trevlig häst också hon med väldigt stablit och starkt psyke (ibland för starkt). Hon har okänd stam men ett pass från lettland. Söker efter adresser (e-postadresser) till uppfödare i Lettland som exporterar till Svergie. Någon som vet något?

min hästägare har importerat flera av sina hästar från estland, men dom är ju toris och inga vanliga halvblod.

Hon var lite nervös första gångerna hon åkte men när dom innan jul åkte för att hämta hem en häst sa hon "ja det är ju inte värre än att åka till typ skåne o hämta en". :p

Vet inte om du är intresserad av kontakt med henne eftersom det är Toris hon har erfarenhet från, men vill du så kan du kika på www.stockholmskusken.se

Jag importerade från Holland, Agria godkände utan krångel besiktningen som gjordes där.

Jag har en importhäst från Polen. Varken besiktningen gjord i Polen eller gårdsbesiktningen gjord i Sverige - båda med böjprov - blev godkända av Agria. Inga problem att försäkra i Folksam.

/Lizzie

*kl*
Oj, det var en gammal tråd som vaknat till liv. Frågan är inte aktuell för mig längre, jag kom på andra tankar.

Jag svarade på denna "gamla" tråd mest för att det stod om lettiska halvblod som jag är intresserad av. vill veta mer om dessa och hur de hanteras och rids osv i lettland. jag har själv ett lettiskt halvblodsto som är väldigt trevligt men också tuff och stark i psyket. ni som också har lettiska halvblod hur är dessa.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 027
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 390
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 642
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025