Köpa häst eller fodervärd?

J

justdoitx

Tänkte höra vad andra tycker, känner mig kluven ifall jag ska köpa häst eller bli fodervärd åt en? Jag menar, det ända som skiljer är ju att man betalar för hästen och man står själv för försäkringen, ingen större skillnad, efter ett tag. Men grejen är den att jag har varken haft häst eller vart fodervärd förut, var tänkt att jag skulle bli medryttare på en häst men det vart inte riktigt som tänkt, och det är rätt svårt att hitta det här omkring. Men å andra sidan, jag är 17år och ingen utav mina föräldrar har häst intresse så kan inte förvänta mig någon hjälp där ifrån.
Så vad tycker ni? Och hur gamla var ni när ni verkligen hade eget ansvar för en häst?

Sv: Köpa häst eller fodervärd?

Den största skillnaden är ändå att med en foderhäst kan du säga upp kontraktet och lämna tillbaka hästen om du tröttnar eller inser att du inte har tid eller att ni inte passar ihop. En häst som är din egen ska du sälja och det är inte alltid det lättaste.
Min dotter fick ta häst på foder i ett år innan hon fick köpa en egen just för att jag ville att hon skulle få en ärlig chans att ta reda på om hon verkligen ville/orkade ha en egen häst. Då hade hon haft medryttarhäst i några år innan ändå. Hon var fjorton när hon köpte sin egen första häst men då är ju jag lika intresserad som hon och hade egen häst.

Innan du fyller arton är det alltid dina föräldrar som har huvudansvaret för din häst även om du sköter den själv.

Jag var 33 när jag äntligen kunde förverkliga min dröm om en egen häst efter att ha skött andras i många år.

Det finns ju fler skillnader mellan att äga och ha på foder. Bland annat så finns ju risken att ägaren till en foderhäst vill ha tillbaka sin häst eller blir tvungen att sälja den under fodertiden.
Det är ju också att en foderhäst förfogar man inte helt över som fodervärd utan ägaren sätter ju vissa gränser för t ex användningsområde m m.

Jag hade inte heller hästintresserade föräldrar och jag köpte min första egna häst när jag var 17 år för egna pengar.
Min dotter var 13 när hon köpte sin första egna häst. Även hon köpte för egna pengar som hon tjänat bl a genom att sälja tidningar.

Jag fick min första egna häst när jag var 14 år. Inga hästkunniga föräldar. Hade innan en ponny på foder 1 år och innan de flertalet medryttarhästar.

Jag har i princip alltid haft häst men då med en hästerfaren mamma som också hade häst. Det var dock inte förrän jag var 16 som jag fick en häst som jag sedan dess tagit hand om helt själv, men det har hjälpt att ha en hästintresserad förälder om det hänt något osv.
Som några redan sagt, har man foderhäst kan man ju säga upp kontraktet om man känner att det inte funkar, men det kan ju även ägaren göra.
Tycker nog att, om man inte har erfarenhet av att vara medryttare eller att ha egen häst/foderhäst innan så bör man inte köpa en häst. Det krävs väldigt mycket tid och pengar och jag skulle valt att prova på att ha foderhäst först så man verkligen får känna på det. Det är ju lättare att lämna tillbaka hästen genom att säga upp ett avtal än att t.ex försöka sälja den. :)

Som fodervärd kan du stå för hela hästen inkl försäkringen beroende på vad ni kommer överens om. Blir hästen skadad betalar du precis som du skulle fått göra om hästen var din.

MIN erfarenhet är att fodervärden inte är lika rädd om hästen som denne skulle vart om det var ens egen häst. Som fodervärd riskerar du dessutom att ägaren tar ifrån dig hästen, de är inte helt ovanligt att folk lämnar iväg sina oridna hästar och sedan plockar hem dem när de börja bli bra och ibland har fått lite resultat på banan.

Tack för svar, blir att fortsätta tills jag ät helt säker, men lutar åt fodervärd.

Jag hade valt att skaffa foderhäst om jag vore du. Då får du prova på hur det är att vara hästägare och vilket ansvar det innebär.
Jag hade 3 foderhästar och ett antal medryttarhästar innan jag bestämde mig för att skaffa häst. Nu i efterhand är jag glad över mitt beslut, att jag väntade innan jag skaffade egen häst.

Nu kan jag bara tala utifån mina egna erfarenheter men börja gärna med foder. Jag var först medryttare till ett fullblod som ägaren inte hade tid för. Det smög över att bli fodervärd men utan kontrakt. Jag var då 25. Sen skulle plötsligt hästen tillbaka så jag skaffade ny foderhäst (den fanns redan i samma stall) och hade henne i nästan tre år SEN kände jag mig redo att skaffa egen häst. Tyckte foderlivet var en perfekt lärobana. Ägaren fanns ju hela tiden där som en back-up ifall jag behövde tips och råd. Jusst som någon sa, händer det något ex ekonomin kraschar, intresset svalnar, man drabbas av sjukdom så finns möjligheten att lämna tillbaka hästen. Det är alltid tuffare än man trott med "egen" häst. Är det sedan helrätt kan man ofta köpa loss foderhästen.

En annan fördel att först prova foderhäst är att man kanske märker att man egentligen ville ha en helt annan typ av häst än den man först trodde och då slipper man sälja och krångla.

Hade min häst i tre år (han lever tyvärr inte längre) och var sedan hästlös ett bra tag innan jag tog mod till mig igen att kliva i stallkläderna. Med båda erfarenheterna i bakfickan blev det samma väg igen. Medryttare som övergick till fodervärd. Leker lite med tanken ibland att köpa loss hästen men samtidigt så nja, jag har det ju så himla bra som jag har det.

I ditt fall som inte är myndig och jag antar inte har fast jobb ännu så tycker jag foderhäst än mer är att rekomendera. Om bara ett par år ska du plötsligt stå på egna ben och då kommer du nog att märka vilken ekonomisk berg och dalbana det kan vara med häst. Prova först och se om du verkligen mäktar med. Köp sen. Det är ju även en läroperiod för dina föräldrar.

Om du är tävlingsinriktad kan det även vara så att du har större möjlighet att "fodra" en hyfsad tävlingshäst än vad du just nu kanske har råd att köpa. Det händer trots allt att ryttare med rätt okey hästar behöver ha dem utlånade nått år pga studier eller graviditet.

Lyck till // Voff

Visst finns det lite sanning i detta men med lite tänk slipper man mycket av dessa bekymmer.

Att fodervärdar tar sämmre han om hästarna än ägare vet jag att många tycker (har själv råkat ut för en idiot till fodervärd) men det finns det knappast belägg för. Det kan verka så när man läser alla skräckhistorier men vad är det som säger att dessa människor hade tagit bättre hand om hästen om den vore deras egen? Jag tror det är pga att vi hästägare missade/slarvade att kolla upp människan i fråga ordentligt. Hade personen bara tillräkligt med pengar så tror jag de köpt en häst och agerat lika dant mot den.

Visst kan ägaren ta tillbaka sin häst. Men man skriver naturligtvis ett ordentligt foderavtal. Det är ju inte så att hästen kan försvinna ur ditt stall hur som helst. Även fodervärden har ju uppsägningstid.

Sen är det ju superviktigt att man vetbesiktar hästen man tar hem så man inte åker på onödiga skador att betala för.

Att ta emot en unghäst som första häst är inte så bra kanske. Visst är det så att då står fodervärden för en massa jobb som ägaren har nytta av vid försäljning. Men det vet man ju om innan man tar hästen. Har man sedan tänkt köpa loss en sådan unghäst så kan man räkna med att få betala mer än vad hästen var värd fr början trots att man gjort jobbet.

I princip alla fällor går att undvika med nogranna kontroller av häst och hästägare samt ett väl formulerat kontrakt. Sen finns det gott om stollar till hästägare och skithästar där ute med som bara väntar på en förväntansfull fodervärd att blåsa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 453
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 299
Senast: mars
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 245
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 002
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pluggtråden
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur