Köpa häst, fel i rörelsemönster??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mian10
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 319
M

mian10

Hej,

Vi har varit och tittat på en häst som i vevar något med frambeneni traven. Hur ska man ställa sig till detta? Ska man strunta i det och köpa den iallafall...eller kan det få några följder? I övrigt var hästen jätte mysig och passade efter vad vi söker.
Hästen är tänkt till hoppning inte till dressyr....

/Mian

Sv: Köpa häst, fel i rörelsemönster??

Menar du att den biljarderar?

För vissa raser är det rastypiskt, för andra är det en defekt.

Hur stor påverkan det har på hållbarheten är svårt att sia om utan att se hästen (hur den rör sig, bär sig, form och hur den är byggd i övrigt).

Är ni intresserade av hästen föreslår jag att du kontakter en duktig veterinär och ställer frågan, och kanske även besiktigar hos den veterinär du känner att du har förtroende för.

Ja, precis kom inte på ordet bara....

Den är importerad så det är svårt att säga vad det är för ras. Men i övrigt är den väldigt fin och bra musklad. Väldigt pigg och framåt!

Den är veterinär beskitigad och hon anmärkte på det men inget som hon tyckte var något.

Men sen hittade hon att den hade inflamation i båda kotsensidorna...har aldrig hört talas om detta! Men enligt henne var det väldigt vanligt. Men att hon inte tyckte det var någon fara...
Vet ni något om detta....?

Tyckte VETERINÄREN att det inte var någon fara med inflammation i kotsenskidorna?! Jag har hittills aldrig haft en häst med senproblem, och jag undviker dem som pesten. Lång konvalcens, lätt att få problem igen.

Däremot är ju kotledsinflammationer inte helt ovanligt, och kan ofta bero på både ryttare, utrustning och underlag.

Låter som en häst som man INTE ska köpa, särskilt inte om man vill ha den till hoppning (som ju belastar frambenen extra).

Den hade detta i bkbenen....tycker oxå detta verkar skumt! Hur en veterinär kan säga att det inte är något problem och att nästa alla hästar över 3 århar det mer eller mindre!
Jag har tycker att om detta skulle vara ett "vardags" problem så skulle man hört mer om det. Har hästar själv som jag har besiktigat innan köp och aldrig fått denna anmärkningen som, tur är!

Tro nog vi får leta vidare, man vill ju inte riskera att det blir tråkigheter i framtiden då hästen bara är 7 år nu.

Var du med vid besiktningen och hörde detta utlåtande från veterinärens mun? Eller är det hörsägen?

Var det en klinikbesiktning? Känns väldigt underligt uttalande, särskilt vid en överlåtelsebesiktning.

Risken är ju alltid att det blir problem med försäkringen (reservationer). Har hästen varit länge i Sverige?

vet. menade kanske att hästen fyllde lite benen, alltså att den var gallig??

När jag var inte med på besiktningen men har pratat med veterinären per telefon. Och hon tycket inte man behövde röntga den heller....ställde frågan när jag hörde om felen.
Ja jag tror oxå det kan bli krångel med försäkringen.
Hästen har varit i sverige i 2 år....

Min ena häst biljarderar. Går tydligen att sko bort var det en hovslagare som sa till mig (om det är sant eller om han bara sa så för att vi skulle ha honom som hovslagare i fortsättningen vet jag dock inte)
Hur som helst så fick inte min polle några problem med det iafa. Ser inte så snyggt ut kanske, men eftersom han är hopphäst så spelar det inte så stor roll.

Han fick kotledsinflamation i våras och då frågade vi självklart veterinären om det berode ngt på hans rörelsemönster men det gjorde det inte.

Jag skulle vilja säga att de iberiska raserna i hög utsträckning biljarderar.

Tittar på utlåtande för hingstar i halvblodsavel är det inte helt ovanligt.

Men att det i hög utsträckning förekommer betyder väl inte att det är rastypiskt=önskvärt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla, Efter några år av uppehåll med egen häst pga studier så går jag nu i tankarna att skaffa häst igen någon gång under de... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 169
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 479
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
595
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 556
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka