Köpa häst med utländskt pass

Velig

Trådstartare
Hej, jag undrar vad man bör tänka på vid köp av häst som endast har pass från annat eu-land? På ett språk man ej förstår. Hästen finns i Sverige.

Jag har en häst med litauiskt pass. Det är inte annorlunda än ett svenskt pass, kolla att alla uppgifter om hästen är korrekta, använd google translate och se till att hästen är tilläggsregistrerad hos Svenska Hästavelsförbundet. Jag ser ingen anledning att fixa ett nytt svenskt pass till hästen, alla uppgifter som behövs finns redan i det utländska passet.

I mina utländska pass har det varit förutom originalspråk både engelska och franska.
Jag har dock aldrig kollat passet innan köp, för mig räcker det att det görs vi veterinärbesiktningen.

Är hästen inte tilläggsregistrerad skickar du in på passet till aktuell förening och får passet stämplat.
Jag gör inga ägarbyten på mina förutom i TDB.

Du menar att den ska registreras hos jordbruksverket? Får den ett svenskt pass då?
Nej, tilläggsregistrering görs i vissa rasföreningar eller hos SH. Man skickar in passet tillsammans med en korrekt ifylld blankett. Hästen ska vara id-kollad av godkänd kontrollant inom 14 dagar från att man skickar in ansökan. När man får tillbaka passet finns en klisterlapp och ett svenskt registreringsnummer. Det är det numret som sen anges till Jordbruksverket när hästen registreras på hemadressen/anläggningsnumret.

Men om hästen finns i Sverige och den inte är tilläggsregistrerad och om man som spekulant genomför köpet ändå utan att säljaren kan/vill uppvisa köpeavtal/kvitto så vet man inte om hästens ägare är säljaren eller ens att hästen i fråga är den samma som i passet.

Men om hästen finns i Sverige och den inte är tilläggsregistrerad och om man som spekulant genomför köpet ändå utan att säljaren kan/vill uppvisa köpeavtal/kvitto så vet man inte om hästens ägare är säljaren eller ens att hästen i fråga är den samma som i passet.
Ja det låter ju dumt att köpa en häst om man är så osäker på ägarförhållandena.
Men pass och chipnummer brukar kollas vid en veterinärbesiktning. Då vet du iaf att hästen och passet hör ihop.

Beror nog på vilket land hästens pass är från. Min import har ett spanskt pass med foton på hästen. Så garanterat rätt häst iaf.

Läser här på buke om folk som köpt hästar som ej är tilläggsregistrerade och som har bytt ägare flertal gånger i Sverige. Då vet man inte om hästen har kommit till Sverige lagligt eftersom ingen kontroll har gjorts av den som importerat hästen eller id koll på hästen. Så alltså är det riskabelt att köpa en häst som ej är tilläggsregistrerad även om du kan registrera den själv I efterhand.

Läser här på buke om folk som köpt hästar som ej är tilläggsregistrerade och som har bytt ägare flertal gånger i Sverige. Då vet man inte om hästen har kommit till Sverige lagligt eftersom ingen kontroll har gjorts av den som importerat hästen eller id koll på hästen. Så alltså är det riskabelt att köpa en häst som ej är tilläggsregistrerad även om du kan registrera den själv I efterhand.
Utveckla! Menar du att det kan vara fel häst?

Jag förutsätter att den är chipmärkt. Då är det ju enkelt. Chipnumret stämmer med det i passet.

Nu är det ju inte direkt vanligt att hästar smugglas in i landet.
Är du så orolig, köp en svenskfödd häst istället 😄

Jo om man gör veterinärbesiktning så vet man men annars inte. Jag bara spånar lite men det kanske inte är så vanligt att det fifflas med importerade hästar.

Alltså det det ljugs om är väl framför allt utbildning och ev tidigare skador? Sånt står ju sällan i passet ändå.
Men ja köp svenskfött om du är orolig, här kan man ju kolla tdb och be om fullmakt till försäkringsbolag.

Inom Europa är det väl inte så mycket som skulle göra importen olaglig heller, vi har väl inte tull eller speciellt många farliga sjukdomar? (Minns inte om infektiös anemi finns i något land eller inte, men importerar man från Ryssland krävs att hästen stått i karantän och är fritestad).

De risker som beskrivs är ju inte större om man köper en import? Oärliga människor finns i alla länder, och om priset är för bra för att vara sant bör man vara vaksam - oavsett land. Att importera en häst eller köpa en import i Sverige till marknadspris av en seriös säljare är inte konstigare än att göra samma affär med en svenskfödd.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
984
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 816
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 730
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 695
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka