Köpa häst osedd

N

Nirvana

Jag har en liten fundering som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med! :idea:

Jag undrar hur det fungerar om man ska sälja en häst osedd? Hur fungerar det med kontrakt, betalning och sådant? Jag syftar nu på försäljning av häst mellan två privatpersoner.

Om köparen inte är nöjd med hästen, kan denna kräva säljaren att köpa tillbaka hästen? Jag vill veta allt.

Tacksam för svar! :laugh:

Sv: Köpa häst osedd

Jag köpte min nuvarande häst osedd, fick en riktig klippa men inte direkt något jag rekommenderar.
Jag kontakta säljaren och vi kom överens om pris och allt sånt. Dagen efter körde hon ner hästen till mig, fick betala in pengarna innan. Kontraktet pratade vi om innan och hon skickade över det till mig så jag fick läsa igenom det innan jag bestämde mig.

Hur det är om köparen kan kräva tillbaka är jag otroligt osäker på , så det vågar jag inte svara för.
Fick även med ett besiktningspapper med datum och allt på när jag köpte honom.

Lycka till! :)

Jag hade nog föredragit kontrakt skriftligen. Det går ju att maila upp och sedan skicka undertecknat, varpå man återsänder ett ex till köparen.

Förskottsbetalning - absolut. Och köparen ombesörjer transporten. Ingen häst lastas på om inte betalningen landat på kontot. Att köpa osett innebär att man köper "grisen i säcken", så köparen får vara medveten om risken.

Veterinärbesiktning är en annan viktig punkt att tänka på.

Okej, så först skickar jag upp kontraktet och därefter så skriver jag under kontraktet, väntar på betalningen och därefter så åker hästen till köparen?

Det beror ju helt på vad ni bestämmer, men jag hade mailat upp kontraktet, bett köparen skriva ut två ex, skriva på, skicka ner. När du fått kontrakten, skriver du under och skickar upp ett.

Betalning på kontot, därefter får hästen hämtas/ställas på transport. Om köparen önskar får den ombesörja veterinärbesiktning.

Så hade jag gjort, men det finns ju lika många lösningar som det finns affärer.

Jag sålde sto och föl till Norge osedda i maj. De bestämde sej efter att ha sett märren riden på film och fölet på bild. Pris kom vi överrens om per telefon på fredagen. På måndagen kom vet för besiktning och friskintyg, köparna passade då på att vara med och ställde lite frågor till vet. 1timme senare lämnade de gården.
De är jättenöjda med både sto och föl. Nya ägarna är relativt kända inom rasen (quarter) så jag vet att hästarna fått ett jättebra hem.
Nu agerar märren som "barnponny" och fölet slåss familjen om:p
Vi skrev kontrakt på hästarna, och där stod även med info om att de köpte märren lite på egen risk pga av att jag inte kunde garantera full hållbarhet som ridhäst för en staketskada.
jag antar att det inte ska vara någon skillnad mot annan hästförsäljning eftersom de var här när veterinären va här och de sett hästarna på bild/film.
Köparna betalade på plats.
/LL

Senast ändrad:

En sak jag stör mig lite på är att många köpare verkar tro att det är en självklarhet att säljaren står för en veterinärbesiktning men jag har alltid hört att det är en oskriven regel att köparen ska stå för veterinärbesiktningen samt även välja veterinär. Vad säger ni? Vad är vanligast? :laugh:

Köparen har undersökningsplikt, vilket ju innebär att det lämpligen är köparen som låter veterinärundersöka hästen. ELLER avstår sin undersökningsplikt (viktigt att skriva in i kontraktet!) och chansar.

Jag bestämmde mig via tfn att köpa en hbl val från bornholm. Sett ett gammalt kort på honom, det var det enda.
Vi åkte hela vägen till bornholm (med färja) och hämtade honom (ägaren var då med, hästen stod hos en fodervärd) ingen provridning ingenting och vi lastade bara på han och skrev med ägaren och lämnade över pengar och åkte.

Den hästen är den bästa jag någonsin haft :-)

Dock kanske man inte skall rekomendera ngn att göra liknande för man köper ju verkligen grisen i säcken.

Om hästen går igenom så tycker jag att köparen betalar besikningen, går hästen inte igenom så tycker jag att ägaren skall betala den.
Dock om köparen vill ha extra undersökningar (röntgen etc) så tycker jag att det är upp till köparen att stå för det.

Men det är ju bara hur jag tycker.

Om hästen går igenom så tycker jag att köparen betalar besikningen, går hästen inte igenom så tycker jag att ägaren skall betala den.
Dock om köparen vill ha extra undersökningar (röntgen etc) så tycker jag att det är upp till köparen att stå för det.

Jag tycker precis likadant!

Men, när jag sålde min förra häst förhandlade vi om priset. Istället för att gå ner i pris med X antal tusen så stod jag för besiktningen. De fick dock stå för ev röntgen.

Dom 3 ridhästar vi har nu är alla köpta osedda. En från Sverige och två utomlands.

Den ena hästen jag köpte utomlands betalades i samband med att transportören som skulle lasta hästen ringde och sa att denne var på plats. Då satte jag in pengar, dom bekräftade att dom kommit in, hästen lastades och åkte till Sverige. Hästen var vet besiktad innan. Jag betalade det men ägaren körde såklart hästen till klinik och faxade sedan intyget till mig.
Hästen kontrollbesiktades även samma dag den skulle lastas och dessutom besiktade jag den i sverige när den kommit hem...(fast då ca 5 dagar senare eftersom den var trött efter resan)

Andra hästen jag köpte utomlands betalade jag när den anlände till sverige och skulle lastas från lastbil och in i vårat släp. Transportören fick pengarna då denne var delägare i hästen så det gick smidigt och lätt :laugh: hästen var besiktad innan resan till sverige.

hästen vi köpte i sverige osedd betalade vi faktiskt efter den kommit hem. vi betalade transporten bara och fick ha hästen hemma på prov en månad innan betalning. Hästen hade varit avställd i nästan 6 år så därför fick vi prövotid eftersom vi ändå inte kunnit rida den direkt vid en ev provridning. hästen besiktades innan den åkte.

men ang betalning...man kan göra som jag gjorde. att transportören ringer när hästen ska lastas och man betalar då. då gäller det att man på ngt sätt har konto i samma bank så överföringen kan synas direkt.

intressant tråd :)

jag ska sälja min häst till en tjej som inte sett henne.
en kompis till köparen ska hämta hästen och köra den till henne då hon bor så långt bort.

frågan är om jag ska låta kompisen skriva på köpekontrakt vid hämtningen, eller vad tycker ni?

ja, det kanske vore bäst... jag får maila kontrakt som hon skriver på, sen får hon skicka det till mig..

så får det bli!!!

behövs inte :) en bekant till mig ska köpa henne :banana:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på... 2 3
Svar
46
· Visningar
4 614
Senast: Raderad medlem 149524
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 380
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin till tjock päls
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna