Sv: köpa häst osedd
Jag har köpt massor av hästar osedda. Till ridskolan jag jobbade för förut köpte jag ett antal hästar via hästhandlare, med bytesrätt. En häst visade sig ha spatt, och byttes, i övrigt var vi mkt nöjda. Vi blev iofs nöjda med den affären också, för den häst vi fick i inbyte var toppenfin.
Till oss själva har vi köpt starthästar och avelsston osedda flera gånger. Vi har alltid blivit nöjda hittills.
Jag har även köpt in några "projekt" osedda. Det har varit mycket billiga hästar, med kända fel, som har kommit hit för att bli av med sina problem. Ett av dessa projekt hade djupare liggande problem än vad jag hade trott, och tog lång tid att få ordning på. I övrigt har jag varit nöjd med projekten också!
Min förra ridhäst åkte jag och tittade på med transporten med mig (hon var också ett projekt...), och hon följde med hem. Så där hade jag ju i allafall sett hästen innan den landade på gården. (Annars kommer de oftast med transportör). Min nuvarande totto åkte jag faktiskt och tittade på: Drev runt honom i en rundkorall i några minuter, så var affären klar.
En häst blir ju vad man gör den till, och om stam, exteriör osv motsvarar det jag söker hos en häst, så köper jag den om priset passar. Vad gäller fölstona är vi superpetiga med stammarna, och har bara väldigt välstammade sådana. När det gäller ridhästarna brukar jag köpa de där som ingen vill ha, så där vet jag ju liksom redan vad som är felet, och har en ide om hur det ska åtgärdas. Fast min nuvarnade var det faktiskt inget fel på, och det var skoj som omväxling det också!