köpa häst osedd

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 849
Sv: köpa häst osedd

Har köpt en häst osedd, av en välkänd hästhandlare som jag litade på.
Fick hem en otroooligt fin och trevlig häst.

Tyvärr blev den halt efter 2 veckor och det visade sig att den hade spatt, som var otroligt svår att upptäcka även på de röntgenbilder vi tog.

Men visst går det, om man känner till säljaren väl.

Jag köpte Elvira osedd, men jag hade nog inte gjort det om inte vissa detaljer gjorde att jag vågade chansa:

*Känd uppfödare, visserligen av andra raser än Elviras, men ändå en känd person i hästkretsar.
*Renrasig, registrerad häst med riktiga papper.
*En vän till sambon bor i närheten av säljaren och kunde åka dit och filma, samt ge lite referenser.
*Ett köpekontrakt som gav mig 1 månads ångerrätt, oavsett orsak.
*I princip ohanterad unghäst, inte så stor risk att något gått fel i hanteringen tidigare.

Jag hade ju kunnat åka 100 mil t o r någon helg för att titta på henne, men när det gällde en ohanterad 2-åring så kändes det rätt meningslöst. Jag kunde ju ändå inte provrida henne eller så...;)

Jag köpte ju Patsy osedd (Pelle_P tittade på henne åt mig men JAG hade inte sett henne mer än på bild). Och det var synnerligen lyckat. Men då var hon ju 2 år och köpt på stam och "troliga" utställningsresultat (som infriades).

Men jag skulle inte köpa en riden häst som då genast kostar mycket mer pengar.

Har precis köpt en häst osedd på rekommendation från min tränare så inte särskilt orolig för att hästen inte skall passa mig. Dessutom har jag träffat båda föräldrana och äger en avkomma från samma mamma så jag skulle säga JA

Malin

Köpte ponny när jag var liten osedd.

Fick se kort på honom. Vi lämnade uppgifter om vad vi sökte efter för ponny och h*n letade upp en som skulle passa oss. Tog in ponnyn från England och det är inte något vi ångrade för fem öre.

Tror det är lite som att köpa häst även om man åker och tittar. Så länge man gör en ordentligt vetrinärundersökning så är inte risken större att man inte trivs än om man köper någon man varit och provridit.

Skillnaden kan ju vara att man får mer bakgrundsinformation om hästen om man åker och tittar/provrider.

Jag har köpt massor av hästar osedda. Till ridskolan jag jobbade för förut köpte jag ett antal hästar via hästhandlare, med bytesrätt. En häst visade sig ha spatt, och byttes, i övrigt var vi mkt nöjda. Vi blev iofs nöjda med den affären också, för den häst vi fick i inbyte var toppenfin.
Till oss själva har vi köpt starthästar och avelsston osedda flera gånger. Vi har alltid blivit nöjda hittills.
Jag har även köpt in några "projekt" osedda. Det har varit mycket billiga hästar, med kända fel, som har kommit hit för att bli av med sina problem. Ett av dessa projekt hade djupare liggande problem än vad jag hade trott, och tog lång tid att få ordning på. I övrigt har jag varit nöjd med projekten också!
Min förra ridhäst åkte jag och tittade på med transporten med mig (hon var också ett projekt...), och hon följde med hem. Så där hade jag ju i allafall sett hästen innan den landade på gården. (Annars kommer de oftast med transportör). Min nuvarande totto åkte jag faktiskt och tittade på: Drev runt honom i en rundkorall i några minuter, så var affären klar.
En häst blir ju vad man gör den till, och om stam, exteriör osv motsvarar det jag söker hos en häst, så köper jag den om priset passar. Vad gäller fölstona är vi superpetiga med stammarna, och har bara väldigt välstammade sådana. När det gäller ridhästarna brukar jag köpa de där som ingen vill ha, så där vet jag ju liksom redan vad som är felet, och har en ide om hur det ska åtgärdas. Fast min nuvarnade var det faktiskt inget fel på, och det var skoj som omväxling det också!:)

Jag har köpt häst på film, men såg då till att få 1 månads öppet köp (dvs, jag fick lämna tillbaka hästen utan att behöva ange anledning). Annars hade jag nog inte vågat. Nu ångrar jag verkligen inte att jag gjorde det, även om jag nog inte skulle våga göra om det! :angel:

Jag har både köpt och sålt hästar osedda. Det har för det mesta gått bra.
De gångerna jag inte har varit riktigt nöjd har jag helt sonika sålt hästen vidare.

KÄnner många som köpt osedda hästar, de allra flesta har varit väldigt nöjda. Vet några som inte varit lika nöjda, men min uppfattning är att de ofta handlar om människor som knaske inte är så duktiga/kunniga som de själv tror :angel:

kl

jag har köpt 2 hästar osedda. båda har varit shettisar så det har inte varit någon större förlust pengamessigt och ponnyerna ska ju inte ridas heller!

den ena kom med båten från gotland som ettåring. kalasfin, otroligt trevlig häst. Dock så var han sjuk när han kom, som inte ägaren visste om och inget som syntes om vi inte skulle tagit blodprov. Åkte på att betala allt själv dessvärre.

häst nr 2 var ett sto med diplom och jättebra stam. väldigt nöjd med både henne och hennes föl som låg i magen!

Köpa ridhäst skulle jag nog inte göra om jag inte sett film på hästen hur den rör sig och uppför sig. Sen beror det ju självklart på om man diskuterar 40 000kr eller 400 000kr.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 872
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 297
Senast: Fiorano
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
3 245
Senast: Bregen
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 576
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka