Sv: köpa häst osedd
Mina första hade jag inte sett innan jag hämtade dem. Det var min pappa som kom hem och sa att han hade hittat häst åt mej. Avdankad travare var det första jag tänkte då pappa inte kan nåt om hästar. (inget ont om travare har en själv)
Vi åkte och skulle hämta en och det visade sej vara ett halvblod på 12 år som var efter Happy Day-Bonaparte. En liten brunskimmel som hade ett hjärta av guld visade det sej. Sen skulle jag ha en häst till tyckte gubben som ägde henne (var även uppfödaren) Så jag fick välja vilken jag ville utom en för den skulle han ha kvar. Så jag tog vitt halvblod som visade sej vara den andra hästens mormor. Hon gick MSV dressyr och var efter Zaran-Immer. Hon var 22 år men hon var den som var störst, de andra var angloaraber.
Min andra provred jag några ggr och allt stämde då så jag köpte men hade honom tyvärr bara i två år pga knäskada på mej.
Min nuvarande hade jag bara hört att hon hade humör och inte gick att köra (travhäst) för hon var för hårt tagen i estland. Så efter många om och men så kom lastbilen från estland till örebro den 21 juni 2006 och jag hämtade henne. Transportören blev förvånad att jag aldrig hade sett henne och önskade mej lycka till. Sen frågade han om jag kunde nåt om hästar, jo sa jag har hållt på med hästar i 19 år och jobbat med hästar. Lycka till sa han en gång till.
Det som kom ut ur lastbilen var en mager svart häst med tovig man och förlånga hovar (även långa för travhästar) Hon var så trött att hon knappt orkade stå och var nästan uttorkad. Hon hade inte druckigt mer än 2 liter på över 12 timmar. Hon hade 5 rejäla sår i ansiktet och en aldeles för liten trasig grimma.
Mätte med weghit band att hon vägde ca 370 kg och var 160 cm i manken. Jag ångrar mej inte att jag tog henne, hon är hos mej på livstids foder för ägarna vill inte ha henne. Han har växt 4 cm och väger nu ca 440 kg. Hon hoppar 1,10 och har ren galopp, lite kantig fortfarande men det kommer ju inte på en gång. Hon fattar galopp från skritt och även från halt utan att lägga in travsteg innan. Hon är duktigare än halvbloden som är ett till två år äldre än henne som jag ridit i samma hopp grupp som. Så jag är relativt nöjd.
Kanske inget jag direkt rekomenderar men jag har gjort det och skulle göra det igen.