Köpa häst på chansen

Jois

Trådstartare
Hur många av er har sett en häst på annons som ni bara måste ha och bara åkt och köpt den på chansen..?
Hur gick det sen??

Sv: Köpa häst på chansen

Hur många av er har sett en häst på annons som ni bara måste ha och bara åkt och köpt den på chansen..?
Hur gick det sen??

Jag! :) Hittade en tysk annons i somras, stack ner till Tyskland några dagar senare, köpte hästen och fick en helt underbar pojke som jag är mer än nöjd med! :love:

För 1 ½ år sedan hittade jag en annons på en Varmblodig Travare. Ringde annonsören och träffade dom & hästen nästa dag. Red lite och blev helt förälskad i stoet.
Åkte hem, diskuterade med min familj. Och nästa dag åkte vi dit igen. Jag provred ännen gång för att vara helt säkrer. Den kvällen skrev vi kontrakt och vetrinären kom också.
En månad senare kom stoet hem till mig. Och jag har aldrig varit så glad över att jag hittade henne så snabbt. Jag skulle igentligen inte köpa en häst, men det blev så ändå. Och jag har ALDRIG ångrat det! :D

I somras fick jag svar på en annons jag hade, där jag sökte skogsmullekompis. Jag ville egentligen ha ett kallblod men detta var ett varmblod, kunde skritt, trav och galopp. Jättesnäll och lugn. Och ett kort på en vallack med jättetunn man och svans. Lite för stor för mej. Kostade nästan dubbelt så mycket än vad jag ville ge.
Inte direkt vad jag sökte, men ändå så ringde jag och vi pratade.
Slutade med att jag och sambon plus våra då småkillar på 1 1/2 och 6 mån satte oss i bilen i stekhet värme och åkte och hämtade honom ca 30 mil bort.

Han är helt underbar. lugn, social. Kan ridas barbacka med bara grimma.
Nu blev det sambons häst då jag hittade en ponny istället som jag trivs med mer storleksmässigt. Men den snällaste och pålitligaste hästen vi har är den vi köpte osedd :D

Njae, jag har åkt för att köpa hästar jag trott att jag bara måste ha men åkt hem med tomt släp däremot. Flera gånger.

Jo då , jag har tom köpt osett som jag inte ens sett på kort innan o varit supenöjd!

Tja...vi köpte nog våran ponny på chansen. Fast vi fick ha honom på foder i en månad i början, så det kanske inte riktigt var "på chansen"?

Iaf så såg jag annonsen på söndag kväll och åkte 350 mil och hämtade honom på fredag kväll utan att ha sett honom och utan att veta mer än vad ägaren hade berättat, bl a att han var "världens bästa barnponny".

Och det är han också, han är en klippa och en pärla :love::love:

Ja... jag såg en annons på ett sto, och kunde bara inte släppa det. Gick runt som ett nervöst vrak i några dagar, och sedan åkte jag ner och tittade på henne. Köpte henne efter vet.besiktning, och hon var här 2 veckor efter att jag sett annonsen. Det blev hur bra som helst! :love: Hon har allt, den tösen.

Köpte min underbara lilla decibell för 1,5 år sedan, hon var 2 år då. Hittade en liiiiten annons på hemsidan till ett försäljningsstall. Det fanns även en pytteliten bild på hennes huvud. Hon var 2 år gammal då och jag skulle egentligen inte alls ha någon mer häst, inte hade jag pengar att köpa någon heller. Men pratade med min köre far och han kunde tänka sig att bli delägare. Ringde till försäljningsstallet och pratade med dom och 3 dagar senare åkte jag och pappa de 40 milen ner till skåne med transporten på släp. Har nog aldrig varit så nervös som på den bilresan, vi visste ju knappt vad vi hade köpt. Men vi hade inte behövt oroa oss för det är den sötaste och trevligaste lilla häst jag nånsin träffat!

Köpte min tjej genom en bild på blocket, 60 mil bort betalade henne på deras konto och de skickade henne med en hästtranportör. Ioförsig var hon bara 5 mån och världens goaste tjej, ångrar det inte en sekund, idag är hon 1 1/2 år. Min andra tjej köpte jag i småland, fast henne tittade jag på och provred, men besiktade ej.. hon åkte oxå upp med hästtransportör och ångrar det inte heller en sekund ;) Jag har haft tur o gått på magkänslan..

Det var väl inte mycket till chansning? Låter som vilket hästköp som helst.

ja det tycker jag också. man får väl åtminstone ha med sig transporten och ta hem hästen direkt om det ska vara "impulsköp".

ts:
min ponny köptes ungefär så. såg bilder på honom och tyckte han verkade perfekt för oss, han var besiktigad ua och fick även se en film. åkte upp och provred lite snabbt bara för att kolla att han inte var helt galen :angel: , skrev på kontraktet, betalde, lastade och åkte hem med hästen. vi är väldigt glada över honom och har inte ångrat en sekund.:)

Köpte min häst via mejlkorrenspondens. Fick två bilder på henne, betalade hälften samma dag och hälften när hon blev transporterad hem till mig. Har inte ångrat mig trots att hon varit lite knackig till och från. Men jag ville ha en häst att skrota i skogen med och som inte hoppade för minsta löv. Hade jag sökt en häst för tävling eller så hade det varit en annan femma :)

vad har kostnaden varit på dessa hästar? inte på öret, men har det varit billigare hobbyhästar eller dyrare tävlingsindivider?

Billigare tävlingsindivider.
:rofl::rofl: Den var bra... Nä, min kostade bara 7000 och var en fd tävlingsindivid (från travet...) Enda egentliga orsaken till att jag inte provred var att hästen stod 50 mil bort, och att jag inte hade några större krav annat än att hon skulle kunna alla gångarter och som sagt inte hoppa för minsta skitsak, och det litade jag på när förra ägaren beskrev henne. Hade det inte varit sant hade jag nog inte bråkat för det (jag menar, köparen har ju undersökningsplikt...)

Jag hämtade hem min gammelman från Bornholm efter att bara sett honom på ett kort samt pratat med ägaren i tfn. Då stod han hos en fodervärd.
Det var på vinst eller förlust och jag höll på att ge upp då inget stämde men helt plötsligt vände det och han har vart den bästa häst jag haft.
Dock fick vi bara ett år tillsammamns då han fick erlichias och fick vandra vidare.

Inte riktigt så, utan det var jag som annonserade att jag ville köpa ett sto på 2 eller 3 år, och uppfödaren svarade på annonsen. Jag fick en helt frisk 3-årig kallblodstravare, inriden, försäkrad som ridhäst,och vacker dessutom. Jag slog till efter att ha sett två foton samt en treminuters videosnutt, bokade transporten från Jämtland till Skåne och två veckor senare var hon hemma i byn.
Idag är hon 5, fortfarande frisk och kry, trevlig att hantera. Hon har börjat sin utbildning till akademisk ridhäst efter att bara fått växa till sig och gå i flock med de andra under nästan två år.

Det har jag gjort med flera stycken. Kommer inte ihåg att jag varit missnöjd med någon, ett par har varit lite väl tunna, men de har gott upp i hull ganska snabbt.

Jag har gjort två längre resor på det viset, en resa till tyskland där jag hämtade hem två föl, och en resa till Danmark där jag hämtade hem en åring.

Det var en chansning så till vida att hästen såg förjävlig ut, och bara var 1,5 år, och jag bestämde mig direkt när jag såg henne. Så kanske alla köper häst, vad vet jag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
732
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 239
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka