Köpa häst på chansen

Sv: Köpa häst på chansen

Vi har köpt en häst på chansning i somras. Ringde på honom på måndagen/tisdagen, bestämde en tid och fredag samma vecka hämta vi honom. Han är inte veterinärbesiktigad.

Skulle igentligen inte köpa häst precis nu utan lite längre fram i höst, men kunde inte motstå denna charmiga lilla ponny. Och när vi var och träffa honom på fredagen fanns inga tvivel kvar, han fånga våra hjärtan direkt!

31470226.jpg

När jag for och köpte min häst i vintras så hade vi pratat med ägaren ett par dagar innan, hästen hade jag dock innan haft på foder, men det va över ett år sedan jag hade träffat hästen senast, så hade ingen aning om i vilket skick han var i och hade inte heller begärt besiktning, jag ville bara ha hem min guldprins, så vi betalade och for iväg en lördag och hämtade hem honom.

Det var den lyckligaste dagen i mitt liv :love:

Jag åkte 50 mil med släp för att hämta hem hästen jag trodde att jag måste ha.... Provred en sjövild häst (som man knappt kunde tränsa eller sitta upp på och än mindre lyfta fötterna på) en sväng i skogen på ca. 20 minuter. Gillade honom trots allt, betalade 25 000:- och åkte 50 mil hem.
Nu 10 år senare har jag en fantastisk häst som har varit frisk och kry är skitsnygg och rör sig fantastikt! Har ALDRIG ångrat mig, även om det har varit mycket arbete att få honom till hästen han är idag.

Fick hem en connemara osedd, tvååring.

Åkte till Norrland och hämtade en fjording osedd.

Inga problem :D

Så gjorde vi med nästan alla mina ponnyer när jag var yngre, ringde på en annons och köpte hästen på plats. Känns som om att det nästan är det vanligaste? Åtminstone när det gäller ponnyer för vi har fått sålt ponnyer just på samma sätt också.
Min tävlingsponny köpte vi som åring och hon var bara tänkt som sällskap åt min shettis! Saker och ting utvecklades på ett annorlunda sätt vilket innebar att jag tog över henne efter min mor...
Vi har även köpt en häst utan att ens sett den, inte ens på bild.... Ett av de bästa köp vi någonsin gjort! Uppfödaren till vårt hela underbara halvblod sålde helbrodern ett år efter vi hade köpt den äldre brodern och hon hade problem med att få sålt honom så vi lade ett bud på honom och fick köpa honom. Fast det var ju nära att vi vände när vi skulle hämta honom, skraltigare och halvdan åring hade vi aldrig sett tidigare. Han gick på lösdrift med andra småhingstar som var större än honom i storlek och som mobbade ut honom.
Han utvecklades riktigt fint och var 170 cm som 3-åring och med helt underbart psyke och välriden med framtiden för sig. Numera är han och förgyller livet för en annan tjej som hopphäst! :)

Jag såg ett foto på en häst som jag föll för pladask!

Köpte henne över telefon utan att ens sett henne i verkligheten.
Åkte sen o hämtade hem henne.

Är fortfarande supernöjd!!! :)

Köpte mitt fullblod osedd som tre åring. Det förra ägarna satte honom på en lastbilstransport från skåne och ut 70mil senare klev en mager fulankunge´.

Just då i det ögonblicket höll jag på å sjunka genom jorden. "Ska jag skicka tillbax honom, eller ska jag ge honom en chans"

Han stod där mitt på stallplan Liten sönderbiten & mager och allmänt apatisk. Men 3 veckor i "karantän hage" & fri tillgång på ensilage så kvicknade han till liv.. Men det det vart även 6 månaders vila, pyssel långaskogspromenader & mycket kärlek.

Idag ett år senare är han vacker om en svan och har världens mest härliga & positiva syn på livet.

När vi köpte ponnyn frågade vi om det var OK att vi tog med transporten och tog honom direkt om vi bestämde oss. Ägaren var bara lättad att så snabbt bli av med honom.

Jag köpte tillbaka min gamla uppfödning sju år efter att jag sålt honom (då var han sex år) utan att ens ha sett honom. :p I och för sig skulle jag nog köpt honom även om han var trebent. ;)

Han visade sig vara precis så som de beskrivit honom, väldigt rund om magen. :angel: Men vi har börjat sätta igång med ridning och i vinter lär han ha smalnat av så han ser normal ut igen.

Jag skulle inte våga köpa någon annan häst utan att ha träffat den, då kemin mellan mig och hästen är väldigt viktig. Men Hampus vet jag ju precis hur han är och jag älskar honom så. :love:

Min syster hade också köpt en jätte fin häst bara så där och jag tänkte göra samma sak när jag såg en annons men sen när jag var där hade jag inte den där känslan man ska ha när man vill köpa en häst så vi åkte hem igen.

men en sak jag har undrat över är ifall det står att INTE utrustning ingår, bjuder dom inte ens på en grimma och transportskydd när man kommer och hämtar hästen?

Grimma har jag fått, men inte grimskaft. Transportskydd har jag aldrig använt så det är inte intressant. Och har man nu transportskydd för X000 kr (vilket det kostar om man vill ha några som funkar) låter man väl inte de gå med i köpet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
732
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 240
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka