Köpa häst på chansen

Sv: Köpa häst på chansen

Det va väldigt trevligt att läsa din historia tyckte jag=)
Blev alldeles varm och sitter fortfarande och ler:)
Riktigt myser för din skull för jag känner så väl igen känslan när man ser DEN HÄSTEN för första gången och allt bara stannar upp och hjärtat snurrar som tornado på liseberg :love:

Kram kram

Den hästen vi har nu,har haft henne i 8 år..köpte vi rakt av,vi provred inte ens..
Vi pratade med säljaren i telefon,och nånting sa oss "att ta transporten,lasta in hästen,betala och åk hem"..

Och det var 2001,och vi har henne kvar!
22148074.jpg

Fin pålle!

kl

Jag har nu köpt en häst till osedd, kommer imorgon vid middagstid. Inte provriden men jag har sett ganska många filmer på den och den är nu vet bes ua. Ska bli så spännande :) Ett tioårigt halvblodssto som är grundutbildad och haft ett föl. Så det blir ett litet projekt med henne.

*kl*
Köpte min shettis på stört när jag såg honom, hade iof redan bestämmt mig innan jag träffa honom att jag skulle köpa skrutten! :)
Ingen vet bes eller något, visste att han var en fångponny och hade det sist för 1,5 år sedan.(köpte honom i sommras)
Ägaren behövde bli av med honom fort så skulle få honom för 4000:- med lite utrustning.

Han är verkligen en jätte snäll och jätte go kille som tyr sig till en,har inte haft några problem med honom alls.
Ångrar aldrig mitt "impuls köp".:rofl:

Jag skulle nog aldrig våga köpa häst på det där sättet. I alla fall inte en ridhäst. Möjligen om man t ex letar efter en sällskapshäst, skogsmulle , eller avelsmärr.

Min senaste häst hämtades hem först en månad efter första titten. Jag var och tittade på den tre gånger, och var med och besiktigade den innan jag bestämde mig.

Men när jag var yngre så köpte min mamma in många hästar på auktion med jämna mellanrum, och det är ju verkligen chansning om nåt :crazy: . Konstigt nog så blev det aldrig några ångerfulla köp.
Inköptes några ungponnyer, welsh och connemara , både med och utan stam, allihopa blev jättetrevliga ridponnyer, har kvar ett sto som köptes som 2 ½ åring, ohanterad och väldigt stirrig av sig. Idag är hon 16 år och världens snällaste barnhäst, står hos en fodervärd, och hon har börjat tävla hoppning på gamla dar :p , plus haft tre fina föl.

Så vi har bara haft goda erfarenheter av att göra impulsköp, men jag hade dock aldrig vågat göra så själv.
Visst kan man kanske våga om det rör sig om väldigt låga summor, men det kan bli dyrt i längden ändå, om hästen t ex visar sig ha en skada, med dyra veterinärräkningar som följd.
Sen är det ju rätt tråkigt för hästen med om det visar sig att man inte funkar ihop, och så måste den säljas vidare. Det kan man kanske visserligen inte veta efter en eller två provridningar heller, man har i alla fall fått en liten hum om hästen.

Senast ändrad:

Jag har köpt en liten dam på vild chansning.
Satte ut en annons, men var inte riktigt säker på att jag skulle köpa en just då. (I somras)

Men så svarade en tjej med detta mail:

Hej!
Vet ej om du är intresserad men gör ett försök iaf. Jag har ett shettis sto på 2år som jag måste bli av med! Jag har henne och hennes syster men måste göra mej av med henne snarast! Jag köpte dom för ca två månader sen och innan det så har dom aldrig blivit klappade eller ens varit nära en människa, och innan i vintras så har dom inte ens sett en människa! Så som du säkert förstår så behöver hon mycket jobb och mycket kärlek och förtroende.. Som det ser ut nu så har jag fått gjort mycke med henne och det är framsteg varje dag! Hon har grimma på sej och oftast så får vi tag på henne så vi kan klappa lite men går inte att leda henne ännu.. Det går att leda systern nu, så det kommer att gå med henne me men hon behöver lite mer tid till allt! Känner att detta är min sista utväg nu!
Vill du ge lilla PiriPiri ett gott hem och ge henne en chans att få lära sej älska människan! Hör gärna av dej!

Detta gick jag och grunna på i två dagar och kunde inte släppa henne ur tankarna.
Hon skickade ett kort på henne och sen var det kört. Jag var förälskad!

En vecka senare körde dem hit henne.
Och jag undrade vad jag gett mig in på. Men idag ångrar jag ingenting!

KL
Har oxå köpt häst på chansen:D. det var väl egentligen min gubbe som ringde mej från jobbet och sa att han hittat en häst på annons som had tyckte att jag skulle ringa på. Jag var lite tveksam för det gällde en halvblodshäst och jag är ju mer en kallblodsmänniska och tyckte att det där med halvblod hade jag lagt bakom mej. nu när man är medelålders så vill man inte ha några sprättpellar utan man vill ju komma hem i ett helt paket så att säga.
Men f-n flög i mej och jag ringde. Allt lät toppen, valack i sina bästa år, 180cm och supersnäll allt enligt ägaren. Lät ju jättebra om han nu var så stor så var det ett måste att han var snäll. Jag blev intresserad och ville göra vet.koll men si det var fler intressenter och ville jag ha honom fick jag lov att slå till snabbt sa säljaren ( någon som anar ugglor i mossen?)
Sagt o gjort skickar iväg gubben o hans bror med tansporten från västkusten rakt över till östkusten för att hämta hem underverket.
De anländer sent på kvällen hemma på gården och jag e nyfiken så att jag håller på att dö. Ut kommer----ja, det magraste skrälle man kan tänka sig, karpryggig och dan. jag bara gapar - snacka om att ha blivit blåst:crazy: Alla avråder mej från att behålla hästen, vanvårdad o dan ( han behövde då inte röntgas då man såg varenda ben i kropen. Hade honom några dagar för att sedan kontakta hans förra ägare för att fråga hur man kan behandla ett djur så illa samt undra hur han kunnat bli så undernärd när det var slutet på sommaren. Snyfthistoria från förra ägaren : hästen fick gå i hennes trädgård hade ingen hage (hon hade även ett fullblod) hon grät hade inga pengar sa hon och behövde gräva ny brunn.
Hur som helst så fick häten stanna hos mej. tog ett år för honom att komma ikapp och se ut som häst igen. ett var dock sant. han var supersnäll och blev hästen med stort H för mej. Telepatisk kommunikation hade han o jag. har haft många hästar men ingen så i mitt hjärta. Till slut höll inte kroppen hans utan han fick vandra vidare till gröna ängars ö. RIP Picasso, för alltid i mitt hjärta

Jag har nu köpt 3 hästar helt på ren känsla. Den sista slog jag till på i tisdags så honom har jag inte hunnit få hem än. Dock är han både besiktigad och röntgad utan anmärkning vilket givetvis är en trygghet i sig. Han bor upp i Norrland så det var inte en tanke på att åka och titta på honom. Han har dock redan fina meriter trots sin ringa ålder (född -05). Han vann sitt fölchampionat och på treårstestet fick han dubbeldiplom med fina omdömmen. Så även det är ju givetvis tryggheter. Dock har jag bara sett bild på honom så det återstår att se vad jag får hem när han anländer på tisdag! :laugh:
Här är bild på den nya snyggingen:
PabloPicasso.jpg

Tidigt i höstas köpte jag två stycken 05.or och då hade jag också bara sett bilder. Båda var dessutom tyska importer vilket gör det hela ännu mer osäkert. Dock hade de båda fina och välkända stamtavlor (vilket i och för sig inte säger något om hållbarheten) och jag tyckte att de BÖR kunna röra sig ganska trevligt då. Dessa båda besiktigades utan anmärkning och sedan åkte de hem till mig! Jag blev överförtjust i båda och de rörde sig bra mycket bättre än vad jag hade kunnat önska. Dessutom var de kanonbra i all hantering och snygga att se på! Den ena är nu såld och genomgick då en röntgen vilken han var helt ren i. Stoet som jag fortfarande har kvar tror jag riktigt mycket på och det ska bli spännande och se vart det blir av henne! Så även dessa två var riktigt bra köp som jag inte ångrar en sekund.
Här är bild på de andra två, stoet är närmast:
RockyochFirstImpression010.jpg

Min närmsta vännina har också köpt hästar helt osedda och är helnöjd med dessa affärer. Nu går hon och väntar på att en 05.a ska komma hem ifrån Tyskland, ska bli spännande att se vad det är för någon!

Dock skulle jag nog inte genomföra liknande affärer om det hade gällt äldre hästar som är mer ridbara än vad en 3-4 åring är. Då är det så mycket mer som ska stämma.

Ehum jag var visst med på ett hörn där på valacken också ja :angel: :devil:

Numera köper jag bara osedda hästar jag tror stenhårt på det för än så länge har jag mest blivit missnöjd med de hästar jag åkt o tittat på :D
Som sagt det är jag som väntar på häst ifrån tyskland bra affär eller inte får jag dock återkomma med.

Haha tack, kul att jag kunde glädja nån :D Jag lägger in en bild också så jag kan visa vad jag föll för :D
dsc_0390a.jpg

Vet inte om jag gills till den skaran du efterlyser riktigt...

Men jag såg min absoluta drömhäst på annons. Ringde på annonsen, fick komma ner och kolla på honom samt provrida ca 1½ vecka senare, blev helt såld direkt men tvingade mig själv att vänta till dagen efter med att ringa och säga att jag ville ha honom. Ville ju inte verka alldeles desperat:angel::D

Har nu en helt underbar kille som jag har sjukt kul med, och som är precis den/det jag eftersträvade att hitta när jag letade häst.
En och annan överraskning har jag dock varit med om sedan hästköpet, men det är absolut inget som gör att jag ångrar mig.

*kl*
Jag har köpt en 1-åring från Tyskland som jag sett på en kort video, tanken är att jag ska ha honom som tävlingshäst. Var inte ner och tittade på honom utan pratade med förmedlaren, bokade sedan lastbil hem och betalade honom.

Jag är jättenöjd, han är en otroligt trevlig individ!

27sept2008001.jpg

Oh, my GOD, vilken snygging!:eek::love::love::d Hade jag hittat honom före dig hade jag också slagit till på impuls!;)

Min pålla köpte jag på magkänsla. Hon kom hem som projekt, ganska tunn och outvecklad och trots att hon är 05 inte inriden eller ens i närheten av att vara färdig för inridning. Jag såg henne på en knackig video och bara kunde inte släppa henne ur tankarna. Jag försökte verkligen att titta på andra mer vettiga hästar, men...hade mail och telefonkontakt med säljaren och med veterinären som gårdsbesiktade henne. Anlitade transportör och vid midnatt, en natt kom hon! Pytteliten, och precis så som jag väntat mig att hon skulle vara! Vi kommer jättebra överens, och hon går just nu och växer och till våren blir det inridning. Jag tog henne till min egen klinik för besiktning, och hon gick igenom ua. Längtar till våren, just nu! Hon är känslig utan att vara för nervig, och hon har lite attityd och utstrålning utan att bli dum. Väldigt lätt att hantera och verkar älska att få göra något. Har linat henne några gånger i julas, och det var otroligt kul, och det var ömsesidig glädje. Och priset för en sådan här dam? Dyrare än ett varmblod, men billigare än ett mediokert halvblod. Helt OK!

DSC02784.jpg
[/IMG]

Har lagt på sig ännu mer nu, och är rätt mycket större bak än fram. Hela 154 cm hög!:D

Senast ändrad:

Han är jättefin! Vad är det för stam ? Jag köpte två föl hösten 05 på nästan samma sätt, dock åkte jag själv ner och hämtade dem i tyskland. Har kvar den ena, men fick tyvärr avliva den andra pga slinger - den finaste såklart :cry: Men jag är jätteglad för den jag har kvar, hon uppväger förlusten :)

I januari för ett år sedan såg jag en ponny på annons som flög över ett stort hinder. HAN skulle jag ha! åkte och köpte honom direkt, chansade dumt nog tom genom att strunta i vet bes, men han har varit frisk och hel hittills och är en riktig pärla, en tuffing som kräver mycket men det är bara kul :)

Här är bild på den nya snyggingen:
PabloPicasso.jpg

Ja, den här ser ju "billig" ut :angel:. Skitfin :love:!!

Jag förstår dig, jag hade nog oxå fallit direkt:)

Verkligen sockersöt:love:

man ska lixåm lägga in lite av varje vid hästköp: Hjärta, magkänsla, sunt förnuft och realism...då brukar det alltid sluta på bästa sätt;)

Kram på er bägge

Nej jag håller med om att han inte ser särskillt billig ut... men det är ju det som är fördelen med att köpa en häst osedd, man kan göra väldiga klipp liksom hemska tabbar. Det här var en blixtsnabb affär som avslutades vid första samtalet med ägaren. Vilket också innebar en MYCKET bra affär prismässigt, när han har kommit hit så kan jag återkomma om det också var en bra affär allmänt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
734
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 245
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 408
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka