Sv: Köpa häst? Vad behöver man?
Jag har börjat undra lite vad man behöver innan man skaffar häst, både till hästen och ryttaren?

Men framför allt hur mycket tid det går åt! Och vad behöver jag som ryttare kunna, kan man gå någon kurs? För ingen av mina föräldrar är häst intresserade, bara jag och min lillebror och han är 6 år så...

(
Tid: Beror ju på hur långt man har till stallet och vad man väljer att göra med sin häst.
Om jag ska rida/sköta hästen + stallsysslor tar det minst 3h om dagen.
Blir betydligt fler timmar de dagar jag åker iväg och tränar med hästen.
Men om jag bara ska sköta stallsysslor och titta till hästen tar det ca 30min bara
Till ryttaren behövs:
Ridhjälm
Säkerhetsväst
Ridskor/Ridstövlar som passar för både sommar och vinter.
Stall/Ridkläder
Handskar
Till ryttaren är det enklast då man inte måste köpa allt nytt utan kan använda gamla kläder som stallkläder.
Till hästen behöver du massor av saker så som:
Sadel
Schabrak/vojlockar
Stigläder
Stigbyglar
Sadelgjordar
Träns
Täcken
Grimmor + grimskaft
Ev benskydd både till ridning och transport
Och en himla massa småsaker som man inte ens tänker på att det behövs.
Det mesta till hästen behöver man ha flera av, tex grimmor går sönder med jämna mellanrum då är det bra om man har åtminstone en extra liggandes för det är ju himla dumt om det är lördag eftermiddag när grimman går sönder och ingen ridsportsaffär i närheten har öppet förrän måndag efter jobbet..
Just när man skaffar sig hästen brukar det bli stora utgifter dels kostar hästen men all utrustning man behöver får man avsätta minst 20 000kr till och oftast räcker inte 20 000kr heller.
Dock brukar den utrustningen räcka länge sen och man kan komma att behöva komplettera lite nu och då med olika saker.
Men tyvärr är driftskostnaden för att ha en häst ofta väldigt hög.
Om man räknar med stallplats, foder, strö, hovslagare, veterinär, vaccinationer, träningar, utrustning och slår ut alla kostnader man har per år över månaderna hamnar de flesta runt ca 5000kr/mån sen finns det ju alltid folk som har det billigare eller dyrare.
Någon kurs för att kunna skaffa sig en häst finns nog inte utan det är erfarenhet man måste skaffa sig.
Tex om du går på ridskola, be att få vara med när hästarna ska skos.
Eller om någon häst har gjort illa sig, se hur de sköter om såret och försök få vara med om veterinären kommer och fråga hur och varför de gör vissa saker.
Det är nog det enda sättet att lära sig hur man ska göra att fråga kunniga runtomkring och bolla ideér och tankar med.