Köpa häst? Vad behöver man?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare EllenNathalia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 9 932
E

EllenNathalia

Jag har börjat undra lite vad man behöver innan man skaffar häst, både till hästen och ryttaren? :confused: Men framför allt hur mycket tid det går åt! Och vad behöver jag som ryttare kunna, kan man gå någon kurs? För ingen av mina föräldrar är häst intresserade, bara jag och min lillebror och han är 6 år så...
:confused:(

Sv: Köpa häst? Vad behöver man?

Jag själv har skaffat mig kunskaper genom att först gå på ridskola i många år och sköta hästar där, sedan gå över till att sköta och rida lite mer "avancerade" privathästar, låna en häst och slutligen köpa egna hästar...

Vad har du själv för erfarenheter? Det finns ingen kurs som kan göra dig färdig hästägare bara sådär, det behövs mångårig kunskap tycker jag!
Det du själv behöver är väl det lättaste i detta sammanhang, du behöver ridkläder. Hjälm, skor, stövlar/chaps, ridbyxor och andra plagg.
Hästen behöver sadel, träns, ev. täcken, schabrak, bett, ryktsaker, sjukvårdsprylar. Sen måste du räkna med att det kostar MASSOR att ha häst, det är foder, strö, hovlslagare, veterinär, träningar, ev. transporthyror och anläggningskort, försäkring m.m.

Jag tyckte att du gav ett bra svar, men jag måste bara tillägga en liten grej:

Jag tycker inte att man KAN bli färdig hästägare förrän man varit just hästägare ett tag, ganska länge i många fall. Det finns inget annat som kan lära dig hur det är att ha egen häst, en foderhäst är inte samma sak då du alltid har ägaren att prata med om det är något. Med en egen häst måste man fatta alla beslut själv, och ett galet beslut kan leda till mängder med problem.

Man blir väl aldrig någonsin färdig? ;) Viktigt tycker jag det är att man kan ha någon man kan förlita sig till och be om hjälp om det skulle behövas!

Haha nej, färdig blir man aldrig. ;)

Det jag egentligen menade var väl att egentligen blir man inte redo för att ha häst förrän man redan haft det ett tag :p

Jag har ägt häst i 8 år sammanlagt och skulle fortfarande bli väldigt osäker i många situationer om jag inte hade någon att diskutera med. Sen är väl skillnaden från i början att då var det ren rådfrågning och jag litade blint på vad personen svarade, nu tänker jag mer själv även om jag gärna bollar idéer :)

Jag har börjat undra lite vad man behöver innan man skaffar häst, både till hästen och ryttaren? :confused: Men framför allt hur mycket tid det går åt! Och vad behöver jag som ryttare kunna, kan man gå någon kurs? För ingen av mina föräldrar är häst intresserade, bara jag och min lillebror och han är 6 år så...
:confused:(

Tid: Beror ju på hur långt man har till stallet och vad man väljer att göra med sin häst.
Om jag ska rida/sköta hästen + stallsysslor tar det minst 3h om dagen.
Blir betydligt fler timmar de dagar jag åker iväg och tränar med hästen.
Men om jag bara ska sköta stallsysslor och titta till hästen tar det ca 30min bara :)

Till ryttaren behövs:

Ridhjälm
Säkerhetsväst
Ridskor/Ridstövlar som passar för både sommar och vinter.
Stall/Ridkläder
Handskar

Till ryttaren är det enklast då man inte måste köpa allt nytt utan kan använda gamla kläder som stallkläder.

Till hästen behöver du massor av saker så som:

Sadel
Schabrak/vojlockar
Stigläder
Stigbyglar
Sadelgjordar
Träns
Täcken
Grimmor + grimskaft
Ev benskydd både till ridning och transport
Och en himla massa småsaker som man inte ens tänker på att det behövs.

Det mesta till hästen behöver man ha flera av, tex grimmor går sönder med jämna mellanrum då är det bra om man har åtminstone en extra liggandes för det är ju himla dumt om det är lördag eftermiddag när grimman går sönder och ingen ridsportsaffär i närheten har öppet förrän måndag efter jobbet..

Just när man skaffar sig hästen brukar det bli stora utgifter dels kostar hästen men all utrustning man behöver får man avsätta minst 20 000kr till och oftast räcker inte 20 000kr heller.
Dock brukar den utrustningen räcka länge sen och man kan komma att behöva komplettera lite nu och då med olika saker.
Men tyvärr är driftskostnaden för att ha en häst ofta väldigt hög.
Om man räknar med stallplats, foder, strö, hovslagare, veterinär, vaccinationer, träningar, utrustning och slår ut alla kostnader man har per år över månaderna hamnar de flesta runt ca 5000kr/mån sen finns det ju alltid folk som har det billigare eller dyrare.

Någon kurs för att kunna skaffa sig en häst finns nog inte utan det är erfarenhet man måste skaffa sig.
Tex om du går på ridskola, be att få vara med när hästarna ska skos.
Eller om någon häst har gjort illa sig, se hur de sköter om såret och försök få vara med om veterinären kommer och fråga hur och varför de gör vissa saker.
Det är nog det enda sättet att lära sig hur man ska göra att fråga kunniga runtomkring och bolla ideér och tankar med.

Jag själv har skaffat mig kunskaper genom att först gå på ridskola i många år och sköta hästar där, sedan gå över till att sköta och rida lite mer "avancerade" privathästar, låna en häst och slutligen köpa egna hästar...

Vad har du själv för erfarenheter? Det finns ingen kurs som kan göra dig färdig hästägare bara sådär, det behövs mångårig kunskap tycker jag!
Det du själv behöver är väl det lättaste i detta sammanhang, du behöver ridkläder. Hjälm, skor, stövlar/chaps, ridbyxor och andra plagg.
Hästen behöver sadel, träns, ev. täcken, schabrak, bett, ryktsaker, sjukvårdsprylar. Sen måste du räkna med att det kostar MASSOR att ha häst, det är foder, strö, hovlslagare, veterinär, träningar, ev. transporthyror och anläggningskort, försäkring m.m.

Jag har ridit i 8 år på ridskola, och just nu rider jag en privathäst, och tar hand om den och två hästar till! Men han kan ingen dressyr, är rädd för att vara i paddoken, och är allmänt tråkig, så jag ska nog bara sköta honom i fortsättningen!

PS: Det är han som är på bilden! DS

Prova att ta med en häst till i paddocken med en ryttare. Sedan rider du och din rädda häst bara efter den andra, beröm massor och sitt av.

Rid ut först med din häst och avsluta varje pass med litet ridning i paddocken tillsammans med en häst som inte är rädd, kort med mycket beröm och sitt av ge beröm - godis vad som helst- hästen ska känna sig som kung att den gått 3 varv i paddock typ.

Ha gärna en ridlärare som hästen har förtroende för i mitten som ger den extra trygghet.

Har du alla de personer som kan hjälpa dig med din nuvarande häst- då kan du skaffa en egen häst utan problem. Har du inte det - vänta litet till. Rid mer på ridskola och ta en annan medryttarhäst kanske...Jättesöt häst!!!

Först och främst måste du veta om du har tillräckligt mycket pengar till:
Mat
Utrustning
Försäkring
Veterinär (vid fall)
Hovslagare
Stallplatsen m.m
Självklart hästen

Det är viktigt att du kan få hjälp med hästen om du får problem eller behöver hjälp av någon kunnig.
Det är bra om du har tidigare erfarenhet av att ta hand om häst/hästar. Det är ju faktiskt ett vecko jobb året runt och man kan inte ta semester hur som helst.

Lite bas grejer som är bra att tänka på!:)

Hoppas du hittar något som passar dig!

Jag blev hästägare för första gången när jag var 16, mina föräldrar kunde ingenting om hästar, jag var osäker i vissa situationer och hästen var 4 år, jag hade ingen unghästvana alls.

Det som har betytt mest för mig var inte att jag hade råd att köpa dyra täcken eller träna reglbundet, för det såg jag lite som en självklarhet även om det inte är det för alla. Det som betydde mest för mig var att jag hela tiden hade någon att fråga om hjälp om det hände något/uppstod en situation jag inte kunda reda ut själv. Även om jag inte kunde lösa problemet just då, så kunde jag fråga hur jag skulle göra om det hände igen. Jag hade den underbara möjligheten att ha min häst i min tränares stall i ett halvår innan hon fick flytta till ridskolans privatstall, där det finns ännu fler tränare/duktiga människor att ta hjälp av!

Jag är fortfarande inte hästägare, trots att jag har gått flera år på ridskola haft två olika medryttar/halvfodervärdshästar och 3 olika fodervärdshästar. Jag känner fortfarande inte att jag kan allt som krävs. Just nu har jag en ungponny på helfoder, hennes ägare är väldigt hjälpsam och engagerad. Så fort jag undrar något så är det bara att skicka iväg ett mejl så diskuterat vi det. Hon hjälper till att påminna om vaccinationer, avmaskiningar osv. Saker som kan vara svåra att hålla reda på helt själv, speciellt om man inte är så gammal. Jag har hästen på i min ridskolas privatstall, där finns det massa kunnigt folk och tränare som har sin hästar. Så man behöver aldrig vara osäker när man fattar ett beslut.
Jag skulle absolut rekomendera dig att låna en häst på helfoder(för senare köp?) i 1år av en privatperson(ridläger och andra företag brukar inte bry sig så mycket, när jag hyrt från såna ställen har de nästan aldrig hört av sig under hyrperioden) och ha den i privatstallet på din ridskola(om ni har något sånt), det är en jättebra förberedelse inför att äga en häst på riktigt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
562
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
933
Senast: Bison
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka