Köpa häst. Vad behöver man?

Loouiiisee

Trådstartare
Jag kommer förmodligen inom snar framtid att köpa häst (Islandshäst). Jag undrar vilken utrustning som kan vara bra att ha till sin häst om man förutser att en bra sadel och ett fint träns medföljer hästen. Jag har gjort en lista på super mycket saker men nödvändiga, men jag tänker vad är egentligen nödvändigast? Vad tycker ni? Vad har ni till era hästar? Finns det något man kan köpa så här på rak arm utan att veta strl på sakerna.

Sv: Köpa häst. Vad behöver man?

Borstar, minst 2 grimskaft, grimmor (en i läder för transport), reflexer, första hjälpen kit (bomull, sax, elastisk linda, jodpax, koksalt, kompresser, termometer, helosan med mera). Sen tycker jag inte att du ska köpa på dig för mycket innan du har hästen hos dig, utan köp det du behöver och fyll på utifrån det. Pengarna behövs till annat också, tex hovslagare, försäkringar, hästkontot, andra oväntade utgifter med mera.

Till min islänning använder jag:

Komplett sadel
Komplett träns
Borstar
Grimma + grimskaft
Sjukvårdslåda

Utöver det har jag:

Några schabrak
Reservtyglar
Reservgrimma + grimskaft
Senskydd
Fleecetäcke
Ulltäcke
Regntäcke
Vintertäcke

Grimmor, grimskaft och shabrak är ju saker som brukar gå att köpa i förväg.
De flesta islänningar drar cob i grimmor och full i schabrak om du behöver en 17" sadel eller större.
Om du skulle behöva benskydd drar så gott som alla islänningar stl ponny i det också.

Senast ändrad:

1 lädergrimma (ponny eller cob)
2 vanliga grimmor (ponny eller cob)
2-3 grimmskaft
1 fleecetäcke
1 regntäcke
1 par benskydd (fram+bak)
1-2 Schabrak (full)
Borstar
Sjuklåda (blåspray, helosan, bomull(spaddar), flexlindor, liniment, till en början)
Longerlina

Detta var ungefär det jag köpte då jag fick min häst, en islandshäst brukar ju inte ha täcken på sig men kan vara bra med ett regntäcke ändå. Vintertäcken och sådant kan du ju köpa till hösten om du anser att du behöver det!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
576
Senast: Ramona
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka