Köpa häst...

S

Savannah

Undrar vad det var som fick er att bestämma sig för just er häst när ni köpte den?!
Bestämde ni er på en gång när ni såg den eller efter ett tags funderingar?

Sv: Köpa häst...

Jag bestämde mig inte på en gång....men när jag spenderat två dagar ihop med honom så kändes det bara så "rätt" så jag kunde inte göra annat än köpa honom :smirk:

tittade på många hästar, men honom jag bestämde mig för sa det klick redan vid första mötet. Jag bestämde mig inte då. Men jag kände en sorts dragningskraft; att det här känns bra.

Jag bestämde mig nog redan första gången jag hälsade på henne i hagen. Det sa klick direkt, och när dåvarande ägaren samtyckte efter provkörning var det inget snack om saken. Tittade inte på fler hästar.

Jag var och kollade på hästen en gång och sen var jag såld :love: provred inte ens (berodde på att han inte var inriden) :);)

Vikingen blev jag kär i med en gång. Hans blick bara talade till mig... Vi har alltid haft en speciell kontakt till varandra. Men han tog lite betänketid eftersom han hade så dåliga hovar men jag sa jag skulle köpa honom om han gick igenom vet besiktningen, veterinären sa att det var en chansning att köpa honom men att han skulle kunna gå som sällskap i värsta fall, efter tio minuters betänketid så chansade jag. Det har jag aldrig ångrat (hovarna är helt ok nu).
Travarn tyckte jag inte om från början, däremot gjorde min sambo det, så därför köpte vi henne, jag bestämde mig på vägen hem efter att vi tittat på henne, jag ångrar det lite samtidigt som jag har lärt mig mycket av henne men jag kommer nog att lyssna mindre på sambon nästa gång.

Hm, jag letade efter ny häst på ett MYCKET rationellt sätt. Lätthanterad, fick absolut INTE ha haft fång, grundriden var ett måste. Men när väl det praktiska och rationella fått säga sitt så tog hjärtat över! Var och kikade på en haflinger som egentligen var i yngsta laget för mig. Jag skulle väl inte ha en 3-åring??? Det fanns också en äldre haflinger som jag fick provrida, men den rundan tog slut fort. Väl tillbaka i stallet igen gick jag direkt tillbaks till den lilla unga damen med den sockersöta uppsynen. Jag föll helt enkelt pladask för ett söt, busig och nyfiken uppsyn :D ! Men vem hade inte gjort det ;) :

nebellmaj-06001.jpg

Min första häst köpte jag för att jag ville ha henne (efter mycket övertalande till föräldrarn :angel: )
Fick reda på att hon var till salu, och att en "kompis" till mig var intresserad, så då tog jag chansen, och jag fick henne :devil: :D

Min andra häst tog jag på foder, mest "för att". Var inte alls så spec. förtjust i henne från början. Oerhört tråkig att rida.
Men jag såg det som en utmaning, hon tyckte livet var jättetråkigt. Allt! Så mitt mål var egentligen att få henne gladare.
Men sen så fattade jag ju såklart tycke för henne, trots alla avslängningar ;)
och fick senare överta henne. Gratis :D

Jag har aldrig letat häst utan ödet har fört oss samman. ;)

Häst 1: Skulle till slakt om jag inte tog henne. Jag såg in i hennes ögon och sen var jag fast :love:
Häst 2: Gillade jag från första stund, skötte honom på jobbet, och efter ett halvår blev han min (en riktig solskenshistoria var det :D)

Jag hade provridit runt 10 hästar och ingen av dem hade fångat mig såpass att jag inte var lite tveksam.
När jag satte mig på Rosie sa det klick:love:
Jag bestämde mig efter typ 20 minuter:D

Jag var inte ens säker på att jag skulle köpa häst(hade inte råd just då, men ev nån mån senare). Så fick jag höra av en släkting att hon hade en bekant med "helt fantastisk" femåring till salu. Lite ung egentligen, och lite dyr. Hursomhelst åkte vi ut bara för att titta lite, och jag blev erbjuden att rida direkt. Först och främst tyckte jag inte att den såg så fantastisk ut(men lite söt:)) sedan visade det sig att den var 4 år och riden 3 mån. Inte ALLS vad jag skulle ha. Den var visserligen fin annars, hoppteknik och bra steg, känslig men ändå stadig. Men eftersom den var så otroligt ofokuserad och bara intresserad av de andra hästarna tyckte jag att den kändes otroligt tråkig. Man han ju inte komma nån vart innan den han stressa upp sig. Sedan gick hackamoret sönder och ramlade av hästen helt när vi travade. jag satte mig ner och sa "hooow" och hästen gorde blixthalt. Men den var inget för mig.

Provred lite andra hästar och fastnade för en på samma ställe. Skulle provrida den en andra och sista gång, och dåp hoppa lite mer. Då hade min kära mor kärat ner sig i den första hästen och ringt och bett ägarna att ha den sadlad och klar när jag kom. Jag ville ju inte vara oartig, när jag kom dit och två hästar var sadlade. Så jag red bägge. Den andra hästen hoppade som en kråka och den första var fokuserad och hoppade super.

tyckte fortfarande att den var för ung, men då skulle en bekant ev köpa hästen, och då tyckte jag att jag banne mig hade bra mkt mer kunskap att hantera en 4-åring, så jag provred den en tredje gång och slog till:love:

Tyvärr gick det inte så bra i hoppningen, men jag har hästen kvar och sadlade om till dressyr:p

Kärlek vid första ögonblicket och efter UA veterinärbesiktning, slog jag till. Hade inte ens provridit....

Jag kände hästen i 3,5 år innan jag köpte henne och hade funderat på att köpa henne i närmare ett år innan jag gjorde det.
Har inte ångrat mig nu 4 år senare:love:

Jag hade inte alls några planer på att köpa häst, utan skulle ha min medryttarhäst på foder i ett år, pga ägarens utlandsjobb. Men så innan hon åker ringer hon och säger att hon vill att jag ska köpa honom, för hon kände att hon inte skulle ha tid sen och ville inte sälja honom till någon annan. Och hur ska man då kunna tacka nej?
Det vara bara att sälja ena bilen, ta hästen på avbetalning och så vips var man lite oplanerat hästägare! Men en väldigt lycklig sådan :love:

Jag bävar dock för nästa gång jag ska köpa häst, även om jag hoppas på många år till med min 18-åring. Men honom red jag ju ett år innan köpet, tänk då när man ska åka och kolla på helt okända hästar. Jobbigt! :crazy:

Vad roligt att läsa om er andras erfarenheter!

Min första häst hade jag ridit i ett par år. Blev kär första gången jag såg honom, och tjatade på ägaren i säkert ett år om att få köpa honom. Till slut sa hon ja, och han är min allra finaste stjärna.

Det senaste tillskottet såg jag på annons. Jag var/är student med urdålig ekonomi, men ringde ändå till säljaren efter en sömnlös natt. berättade att jag inte hade tänkt köpa häst, men fastnat helt för bilderna i annonsen. Åkte ner och tittade några dagar senare. Väl där tyckte jag hon såg förjävlig ut- lerig, skorv, spinkig. Men så tittade hon på mig EN gång, och jag var helt fast. Efter vet.bes. åkte hon med mig hem. Har haft henne ett halvår nu, och hon är allt man kan drömma om. En riktig sockertopp!

Första hästen var jag halvfodervärd på i ca ett år innan den andra tjejen var tvungen att sluta. Eftersom det var nästan 2 mil till stallet så tyckte mina föräldrar att det skulle vara lättare om vi köpte honom och stallade upp på närmare håll.

Häst nr 2 var det ett helt kaos över.... Egentligen kom hon bara, blev avslängd på gården och där var hon... En sjuåring som inte kunde något. Men eftersom åren gick blev hon bättre och bättre i samma takt som jag också utvecklades. Vi kvalade till SM i w. pleasure innan jag sålde henne.

Häst nr 3 var en sådan som bara var min. Jag bestämde mig för henne i samma stund som jag lästa annonsen. Jag bara visste att hon var min! :love: Tyvärr så var hon född under fel stjärna och ådrog sig en massa skador av varierande grad och det slutade med avlivning på grund av spatt

Häst nr 4 verkar vara på ingång nu.... Har varit hästlös i två år och nu börjar jag bli knäpp!! Jag bara måste vara hästägare, så är det bara! :bump: Har ingen aning om vad jag vill ha dock... :eek: Det finns så mycket att välja på! western, distans, dressyr, hoppning och lika många hästraser. Valet står nu mellan en arabåring och en 4 årig quarter men vad ska man välja? :confused: pest eller kolera, glass eller godis.

Skulle ha en hyfsat billig + liten och behändig pålle till maken, lite underhållsfri sådär :p
Såg en ung islandskorsning på annons, och föll i princip bara på bilden. Hans ansiktsuttryck påminde så mycket om min väns underbara pålle.
Vi for förståss och tittade på honom, provade att longera och hantera lite. Sa att vi skulle fundera och höra av oss nästa dag, men bestämde oss i bilen på väg därifrån :p och ringde direkt!

Det har hänt att jag ångrat mig, men nu har vi kommit på rätt köl, och jag kan inte annat än gotta mig åt att vi fick en sån fin häst så skitbilligt :bow: :love:

Andra hästen blev jag också kär i vid första ögonkastet. Men han vart inte till salu förrän två år senare, men då slog jag till direkt såklart :love:

När Sandra köpte Monis tror jag inte hon hade varken ridit eller borstat henne. Rent impulsköp för hon tyckte synd om henne!

Jag har 2 hästar,båda har jag köpt osett,gick bara på ren magkänsla.Sen hade jag ingen möjlighet att åka och titta på dessa hästar men det blev rätt.Tex vbl valacken,fd ägaren körde honom hem till mig och så fort jag såg honom så visste jag att detta var min häst,lika så arab valacken,som kom med hästtranspotören förra veckan så det var kärlek vid första ögon kastet.
Personligen känner jag på en gång om kemin stämmer.
Lycka till!:)

Jag hade två års prövotid på min, var medryttre innan jag köpte henne:D

Vi passade varann så bra, så när jag blev erbjuden att köpa henne tvekade jag inte en sekund!:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 261
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Hej, jag vill köpa en egen häst men jag måste kolla med er mer ”erfarna”/ni som har egen häst. För jag har nämligen hittat en häst som...
Svar
3
· Visningar
743
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Lite inspirerad av samma fråga under hundforumet. Så ,hur köper man egentligen en häst? Var letar ni? Vad är viktigt? 2
Svar
35
· Visningar
2 066
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske... 2
Svar
20
· Visningar
1 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka