Köpa hund i annat land?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Sylvia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 2 808
S

Sylvia

Hur går det till lite stort?
Hur dyrt att skicka med flyg från ex usa? el kan man skicka på annat sätt isåfall hur?
Vaccinationer ex rabies?
Skillnader?
Ja berätta det Ni vet, tacksam för alla svar o tips

Sv: Köpa hund i annat land?

Min hund är från Tjeckien, rabiesfritt land så det enda vi behövde var dispens från jordbruksverket. Allt gick kanon men så flög jag ju dit och hämtade hem henne själv. Kostnad för att ha med hunden i flyget finns på flygbolagens hemsida. Sen tillkom en extra kostnad 40euro för att checka in hunden som vi inte visste om.

Jag har importerat hundar från Holland. Är det ett rabiesfritt land så krävs bara en dispens från jordbruksverket om hunden är yngre än 3 månader. Med ansökan om dispens skickas även ett intyg från uppfödaren om att hunden inte haft möjlighet att träffa några vilda djur eller andra rabiesbärare. Valpen behöver också ett pass, oftast även avmaskning av dvärgbandmask, vara id-märkt och genomgå extra hälsokontroll hos veterinären några timmar innan avresan. En hund på upp till 8 kg får åka som handbagage hos t e x SAS och kostade ca 250 kr för mig. Därutöver kommer ansökningsavgiften hos jordbruksverket på 700. Och så din flygbiljett så klart, om du ska hämta valpen i landet.

Tack för tipsen.
Alltid bra o få höra hur andra gjort.
Jag var sugen o köpa en valp från usa men tyvärr så får jag nog hoppa över de planerna annars får jag hem en valp på åtta månader!!
Men det jag funderar över är hur andra gjort för o plocka hem en valp från ex usa..... har hört om nån som köpte hem en valp från kanada regelrätt alltså men den valpen var bara 13veckor o det är samma regler för kanada som för usa??
Nån som vet?:bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 238
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
857
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 686
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
11 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka