Köpa hund ?

Astael

Trådstartare
Min bror vill skaffa en hund och jag tror att det skulle vara bra för honom då han kommer ut lite mer och har en meningsfylld tillvaro utanför jobbet. Det jag dock är orolig för att han ska tröttna och att det kommer läggas över massa ansvar på mig, då jag redan idag har två hästar som tar en del tid och känner väl att det kan bli för mkt.

Vi har funderat på en Finsk lapphund. Är det en bra första hund? Vad ska man tänka på och hur mkt tid tar en hund per dag om den ska vara tillfredställd både psykisk och fysisikt ?

Är det för mkt med två katter (äldre ; 14- och 13 år) och en hund i en trea?

Vi har en utbildade hundinstuktör i min pappas familj och han tillbringar mkt tid med deras två hundar. Så hjälp kommer han att få med utbildning av hund. Problemet är att han inte vill berätta för dom och det är mitt krav att han ska berätta att han vill skaffa hund. Är det ett dåligt krav ?

Blev kanske ett rörigt inlägg. :)

Sv: Köpa hund ?

Det jag dock är orolig för att han ska tröttna och att det kommer läggas över massa ansvar på mig, då jag redan idag har två hästar som tar en del tid och känner väl att det kan bli för mkt. /.../
Vi har en utbildade hundinstuktör i min pappas familj och han tillbringar mkt tid med deras två hundar. Så hjälp kommer han att få med utbildning av hund. Problemet är att han inte vill berätta för dom och det är mitt krav att han ska berätta att han vill skaffa hund. Är det ett dåligt krav ?

Blott sådana misstankar du har, att han kanske tröttnar på hunden och du får ta ansvaret, gör ju att det är ännu viktigare att han förstår vad han ger sig in på ?!

Lite kryptiskt kanske ditt inlägg är; tex varför vill han inte berätta för hundinstruktören om sina hundplaner ? (Drar de inte jämt så finns väl andra hundmänniskor att fråga ?)

Varför vill han inte berätta att han vill skaffa hund?? Hur är det tänkt att han ska få hjälp och stöd under uppfostran om de han ska få hjälp av inte är införstådda och delaktiga. Jag själv skulle bli besviken om min bror skaffade en hund och sedan bara kom hem med den en dag och ville ha hjälp, ffa om han då skaffat en hund som är "för mycket" eller fel på annat vis... Hade känts roligare att hjälpa till om man varit införstådd i planerna...

Hur gammal är din bror? Om du misstänker att han kommer tröttna och hunden hamna på dig så skulle iaf jag avråda från köp...

Sedan alla vanliga frågor, vad vill han ha hunden till? Vem ska ha hunden om dagarna, kan den följa med på jobbet??

Generellt så kräver en medelstor, medelaktiv hund iaf två timmar om dagen som läggs enbart på hunden, antingen två timmar aktiv promenad med lite lydnad och godissök och liknande inlagt, eller en timme pomenad och ett spår eller ett pass lydnadsträning eller liknande. (sedan givetvis rastningsrundor utöver detta)

Några raser kräver lite mindre och en hel del raser kräver mkt mer, men iaf två timmar tycker jag man ska vara beredd att spendera.

Min bror fyller 28 år. Det är det som är så konstigt för att han gillar henne verkligen och pratar bara gott om henne men han är så övertygad om att de ska säga att han ska ta en annan hundras. Och jag vill verkligen att han ska prata med henne.

Jag tror att han vill ha en hund för promenad samt att han ska kunna träna lite lätta saker. Då jag ska börja studera i höst och 3,5 år framåt, vi bor på samma ställe så kommer jag troligtvis att få ha den.

Finns det regler på hur länge en hund får vara ensam ?

Ja en vuxen hund ska rastas vad sjätte timme som minst. Längre än så tycker jag inte heller det är lämpligt att lämna dem, tex de som åker hem på lunchen och rastar men är borta iaf fyra timmar både innan och efter är inte okey enligt min mening.

Fyra timmar på daglig basis och sex timmar ibland tycker jag är helt ok och rimligt att lämna sin hund ensam.

Om han vill ha en hund mest för promenader och lite trickträning typ så skulle faktiskt jag också rekommendera en annan ras. Gillar han spetsarna så kanske en japansk spets kan passa, ganska liten och oemotståndligt söt. Annars tror jag att eurasiern är en lite lugnare och mindre mentalt krävande spets än lapphunden men ungefär lika stor...

Ja en vuxen hund ska rastas vad sjätte timme som minst. Längre än så tycker jag inte heller det är lämpligt att lämna dem, tex de som åker hem på lunchen och rastar men är borta iaf fyra timmar både innan och efter är inte okey enligt min mening.

Fyra timmar på daglig basis och sex timmar ibland tycker jag är helt ok och rimligt att lämna sin hund ensam.

Om han vill ha en hund mest för promenader och lite trickträning typ så skulle faktiskt jag också rekommendera en annan ras. Gillar han spetsarna så kanske en japansk spets kan passa, ganska liten och oemotståndligt söt. Annars tror jag att eurasiern är en lite lugnare och mindre mentalt krävande spets än lapphunden men ungefär lika stor...
Håller med om raserna o tiderna, sen får man inte glömma att det tar tid att komma dit o att valpar behöver ett bra tag på sig där man är hemma mer eller mindre på heltid, gäller att spara semester o komp.
Sen är det inte alla hundindivider som kan lämnas som vuxna heller, kanske inte så vanligt, men det förekommer.

Det jag tycker tar mest tid med hund är att se till att den inte är ensam för mycket (jag har en gräns på 5 timmar, mer tycker jag inte är ok, speciellt inte normalt sätt).

I övrigt så beroende på ras (har inte erfarenhet av just finsk lapphund) så tid för promenader och aktivering. För min hund totalt 1-2 timmar promenader om dagen, aktivering mest under promenaderna i form av lite lydnadsträning m.m., kanske typ 10 min träning inne.

Skulle inte säga att 2 katter och en hund är för mycket i en trea.

Förstår inte varför du ska ställa krav på hans hundskaffande egentligen? Eller bor ni ihop?

Anledningen att jag ställer krav är för att vi bor ihop och eftersom jag inte vill att den kommande hunden ska lida av brist på motion eller aktivering.

Hur gör ni som jobbar heltid och har hund ?

Jag kan ha hund med på jobbet, har varit student fram till nyligen, då har jag gått korta dagar ofta och långa dagar har jag pusslat ihop med rumskompisarna då jag valt att bo kollektivt under studietiden...

Heltid och hund har varit uppe i många trådar, alternativen är ju antingen, hund med på jobb, dagmatte/handdagis eller om man jobbar skift/konstiga tider att man har en sambo som man går omlott med...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 420
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
21
· Visningar
1 410
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
21
· Visningar
982
Senast: bollen__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 478
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka